• Anonym (Hur)

Sambos barn, utmaning

Hallå!
    Min sambo sedan ca 2 år har en liten grabb.
    Jag älskar barn och vill själv bilda familj inom ganska snar framtid så ser inte en unge sedan tidigare som ett problem. Tvärt om tycker jag det är ganska bra att kunna se vilken fin mor min sambo är!
    Men till er med extringar, hur står man ut i längden?
    Min sambo har tagit hand om och uppfostrat sonen själv.
    Barnets far är frånvarande och direkt olämplig.
    Att barnet bara haft en närvarande förälder märks.
    Han saknar respekt för sin mamma, vräker ur sig all möjlig skit så fort han inte får som han vill.
    Han är 10 år och borde uppföra sig bättre. Förväntar/kräver inte speciellt mycket av ett barn, men att skrika att man önskar livet ur sin mor när man får fel pålägg är långt över gränsen.
    Under de 2 år vi bott tillsammans har jag sagt ifrån på skarpen/skällt ut hennes son 3 gånger. Då har situationen redan gått så långt att min sambo gråter av uppgivenhet och barnet är rent kaos.
    De gångerna har han faktiskt lyssnat och bett sin mamma om ursäkt.

Ni i liknande situation, hur behåller man gnistan i förhållandet och viljan att va där för extring(arna) när man inte har samma kärlek som en faktisk förälder?

• Svar på tråden Sambos barn, utmaning
  • Anonym (medberoende)

förlåt att jag är självupptagen men tycker att även jag skrev rätt konstruktiva inlägg och faktiskt svarade på din trådstart.

jag skrev att jag tror det kan vara bra att ni är överens om hur er tillvaro ska se ut nu när ni bor tillsammans och då behöver ni vara en enad front till barnet.

ni kanske behöver extra stöd hur ni ska bemöta honom då han har diagnos, men det viktiga här är alltså att du och din sambo behöver jobba tillsammans nu när ni bor ihop. jag tror på er!

dvs, ni bestämmer gränser tillsammans och båda har mandat att agera. även om barnet är hennes så är ni ju under samma hustak nu och då har du både rättigheten att få ha mandat i vad som gäller där och "skyldigheten" att upprätthålla det ni är överens om.

• Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 14:43:54 följande:
    Förmodligen. The land of make believe 😂
    ? Att du svarar såhär gör mig rädd. Hade du haft samvete hade du iaf visat förståelse för vår perspektiv och inte haft ego.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 15:16:03 följande:
    ? Att du svarar såhär gör mig rädd. Hade du haft samvete hade du iaf visat förståelse för vår perspektiv och inte haft ego.
    Varför skulle jag ha dåligt samvete för att vid ett fåtall tillfällen avbryta en eskalerande situation, få ner grabben på jorden, lugna ner sig & sedan förstå vad han gjort fel & be om ursäkt till sin mor?
    Om något så är det skrämmande att det finns folk som dig
  • Anonym (...)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 10:42:37 följande:
    Hon sätter gränser, håller på gränserna, ger all tid och energi till sitt barn.
    Du vet inget om förutsättningarna. Barnet har adhd och 50% pissgener från sin far. Adhd diagnos är ingen ursäkt i sig men i detta fallet så är barnet en "utmaning".
    Att barnet har såpass många bra sidor är enbart tack vare min sambos uthållighet.
    Tvivlar inte en sekund på hennes förmåga.

