• Anonym (Hur)

Sambos barn, utmaning

Hallå!
    Min sambo sedan ca 2 år har en liten grabb.
    Jag älskar barn och vill själv bilda familj inom ganska snar framtid så ser inte en unge sedan tidigare som ett problem. Tvärt om tycker jag det är ganska bra att kunna se vilken fin mor min sambo är!
    Men till er med extringar, hur står man ut i längden?
    Min sambo har tagit hand om och uppfostrat sonen själv.
    Barnets far är frånvarande och direkt olämplig.
    Att barnet bara haft en närvarande förälder märks.
    Han saknar respekt för sin mamma, vräker ur sig all möjlig skit så fort han inte får som han vill.
    Han är 10 år och borde uppföra sig bättre. Förväntar/kräver inte speciellt mycket av ett barn, men att skrika att man önskar livet ur sin mor när man får fel pålägg är långt över gränsen.
    Under de 2 år vi bott tillsammans har jag sagt ifrån på skarpen/skällt ut hennes son 3 gånger. Då har situationen redan gått så långt att min sambo gråter av uppgivenhet och barnet är rent kaos.
    De gångerna har han faktiskt lyssnat och bett sin mamma om ursäkt.

Ni i liknande situation, hur behåller man gnistan i förhållandet och viljan att va där för extring(arna) när man inte har samma kärlek som en faktisk förälder?

• Svar på tråden Sambos barn, utmaning
  • fornminne

Även om hennes son är 10 år, har hon tid och ork för ett till barn? Hon har redan ett barn med särskilda behov, ett barn som verkar sluka det mesta av hennes energi. Som kanske blir en jättejobbig tonåring. Som kanske inte blir självständig än på länge.

Småbarn tar mycket tid och energi i anspråk. Och även om du tar en stor del av ansvaret, skulle erat gemensamma barn fortfarande riskera att bli utsatt för halvbrorsans ADHD-utbrott.

Har ni verkligen tänkt igenom detta ordentligt?

• Anonym (XXX)

Det känns som att det där inte är rätt mot någon, varken dig, pojken eller mamman. Och absolut inte mot en hjälplös baby som ska födas till det där. Gör slut och försök hitta en barnfri kvinna, eller i alla fall en som har ett barn som är mer problemfritt än denne pojke.

• Anonym (Hur)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-02 19:25:59 följande:
    Du är ju på riktigt helt sjuk i huvudet. Måtte hon inse att du är potentiellt farlig och dumpar dig.
    Förklara gärna 👍
  • Anonym (Hur)
    fornminne skrev 2024-01-02 21:37:53 följande:

Även om hennes son är 10 år, har hon tid och ork för ett till barn? Hon har redan ett barn med särskilda behov, ett barn som verkar sluka det mesta av hennes energi. Som kanske blir en jättejobbig tonåring. Som kanske inte blir självständig än på länge.

Småbarn tar mycket tid och energi i anspråk. Och även om du tar en stor del av ansvaret, skulle erat gemensamma barn fortfarande riskera att bli utsatt för halvbrorsans ADHD-utbrott.

Har ni verkligen tänkt igenom detta ordentligt?

Den tanken har jag tänkt och skulle vi få barn så hade jag aldrig lämnat de ensamma med hennes son.
    Men jag ser som sagt inte det som ett problem.
    Han kommer flytta hemifrån innan de är gamla nog att lämnas ensamma ändå.
  • Anonym (realist)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 14:25:51 följande:
    Har tänkt på det men när vi ev får barn så kommer han va 12-13 år.
    Om jag har turen att få barn med denna kvinna så kommer hennes son flytta ut när våra gemensamma barn är 6-7 år gamla eller yngre. Ser inte det som något problem :)
    Barnet kan påverkas väldigt mycket under dessa 6-7 år. Jag håller med dem som skriver att det inte är någon bra situation att skaffa barn i.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 08:25:44 följande:
    Förklara gärna 👍
    Din förnedrande barnsyn och rättfärdigande av aggression och tillrättavisanden.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (realist) skrev 2024-01-03 08:58:13 följande:
    Barnet kan påverkas väldigt mycket under dessa 6-7 år. Jag håller med dem som skriver att det inte är någon bra situation att skaffa barn i.
    Ja, och mest troligt kommer dessa barn bli antingen likadana eller tillbakadragna. Ingen trevlig och fin bild av familj som TS tror sig få (eftersom hans barn såklart kommer bli perfekta...)
  • Aliona
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:05:20 följande:
    Din förnedrande barnsyn och rättfärdigande av aggression och tillrättavisanden.
    Jag är uppriktigt nyfiken för jag har inte barn med npf - menar du att man inte ska tillrättavisa sina barn? 
  • Anonym (Läs)
    Aliona skrev 2024-01-03 09:08:33 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken för jag har inte barn med npf - menar du att man inte ska tillrättavisa sina barn? 
    Har du läst hur mannen tillrättavisar barnet? Är nog snarare det som folk blir upprörda över.
  • Anonym (realist)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:06:44 följande:
    Ja, och mest troligt kommer dessa barn bli antingen likadana eller tillbakadragna. Ingen trevlig och fin bild av familj som TS tror sig få (eftersom hans barn såklart kommer bli perfekta...)
    Ja, att få en bebis samtidigt som sambons barn är på väg in i puberteten med allt vad det innebär kan knappast vara idealiskt. Troligtvis kommer situationen att bli ännu värre än vad den är nu.
Svar på tråden Sambos barn, utmaning