• Anonym (Hmm)

Ångrar min otrohet

Jag har varit otrogen mot min parter. det hände för några veckor sedan. Det var absolut inte planerat och nu i efterhand väldigt konstigt att det ens hände. Inte någon person jag känner attraktion till alls. Vi var ute och festade och jag följe med honom hem. Jag har nu sån fruktansvärd ångest över detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. jag har inte berättat detta för min parter och han verkar inte ha någon misstänkte om att detta hänt heller. Var väldigt berusad och har mycket minnesluckor från kvällen men jag förstod vad som hänt på morgonen när jag vaknade och jag var i chock. Känner mig otroligt äcklig. Någon som varit i liknade situation? Jag har bestämt mig för att inte berätta för övrigt. Det hade sårat alldeles för mycket?

• Svar på tråden Ångrar min otrohet
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)
    Anonym (Tänker bara...) skrev 2024-03-07 23:10:01 följande:

Tycker att du ska berätta för honom som det är och sen gör du slut med honom.

Rent moraliskt sett så har du då gjort rätt för dig och även tagit ansvar över ditt snedsteg genom att göra slut med honom.

Om ni ändå väljer att fortsätta erat förhållande efter att du har berättat så finns det risk för att han kan bli kontrollerande över dig (för han känner sig sviken och sårad). Och att du sen får göra saker som han inte vill göra för att,  -"du var den som var otrogen". Och erat förhållande blir sämre iallafall.
    Eller så är han en förlåtande person och ni lyckas med tiden få det bra med varandra igen.

Alternativt, att du inte berättar för honom och får leva med en "fruktansvärd ångest" och rädsla för att det ska nå fram till honom av någon annan. En längre tid. Och att du ändå mår dåligt (inte sann mot dig själv) fast din fasad visar att allting är bra.

Misstag gör vi alla så jag tänker iallafall inte döma dig. Vill bara ge dig olika perspektiv på situationen, att såra eller bli sårad. Du fattar sen de beslut som du kommer fram till och sen så lever du med dem på gott och på ont.

För mig ett ofattbart dåligt råd.

Ingen bör lyssna på sådant fruktansvärd dravel och uppenbara negativa fantasier. Att följa ett sådant dåligt råd är att förstöra för en annan människa och sannolikt att förstöra mycket för många människor.

TS du vet mycket bättre än någon annan om din partner verkligen skulle önska och kommer må bra av att du gör slut.
    Jag vågar vara övertygad att så inte är fallet.

TS;
    Skada inte medvetet en annan människa genom att berätta. 
    Tiden läker alla sår.
    Ta hjälp att hantera dina svåra känslor om du behöver.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Krkf) skrev 2024-03-07 21:44:46 följande:
    Om du fått reda på det efter sådär 5-10 år då? Hade du ändå hellre inte velat veta? Nä bedrövligt 

Hade fortfarande inte velat veta. Så lång tid efteråt räknar jag det som preskriberat. Ser inte poängen med det. Han gjorde ett misstag. Det kan vi alla göra. 

• Anonym (Göran)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-02-28 22:20:31 följande:
    Ångrar min otrohet

Jag har varit otrogen mot min parter. det hände för några veckor sedan. Det var absolut inte planerat och nu i efterhand väldigt konstigt att det ens hände. Inte någon person jag känner attraktion till alls. Vi var ute och festade och jag följe med honom hem. Jag har nu sån fruktansvärd ångest över detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. jag har inte berättat detta för min parter och han verkar inte ha någon misstänkte om att detta hänt heller. Var väldigt berusad och har mycket minnesluckor från kvällen men jag förstod vad som hänt på morgonen när jag vaknade och jag var i chock. Känner mig otroligt äcklig. Någon som varit i liknade situation? Jag har bestämt mig för att inte berätta för övrigt. Det hade sårat alldeles för mycket?

En otrohet kan faktiskt vara bra. Både för den som blir utsatt och för den som begår den. 

men ofta är det inte så. Den som begår en otrohet kan just som i det här fallet ångra sig och inse att partnern är fantastisk, underbar och att man ska uppskatta det man har. 

håll tyst säg inget. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-03-08 09:05:47 följande:
    Det håller jag med om, men med en självklar reservation.
    Man RISKERAR att rasera allt.
    Men man har i verkligheten inte raserat något om det inte kommer fram. Detta är fullkomligt självklart om man ser sakligt på det.
    Jag hoppas att du klarar att förstå denna stora och viktiga skillnad?

