Anonym (Usch) skrev 2024-03-08 11:29:12 följande:
Varför är det så viktigt att inte riskera allt om förhållandet ändå bara är falskt? En lögn!
Jag menar att jag älskar min partner som den person jag tror honom vara.Den person jag lärt känna honom som, den jag kommit att älska. Om han går bakom min rygg så är han ju inte den man jag vill leva med. Då är det inget att riskera, utan en person jag faktiskt inte känner och som jag vill bli av med. Kärlek baseras trots allt mycket på att man blir förälskad i personligheten.
Exv. Finns personer som blir besvikna och kan tänka sig lämna sin man om han inte delar samma grundvärderingar. Mannen blir rasistisk, nazist el annat.
Om man inte delar samma grundvärderingar är det kanske värt att riskera förhållandet.
Om min partner går bakom min rygg och är otrogen delar han inte mina värderingar och då riskerar jag mer än gärna att bli av med det förhållandet. Förhållandet är inget värt längre. Dessutom ökar risken att de som är otrogna fortsätter med det när de kan komma undan utan konsekvenser.
Men i princip allt du säger i ditt inlägg faller helt och hållet om du slipper få reda på det.
I verkligheten råder den sanningen att det finns inget som kan upplevas som falskt eller en lögn. Du har samma uppfattning om din partner att han är den som du tror honom vara, precis samma som den du lärt känna och kommit att älska. Det finns ingen känsla om "gå bakom ryggen", i allt vad du vet så är han precis den mannen som du vill leva med. Kärleken är precis lika som tidigare, basen är densamma, du är precis lika förälskad i personligheten.
Om din partner väljer att vara otrogen så delar han inte dina värderingar, men om du inte vet något om det så får det inga som helst konsekvenser. Allt är precis lika som innan, din upplevelse av era värderingar är helt opåverkad, du mår lika fantastisk och du har precis samma underbara känslor precis lika som om det inte hade hänt. Förhållandet är helt opåverkat och precis lika mycket värt som tidigare.
Det enda du möjligen kan ha rätt i är att det alltid finns risk för otrohet. Det är fullkomligt självklart att ingen kan hindra sin partner från att vara otrogen.
Har du ens reflekterat över den grundläggande skillnaden mellan att det blir känt och att det för alltid förblir okänt?
Vad är din reflektion på dessa två fundamentalt olika förutsättningar?