• Anonym (Dumpstrar-dejten)

Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

Din toppendejt avslöjar att han/hon dumpstrar = letar bland sopor och containrar efter främst mat, men även fter andra saker.

Spontan tanke?

Wow modernt att återvinna! Usch, fy! Nja eller något annat?

Nästan allt annat i kontakten känns bra och lovande.
    Någon man vill träffa fler gånger och så kommer detta avslöjande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-11 18:49
    Om jag förstått saken rätt kan nya regler fr 1/1 förändra situationen för dumpstrare och helt enkelt göra det omöjligt att fortsätta.

Vi testar ny frågeställning.

Dejten letar efter saker bland sopor och i containrar. Ok eller inte ok?

• Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?
  • Anonym (där sa du nåt!)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-04 03:30:50 följande:

Toppen! Jag har själv dumostrat i åratal

Tyvärr är det förmodligen slutdumpstrat nu iom de nya reglerna kring sophantering för affärerna från årsskiftet. 

Jaha vad är det som förändras då?
  • Anonym (Nej tack)
    Tukt skrev 2024-01-04 12:13:23 följande:
    Att dumpstra är väl i regel ett aktivt val som grundar sig i ekonomi och miljö.
    En hoarder är en psykiatrisk diagnos som är svår att hantera även med hjälp.
    Sedan finns det såklart alltid någon som gör de båda. Men lite som att säga att alla som kör bil äter gröt. Bara för man har en kusin som gör det. Anekdotisk bevisföring brukar man väl säga...
    Nu var det spontana tankar som efterfrågades i TS och detta är min erfarenhet. 

Jag har ingenstans sagt att det gäller alla, eller att det är ett vetenskapligt faktum att alla som gör x är y.
  • Tukt
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-01-04 12:55:10 följande:

Jag har ingenstans sagt att det gäller alla, eller att det är ett vetenskapligt faktum att alla som gör x är y.
    Jo, men någon stans kan en ju också vikta sina tankar och erfarenheter innan de yttras. Annars blir det mest de egna fördomarna som sprids. Och hur stor hjälp är det för TS?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-01-04 12:55:10 följande:

Ändå satte du likhetstecken mellan dumpstring och mental ohälsa. 

• Anonym (Biblo)
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-04 12:44:49 följande:
    Ja där sade du nåt! Sant, det känns lite äckligt med människor som gör det till hobby vad andra människor måste göra för överlevnad. Vissa har det tufft på riktigt.

Varför då? Ska man låta bli att göra smarta saker bara för att vissa måste det pga ekonomi? 

Dessutom dumpstrar väl de flesta av miljöskäl? De gör en toppeninsats, både genom att minska svinnet och att uppmärksamma folk som fortfarande inte fattat vart världen är på väg hur det faktiskt ligger till. 

• Tukt

Nu dumpstrar jag inte själv. Men de jag pratat med, läst om eller på annat sätt har erfarenhet av, är rätt medvetna människor. Om den mat de tar, skulle kunna mätta fattiga, så skulle de nog låta bli. Tror det problemet är lika stort som att folk stjäl ur tiggarnas muggar.

• Anonym (Oj)
    Tukt skrev 2024-01-04 13:40:01 följande:

Nu dumpstrar jag inte själv. Men de jag pratat med, läst om eller på annat sätt har erfarenhet av, är rätt medvetna människor. Om den mat de tar, skulle kunna mätta fattiga, så skulle de nog låta bli. Tror det problemet är lika stort som att folk stjäl ur tiggarnas muggar.

Då tar de alltså ingen mat. 
  • Anonym (M)

Noooo. Jag hade inte fortsatt träffa den personen. Då jag själv verkligen inte kan tänka mig dumpstra eller äta av sånt man hittat i sopor så skulle det ju bli otroligt svårt att umgås och leva med en sådan person. Ser liksom ingen framtid med en person som är så olik mig. 

Nej tack.

• Anonym (Tyvärr)
    Räkan77 skrev 2024-01-04 04:51:54 följande:
    Vad är det för nya regler?

Jag tycker dumpstring är tilltalande, men kommer själv inte längre än till "kort datum hyllan". Så för mig skulle det inte vara något problem. 
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-04 12:49:46 följande:
    Jaha vad är det som förändras då?

Från och med årsskiftet ska allt innehåll skiljas från förpackningarna innan det slängs. Jag och de flesta som jag känner som dumpstrar tar ju bara förpackad mat och annars prylar. Men nu ska all mat hällas ut. Det är så synd för mycket av det som slängs är inte ens utgånget datum utan kan vara allt från går ut samma dag, om ett par dagar eller om flera månader för att det är något annat fel på förpackningen, som tryckfel, eller att en enda förpackning gått sönder i ett parti. Eller bara inte är aktuellt längre. Jag dumpstrade massor med julmat från flera butiker efter jul, som inte går ut på flera veckor än, inklusive julostar, skinkor, pepparkakor, choklad mm. Även julpynt och sånt.

Hoppet från mig och andra dumpstrare är att affärerna blir bättre på att sälja ut saker som annars skulle ha slängts men där kommer andra regler runt livsmedelshantering in som kan göra det omöjligt. Jag ska ut igen ikväll och se hur det ser ut men förmodligen är det slutdumpstrat.
  • Anonym (Tyvärr)
    Tukt skrev 2024-01-04 13:40:01 följande:

Många dumpstare delar med sig till fattiga, för många fattiga kan inte ta sig ut själva. Ensama föräldrar, funktionshindrare och pensionärer med låga inkomster. 
Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?