Snacka om att du rusar till slutsatser utan att veta något om situationen.
    Din respons handlar dessutom noll om det jag frågade efter.
    Slutligen så varför skaffade din mot och du barn med män ni inte kan behålla en relation med? Ett barn förtjänar en familj och två föräldrar.
    Svagt av er.
    Oj vad du var empatisk då... När du  får ett svar så ger du igen med att ifrågasätta Anonym (Hur) och säga att både hon och hennes mor är svaga som fått barn och sedan blivit ensamstående?! Tja, då är väl din sambo också väldigt svag då, hon valde ju dessutom en man med, i dina ord, "pissgener"... Jisses!
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 14:40:08 följande:
    Njuter? Är du helt sjuk i huvudet?
    Gör han något riktigt grovt medvetet elakt fel så ska han skämmas för att inte göra om det.
    Och för att bemöta din löjliga kommentar om ägodel så är hon min så länge hon vill det. Min ägodel. Precis som att hon äger mig, jag är hennes.
    HAN ÄR 10 ÅR. Snälla nån. Prata med honom om varför han istället agerar som han gör, vad han vill nå fram med. Du verkar ju precis lika frustrerad av att inte nå fram med ditt budskap när DU skäller ut honom, han kanske känner sig lika maktlös när han agerar fel? Du utnyttjar din makt som vuxen här. Han måste ju lära sig av de i sin närhet, om du skäller ut honom och får honom att skämmas kommer han istället skämmas för sig själv.
  • Anonym (lägg ner)
    Gör han något riktigt grovt medvetet elakt fel så ska han skämmas för att inte göra om det.
    Och för att bemöta din löjliga kommentar om ägodel så är hon min så länge hon vill det. Min ägodel. Precis som att hon äger mig, jag är hennes.
    Hon är btw INTE din ägodel. Du verkar genuint ha en personlighetsstörning som hatar alla omkring dig som hotar dig från att få tillgång det du tycker dig äga.
    Hon är inte din bara för att hon är i en relation med dig, ni är två självständiga individer där hennes barn ska gå framför dig och klarar du inte av att respektera det så ska du lämna henne, om du älskar henne så som du beskriver. 
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 15:25:36 följande:
    Varför skulle jag ha dåligt samvete för att vid ett fåtall tillfällen avbryta en eskalerande situation, få ner grabben på jorden, lugna ner sig & sedan förstå vad han gjort fel & be om ursäkt till sin mor?
    Om något så är det skrämmande att det finns folk som dig
    Här lyfter du dig själv precis som en narcissist gör. Och sedan lägger fokus på någon annan som bara ifrågasätter hur du själv uttrycker dig. Du tycker att ett barn ska skämmas, det är empatilöst och skadeglädje. Sonen kommer vara bli värre och trotsa ännu mer, han är rädd för dig och du är inte bättre än pappan. Läs dina egna inlägg och hur många som reagerade på detta. Du är inte en fin person och det syns i hur du sätter dig över ett barns psykiska ohälsa. Sonen har inte sin pappa i sitt liv. Ta in det först och utgå från hans känslor istället för att vara bästa möjliga stödet. Killen är ensam.
  • Rivjärnet92
    Du är ju på riktigt helt sjuk i huvudet. Måtte hon inse att du är potentiellt farlig och dumpar dig.
  • Anonym (lägg ner)

TS i denna tråd har uttalanden som gör mig så ledsen. Han pratar om ett barn som om barnet ska veta allt som en vuxen, utan att ha vuxna förebilder i sitt liv. 
    En frånvarande pappa, en mamma som nog är medberoende och själv är väldigt skör pga tidigare destruktiv relation och inget emotionellt stöd från sin nuvarande partner, och en bonuspappa som inte värderar honom och trycker ner hans självkänsla. Det här barnet riskerar att bli självmordsbenägen eller i värsta fall blir ännu mer aggressiv, och känner sig ännu mer motarbetad. Att bli utskälld när man bara vill bli sedd är gaslighting. Många vuxna tror att det är mer okej att kontrollera barn av någon anledning, och sen aldrig verkar förstå varför barnen slår emot och "blir jobbiga".

Hoppas någon i skolan ser hans välmående så han får hjälp från andra håll. I en familj ska barnen gå först och TS verkar vilja att han lugn och ro är viktigast, och mamman och sexlivet med henne och deras parmiddagar.
    Hoppas hon finner självförtroende och hittar en fin manlig förebild till henne son som bara vill bli älskadHjärta

• Anonym (Morsan)

Gör slut för din egen vinning.
    Denna grabb kommer inte växa upp till en skötsam tonåring.
    När ni får erat gemensamma barn kommer sonen kräva fruktansvärt mycket från din sambo och du får inte den mysiga familj du drömmer om.

Svar på tråden Sambos barn, utmaning