• Anonym (Hmm)

Ångrar min otrohet

Jag har varit otrogen mot min parter. det hände för några veckor sedan. Det var absolut inte planerat och nu i efterhand väldigt konstigt att det ens hände. Inte någon person jag känner attraktion till alls. Vi var ute och festade och jag följe med honom hem. Jag har nu sån fruktansvärd ångest över detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. jag har inte berättat detta för min parter och han verkar inte ha någon misstänkte om att detta hänt heller. Var väldigt berusad och har mycket minnesluckor från kvällen men jag förstod vad som hänt på morgonen när jag vaknade och jag var i chock. Känner mig otroligt äcklig. Någon som varit i liknade situation? Jag har bestämt mig för att inte berätta för övrigt. Det hade sårat alldeles för mycket?

• Svar på tråden Ångrar min otrohet
  • Anonym (typ så)
    Anonym (Je) skrev 2024-03-08 15:33:29 följande:

TS många skriver här att du bör berätta, men jag håller med dig. Säg inget. Lär dig av det istället och lär dig leva med det. Ångesten går över. Du är ingen notorisk skithög för att du har gjort ETT misstag. Alla gör misstag, särskilt när man är ung. Så är det. 

Och du propagerar för att förutom att TS svikit sin kille så ska hon dessutom frånta honom chansen att själv få välja och manipulera honom att vara kvar i relationen genom att undanhålla sanningen för honom. 

Du skriver att TS bara gjort ETT misstag och att hon inte är en skithög för det men råder henne att bli en skithög av episka proportioner som fegar och manipulerar sin partner att vara kvar i relationen år efter år.

Jag menar, visst TS kanske bara gjort ETT misstag, men att ljuga för sin partner i flera år är ju inte ETT misstag, det är ganska många misstag och väldigt kalkylerande och manipulativt.
  • Anonym (XXX)
    Tilolo skrev 2024-03-08 15:22:08 följande:

Till dig TS:

Jag känner verkligen med dig i det här, även om jag inte har varit i samma situation. 😰

Otäckt med minnesluckorna och att du egentligen inte kände någon dragning till honom.

Det låter som att han kan ha utnyttjat ditt onyktra tillstånd där du var så frånkopplad dig själv att du inte kunde säga nej.
    Som ett typ av övergrepp.

Vill verkligen inte skriva detta för att få dig att må sämre 🙏🙏, utan bara få klarhet i hur medveten du var eftersom du skriver att det inte var planerat.

Tycker i så fall att du bör berätta, eftersom jag tror att detta kommer att gnaga sönder dig totalt. Det här är någonting du bör få bearbetat med hjälp av en professionell person och att du sen, med hjälp av denna person, kan berätta för din pojkvän. 

Nej. Det blir bara mer problem av det. Man ska inte bita sig själv i svansen. Det är bäst att bara låta tiden gå, och då bleknar minnet. Om fem år kommer hon inte att ha några minnesbilder längre, eller vara säker på vad som hände. Eller om något hände alls.

Jag tror att vissa av er ger fel råd här av ren elakhet.
  • Anonym (typ så)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-08 16:14:06 följande:
    Nej. Det blir bara mer problem av det. Man ska inte bita sig själv i svansen. Det är bäst att bara låta tiden gå, och då bleknar minnet. Om fem år kommer hon inte att ha några minnesbilder längre, eller vara säker på vad som hände. Eller om något hände alls.

Och jag tror att du låter dina egna skuldkänslor och panik över att bli påkommen med dina egna "äventyr" bita dig själv i svansen och rättfärdigar din egen brist på ärlighet genom att hävda respektera sin partner tillräckligt mycket för att ge personen chansen att själv välja är detsamma som "elakhet".

Skuldkänslor uppstår av en anledning, oftast för att man gjort något som strider mot den man trott eller tror sig vara. Att bara försöka förtränga dem är sällan en bra lösning, de kommer påverka en på ena eller andra sättet och oftast inte på ett positivt sätt.

Det må hända att du är totalt förtappad och bortom all räddning, men TS har fortfarande chansen att avgöra vilken slags person hon vill vara, en som gör ett misstag men kan sen stå för det och respekterar sin partner tillräckligt för att låta honom själv välja vad han vill göra av det, eller en feg och falsk person som förutom att hon bedragit sin partner dessutom förnekar honom möjligheten till egna val och manipulerar honom att vara kvar i relationen genom lögner och undanhållande.

Alla kan göra misstag, det behöver inte definiera en som person, det är snarare hur man sen hanterar sina misstag som säger mer om vilken slags person man är.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (typ så) skrev 2024-03-08 15:52:56 följande:
    Jag menar, visst TS kanske bara gjort ETT misstag, men att ljuga för sin partner i flera år är ju inte ETT misstag, det är ganska många misstag och väldigt kalkylerande och manipulativt.
    Nej, det är det inte. Det heter att man glömmer och går vidare, eftersom det som hände inte har någon betydelse för en och man vet vad man vill till vardags.

Den som tänker på samma misstag dagligen i åratal är en ältande neurotiker som säkerligen kommer att tråka ut sin partner fullkomligt, vare sig personen har varit otrogen eller ej.