Om man har svårt hantera sina känslor är det ett mycket bra råd att man kan tänka på lite tidigare, det är rätt.
    Och jag har aldrig sagt något annat.

Varför är det så viktigt att inte riskera allt om förhållandet ändå bara är falskt? En lögn!

Jag menar att jag älskar min partner som den person jag tror honom vara.Den person jag lärt känna honom som, den jag kommit att älska. Om han går bakom min rygg så är han ju inte den man jag vill leva med. Då är det inget att riskera, utan en person jag faktiskt inte känner och som jag vill bli av med. Kärlek baseras trots allt mycket på att man blir förälskad i personligheten. 

Exv. Finns personer som blir besvikna och kan tänka sig lämna sin man om han inte delar samma grundvärderingar. Mannen blir rasistisk, nazist el annat.
    Om man inte delar samma grundvärderingar är det kanske värt att riskera förhållandet. 

Om min partner går bakom min rygg och är otrogen delar han inte mina värderingar och då riskerar jag mer än gärna att bli av med det förhållandet. Förhållandet är inget värt längre. Dessutom ökar risken att de som är otrogna fortsätter med det när de kan komma undan utan konsekvenser. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-03-08 09:39:15 följande:
    Hur går det till, vilken okänd förmåga har du, som blir ovän med någon av något som du inte känner till?

Jag förstår att du fick reda på det, för du misstänkte och du kände det på dig.

Men som vanligt gäller sanningen att:
    Det du inte vet mår du inte ont av.
    Visst, men sen om det visar sig leda till graviditet eller könsjukdomar får partnern reda på det på ett ännu värre sätt. Att få veta att sånt pågått bakom ens rygg under längre tid är mycket värre än att få reda på det direkt. Då har man åtminstone ett eget val att kunna lämna den otrogna. 
    Anonym (Usch) skrev 2024-03-08 11:29:12 följande:

Varför är det så viktigt att inte riskera allt om förhållandet ändå bara är falskt? En lögn!

Jag menar att jag älskar min partner som den person jag tror honom vara.Den person jag lärt känna honom som, den jag kommit att älska. Om han går bakom min rygg så är han ju inte den man jag vill leva med. Då är det inget att riskera, utan en person jag faktiskt inte känner och som jag vill bli av med. Kärlek baseras trots allt mycket på att man blir förälskad i personligheten. 

Exv. Finns personer som blir besvikna och kan tänka sig lämna sin man om han inte delar samma grundvärderingar. Mannen blir rasistisk, nazist el annat.
    Om man inte delar samma grundvärderingar är det kanske värt att riskera förhållandet. 

Om min partner går bakom min rygg och är otrogen delar han inte mina värderingar och då riskerar jag mer än gärna att bli av med det förhållandet. Förhållandet är inget värt längre. Dessutom ökar risken att de som är otrogna fortsätter med det när de kan komma undan utan konsekvenser. 

Men i princip allt du säger i ditt inlägg faller helt och hållet om du slipper få reda på det.

I verkligheten råder den sanningen att det finns inget som kan upplevas som falskt eller en lögn. Du har samma uppfattning om din partner att han är den som du tror honom vara, precis samma som den du lärt känna och kommit att älska. Det finns ingen känsla om "gå bakom ryggen", i allt vad du vet så är han precis den mannen som du vill leva med. Kärleken är precis lika som tidigare, basen är densamma, du är precis lika förälskad i personligheten.

Om din partner väljer att vara otrogen så delar han inte dina värderingar, men om du inte vet något om det så får det inga som helst konsekvenser. Allt är precis lika som innan, din upplevelse av era värderingar är helt opåverkad, du mår lika fantastisk och du har precis samma underbara känslor precis lika som om det inte hade hänt. Förhållandet är helt opåverkat och precis lika mycket värt som tidigare.
    Det enda du möjligen kan ha rätt i är att det alltid finns risk för otrohet. Det är fullkomligt självklart att ingen kan hindra sin partner från att vara otrogen.

Har du ens reflekterat över den grundläggande skillnaden mellan att det blir känt och att det för alltid förblir okänt?
    Vad är din reflektion på dessa två fundamentalt olika förutsättningar?
    Anonym (Usch) skrev 2024-03-08 11:34:48 följande:
    Visst, men sen om det visar sig leda till graviditet eller könsjukdomar får partnern reda på det på ett ännu värre sätt. Att få veta att sånt pågått bakom ens rygg under längre tid är mycket värre än att få reda på det direkt. Då har man åtminstone ett eget val att kunna lämna den otrogna. 
    Varför citerar du mitt inlägg när det du säger inte har anknytning till det jag har skrivit i mitt inlägg?

