• Anonym (Dumpstrar-dejten)

Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

Din toppendejt avslöjar att han/hon dumpstrar = letar bland sopor och containrar efter främst mat, men även fter andra saker.

Spontan tanke?

Wow modernt att återvinna! Usch, fy! Nja eller något annat?

Nästan allt annat i kontakten känns bra och lovande.
    Någon man vill träffa fler gånger och så kommer detta avslöjande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-11 18:49
    Om jag förstått saken rätt kan nya regler fr 1/1 förändra situationen för dumpstrare och helt enkelt göra det omöjligt att fortsätta.

Vi testar ny frågeställning.

Dejten letar efter saker bland sopor och i containrar. Ok eller inte ok?

• Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?
  • Tukt

Tanken är väl att du förmodligen, varken eller innan kommer hitta en person som i sin livsstil är så ansvarstagande och därmed värd att älska och respektera.

• Anonym (Tyvärr)

Toppen! Jag har själv dumostrat i åratal

Tyvärr är det förmodligen slutdumpstrat nu iom de nya reglerna kring sophantering för affärerna från årsskiftet. 

• Räkan77
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-04 03:30:50 följande:

Toppen! Jag har själv dumostrat i åratal

Tyvärr är det förmodligen slutdumpstrat nu iom de nya reglerna kring sophantering för affärerna från årsskiftet. 

Vad är det för nya regler?

Jag tycker dumpstring är tilltalande, men kommer själv inte längre än till "kort datum hyllan". Så för mig skulle det inte vara något problem. 
  • Anonym (Nej tack)

Jag har en släkting som gör det och hon är hoarder och kan inte bete sig normalt på minsta vis eller ge normala julklappar ens till barn fast hon har pengar, så nej.

Dumpstring för mig= röd flagg och trolig psykisk sjukdom, ev. i kombination med diagnoser.

• Tukt
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-01-04 11:01:36 följande:

Jag har en släkting som gör det och hon är hoarder och kan inte bete sig normalt på minsta vis eller ge normala julklappar ens till barn fast hon har pengar, så nej.

Dumpstring för mig= röd flagg och trolig psykisk sjukdom, ev. i kombination med diagnoser.

Att dumpstra är väl i regel ett aktivt val som grundar sig i ekonomi och miljö.
    En hoarder är en psykiatrisk diagnos som är svår att hantera även med hjälp.
    Sedan finns det såklart alltid någon som gör de båda. Men lite som att säga att alla som kör bil äter gröt. Bara för man har en kusin som gör det. Anekdotisk bevisföring brukar man väl säga...
  • Anonym (Snåljåp)

Jag är snål som f-n, särskilt när det gäller mat, så jag skulle faktiskt tycka det var kul att följa med och lära mig dumpstra. På egen hand vet jag liksom inte hur man börjar och var man letar.

Sen finns det grader. Om dumpstringen tar så mycket tid och är så helig att man absolut inte kan göra något annat vissa kvällar i veckan hade det blivit för jobbigt. Och jag klarar inte heller folk som är så extremt klimat- och miljömedvetna att de knappt ens kan fisa utan att först analysera vilken klimatpåverkan det ger.

• Anonym (Änumyor)

Det är ju synd att det slängs saker som det inte är något fel på, men tanken på att man dumstrar finner jag ganska motbjudande, färskvaror som kan ha legat i rumstemperatur 8-12h INNAN de hamnar i soprummet och för att inte nämna bakterierna i soprummet, golv, väggar och kärl kanske aldrig har rengjorts, och de bakterierna får ni in i erat hem, kyl och kök, hur steriliserar ni ens yttre förpackningar på effektivt sätt?

Sen får väl inte saker som har gått ut i datum säljas i butiken?
    Dessutom gör ni ju inbrott/olaga intrång för att sno sopor, är det verkligen värt det om man åker fast?

• Anonym (Biblo)

Coolt! Det hade jag också gjort om jag haft tid och inte varit så rädd för att åka fast (har ju barn, då får man sköta sig). 

• Anonym (där sa du nåt!)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-03 22:21:26 följande:

Behöver han det för att överleva? Varningstecken.

Behöver han det inte egentligen men tycker att det är en kul grej? Också varningstecken.

Tycker det är lite äckligt med människor som gör det till hobby vad andra människor måste göra för överlevnad.

Ja där sade du nåt! Sant, det känns lite äckligt med människor som gör det till hobby vad andra människor måste göra för överlevnad. Vissa har det tufft på riktigt.
  • Anonym (där sa du nåt!)
    Anonym (Knut Kragballe) skrev 2024-01-03 23:04:28 följande:

Ni skulle bara veta hur utbrett dumpstring är och hur många som håller på med det. Skulle kanske vara nyttigt för allmänheten att få upp ögonen för hur mycket fungerande mat och saker som slängs bara för att folk inte vill köpa det. Ganska stort hyckleri att snacka om miljön samtidigt som vi slösar och slänger saker som inte är nya. Har jobbat med livsmedel och det är nästan skandalöst hur mycket mat jag sett slängas varje dag bara för att det närmar sig utgångsdatum.

Jag dumpstrar inte själv men har bekanta som gör det och det är inte klokt hur mycket de hittar. Betydligt mer än de behöver så de ger bort en hel del. Senast hittade de tio förpackningar med tvättmedel. Enda felet med dem var att nåt hade läckt och gjort dem kladdiga, alltså slängdes dem.

Du väjer ju själv hur du vill göra men om man påstår sig vara miljömedveten, samtidigt som man ser ner på de som dumpstrar, då är man stor hycklare.

Oj. Intressant perspektiv. Jag kanske ändrar mina hållning till detta nu när jag läser det du skriver. 

Låter hemskt. Jag fick nu en ögonöppnare. Wow.
Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?