Lev och var glad medan du kan, för snart är vi alla gamla och grå.
  • Anonym (Je)
    Anonym (typ så) skrev 2024-03-08 16:52:27 följande:
    Och jag tror att du låter dina egna skuldkänslor och panik över att bli påkommen med dina egna "äventyr" bita dig själv i svansen och rättfärdigar din egen brist på ärlighet genom att hävda respektera sin partner tillräckligt mycket för att ge personen chansen att själv välja är detsamma som "elakhet".

Skuldkänslor uppstår av en anledning, oftast för att man gjort något som strider mot den man trott eller tror sig vara. Att bara försöka förtränga dem är sällan en bra lösning, de kommer påverka en på ena eller andra sättet och oftast inte på ett positivt sätt.

Det må hända att du är totalt förtappad och bortom all räddning, men TS har fortfarande chansen att avgöra vilken slags person hon vill vara, en som gör ett misstag men kan sen stå för det och respekterar sin partner tillräckligt för att låta honom själv välja vad han vill göra av det, eller en feg och falsk person som förutom att hon bedragit sin partner dessutom förnekar honom möjligheten till egna val och manipulerar honom att vara kvar i relationen genom lögner och undanhållande.

Alla kan göra misstag, det behöver inte definiera en som person, det är snarare hur man sen hanterar sina misstag som säger mer om vilken slags person man är.
    Hur man hanterar sina misstag kanske är olika beroende på vilken ålder man är i, och vilken relation man är i. Om det finns ett överhängande eventuellt hot om något sådant skulle komma fram. Vet du vilken relation TS har till sin partner? Eller är det så att sanningen ska fram till varje pris som helst. Särskilt om man är tjej ska man tänka både en och två gånger innan man gör något överilat. Du tycker uppenbarligen inte lika som många andra här, men det finns ingen orsak för dig att gå till personangrepp mot andra som skriver till TS. ?Det kan hända att du är förtappad och bortom all räddning?, till ?typ så?. Vad vet du om den saken? Det verkar som att du bara vill bråka för bråkandets skull. Trist. 
  • Tilolo
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-08 16:14:06 följande:

Det TS berättar i sitt inlägg tycker jag låter som ett övergrepp och då tycker jag det verkligen behöver komma fram om hon ska kunna känna någon form av självaktning. Än att det istället råkar komma fram ryktesvägen. 

Du får gärna anse att min kommentar var av ren elakhet, men jag tänker på TS hälsa i första hand. 🙏 
  • Anonym (XXX)
    Tilolo skrev 2024-03-08 18:18:31 följande:
    Det TS berättar i sitt inlägg tycker jag låter som ett övergrepp och då tycker jag det verkligen behöver komma fram om hon ska kunna känna någon form av självaktning. Än att det istället råkar komma fram ryktesvägen. 

Du får gärna anse att min kommentar var av ren elakhet, men jag tänker på TS hälsa i första hand. 🙏 
    Fast även om det skulle ha varit ett övergrepp, så skulle TS inte tjäna något på att berätta det. För det första kanske hennes kille inte tror henne.

För det andra blir det i så fall en jobbig utredning, där alla detaljer som hon berättar, samt bakrundsutredning kommer att hamna i en FUP som blir offentlig handling för alla. Likaså blir en eventuell dom (som kan vara till hennes nackdel) offentlig läsning för alltid. Inklusive allt som den andra sidans advokat kommer att yttra för att så tvivel - försök att få TS att framstå som icke-trovärdig, missbrukande, utlevande, lösaktig o.s.v..

Alla som söker på Lexbase kommer att hitta detta, och kunna köpa domen och läsa och tänka "det där kanske är sant, hon kanske är en missbrukande hora?" Det kommer i så fall begränsa hennes möjligheter inom en massa områden.

Varför skulle man utsätta sig för det?
  • Tilolo
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-08 18:30:10 följande:
    Fast även om det skulle ha varit ett övergrepp, så skulle TS inte tjäna något på att berätta det. För det första kanske hennes kille inte tror henne.

För det andra blir det i så fall en jobbig utredning, där alla detaljer som hon berättar, samt bakrundsutredning kommer att hamna i en FUP som blir offentlig handling för alla. Likaså blir en eventuell dom (som kan vara till hennes nackdel) offentlig läsning för alltid. Inklusive allt som den andra sidans advokat kommer att yttra för att så tvivel - försök att få TS att framstå som icke-trovärdig, missbrukande, utlevande, lösaktig o.s.v..

Alla som söker på Lexbase kommer att hitta detta, och kunna köpa domen och läsa och tänka "det där kanske är sant, hon kanske är en missbrukande hora?" Det kommer i så fall begränsa hennes möjligheter inom en massa områden.

Varför skulle man utsätta sig för det?
    Jag tror TS själv får avgöra vad som känns bäst för henne. 🙂
  • Anonym (XXX)
    Tilolo skrev 2024-03-08 18:41:56 följande:
    Jag tror TS själv får avgöra vad som känns bäst för henne. 🙂
    ...fast det är många kvinnor som - verkligen och otvivelaktigt - utsatts för en våldtäkt, som säger EFTERÅT att de ångrar att de anmälde. Av de skäl som jag anger. Och i detta fallet vet ju inte ens TS det. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ångrar min otrohet