Det du skriver om har jag inte skrivit något om vare sig i det inlägget som du citerar eller i något annat av mina inlägg.

Du har rätt till din åsikt. Men när du citerar mig så bör ju ditt inlägg åtminstone ha någon anknytning?
    Jag är övertygad att du skulle tycka så om situationen var den omvända och jag citerade dig?
    Men skriv gärna ett eget fristående inlägg som beskriver din åsikt, det har jag absolut inget emot.
  • Anonym (typ så)
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-08 11:14:32 följande:

En otrohet kan faktiskt vara bra. Både för den som blir utsatt och för den som begår den. 

men ofta är det inte så. Den som begår en otrohet kan just som i det här fallet ångra sig och inse att partnern är fantastisk, underbar och att man ska uppskatta det man har. 

håll tyst säg inget. 

Men gösses vilket löjligt argument... om otroheten nu är så jäkla bra för alla varför ska man vara tyst om det då?

Samtliga otrogna i denna tråd fortsätter motsäga sig själva konstant... att vara otrogen är tydligen skitbra för relationen, och att hålla tyst om det någon man gör av ren empati och inte aaaaalls pga feghet och egoism men man vill ändå inte att ens partner ska få reda på vilka fina saker man gör och vilken hjälte man är.

Snack om patetiskt!
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-03-08 12:47:27 följande:
    Varför citerar du mitt inlägg när det du säger inte har anknytning till det jag har skrivit i mitt inlägg?

Det du skriver om har jag inte skrivit något om vare sig i det inlägget som du citerar eller i något annat av mina inlägg.

Du har rätt till din åsikt. Men när du citerar mig så bör ju ditt inlägg åtminstone ha någon anknytning?
    Jag är övertygad att du skulle tycka så om situationen var den omvända och jag citerade dig?
    Men skriv gärna ett eget fristående inlägg som beskriver din åsikt, det har jag absolut inget emot.

Jag syftade bara på det sista att det man inte vet mår man inte dåligt av.
    Risken är att man mår ännu sämre om man får veta i efterhand t.ex. genom att bli smittad av en könssjukdom el om personen eller dom personer den otrogna är med blir gravida. Risken för könsjukdomar är inget att bortse från.Det ökar i hela Europa. 

Om ens partner smittar en och håller tyst med att hen varit otrogen är värre än att få veta omedelbart. Samma vid tex graviditet. 

Jag försöker bara förmedla att det inte är rosor och solsken att vara ovetandes och stoppa huvudet i sanden. Bortsett från att förhållandet är en lögn dvs. Samt om hen kan hålla det bakom ryggen kanske hen inte är så vidare empatisk person att leva med. Det vill säga en person man borde få veta vad den gör så man kan få valet och möjligheten att hitta en bättre partner som delar samma grundvärderingar. 

Varför bara vara tillsammans med någon för att ha en partner? Vad mer ska man stoppa huvudet i sanden för än otrohet?

• Anonym (Je)
    Anonym (typ så) skrev 2024-03-08 13:27:32 följande:
    Men gösses vilket löjligt argument... om otroheten nu är så jäkla bra för alla varför ska man vara tyst om det då?

Samtliga otrogna i denna tråd fortsätter motsäga sig själva konstant... att vara otrogen är tydligen skitbra för relationen, och att hålla tyst om det någon man gör av ren empati och inte aaaaalls pga feghet och egoism men man vill ändå inte att ens partner ska få reda på vilka fina saker man gör och vilken hjälte man är.

Snack om patetiskt!
    Du kanske har sett att vi är flera drabbade som hade önskat att inte få vetskap om detta. Det är kanske några otrogna som svarar också. Jag tycker det är mer egoistiskt att berätta för att lätta sitt dåliga samvete. Man sårar sin partner jävligt mycket och som någon skrev så tappar man känslorna på 5 röda sekunder. Det tar otroligt lång tid att bygga upp nån form av förtroende igen. Nä, bättre att den otrogne håller käften, skärper sig och jobbar på sig själv. Och aldrig gör om samma misstag (om det nu var ett misstag) Istället för att dyvla över all jävla dynga på sin partner. 
Svar på tråden Ångrar min otrohet