• Anonym (Hur)

Sambos barn, utmaning

Hallå!
    Min sambo sedan ca 2 år har en liten grabb.
    Jag älskar barn och vill själv bilda familj inom ganska snar framtid så ser inte en unge sedan tidigare som ett problem. Tvärt om tycker jag det är ganska bra att kunna se vilken fin mor min sambo är!
    Men till er med extringar, hur står man ut i längden?
    Min sambo har tagit hand om och uppfostrat sonen själv.
    Barnets far är frånvarande och direkt olämplig.
    Att barnet bara haft en närvarande förälder märks.
    Han saknar respekt för sin mamma, vräker ur sig all möjlig skit så fort han inte får som han vill.
    Han är 10 år och borde uppföra sig bättre. Förväntar/kräver inte speciellt mycket av ett barn, men att skrika att man önskar livet ur sin mor när man får fel pålägg är långt över gränsen.
    Under de 2 år vi bott tillsammans har jag sagt ifrån på skarpen/skällt ut hennes son 3 gånger. Då har situationen redan gått så långt att min sambo gråter av uppgivenhet och barnet är rent kaos.
    De gångerna har han faktiskt lyssnat och bett sin mamma om ursäkt.

Ni i liknande situation, hur behåller man gnistan i förhållandet och viljan att va där för extring(arna) när man inte har samma kärlek som en faktisk förälder?

• Svar på tråden Sambos barn, utmaning
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 12:00:06 följande:
    Detta stämmer väldit bra tror jag. Eftersom hon också varit tillsammans med en man som hon nog med la sig platt för. Därför hon nu behöver en partner som värderar henne och hennes familj, inte klagar. Och hon behöver få bättre självkänsla så att sonen kan få bättre självkänsla.
    Läser inte av TS som du gör i hans inlägg, men om det du läst av stämmer så håller jag givetvis med.

Man har för mig att den TS skrivit nån liknande tråd och där lät han mindre accepterande. Men tror ändå TS vill försöka göra rätt!
  • Anonym (Ida)

Nu vet jag inte hur gammal du är, eller hur din och tjejens relation ser ut i övrigt.

Men i din situation hade jag tagit mig en rejäl funderare på om jag skulle vara kvar överhuvudtaget. 

Du skriver att du längtar efter att bli pappa, och att blanda in ännu ett par i den här helt dysfunktionella situationen låter som bäddat för katastrof. Hon har ju enorma problem med det barn hon redan hur - hur ska det orkas med ett till? Dessutom verkar ni ju vara helt oense om föräldraskap.

Fråga dig själv vad du får ut av detta. Om det verkligen är värt det. Du låter uppgiven och ganska olycklig.

Du har möjlighet att starta om på ny kula, med en tjej som inte har barn sedan tidigare.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (lägg ner)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-02 12:36:30 följande:
    Du är ju helt sjuk i huvudet! Ni ska då fan inte skaffa några gemensamma barn, fyfan alltså. Stackars unge som behöver stå ut med en labil låtsasfarsa.
    Jag håller med. När jag läste att han ville se barnet skämmas blev jag så tagen. Det gjorde riktigt ont.
  • Rivjärnet92
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 12:49:35 följande:
    Jag håller med. När jag läste att han ville se barnet skämmas blev jag så tagen. Det gjorde riktigt ont.
    Samma här. Skar i magen på mig. Mamman borde göra slut och gå i terapi för det är alldeles uppenbart att hon söker sig till fel sorts män.
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

Det är tufft att ge sig in i en relation där det redan finns barn.
    Att ge sig in i en relation där det finns barn med problematik som adhd autism mm kräver ganska mycket.
    Hon verkar ha bra strategier som fungerar i det hela och verkar behöva lite extra avlastning för att orka.
    Kan ni tillsammans gå igenom vad som fungerar och vad som behöver ändras/skruvas på?
    Involvera pojken i reglerna och gör en tydlig struktur.
    Är det ok för mamman att du ryter ifrån? Går det att göra dig mer involverad innan den punkten nått? Byta fokus? Avleda?
    Kravanpassa och var tydliga med hur man tilltalar varandra osv.

• Anonym (Hur)
    Anonym (Emmis) skrev 2024-01-02 11:36:28 följande:

Om han verkligen har adhd behöver ni båda kanske gå en kurs eller lära er mer om adhd på något annat sätt. Det är ingen lätt diagnos och man kan inte heller skälla eller skrika bort den från någon. 

Tänk på att om ni skaffar barn tillsammans kommer ditt eget barn bli utsatt för den här typen av beteende på daglig basis och det påverkar det yngre barnet på många sätt. Jag skulle personligen inte skaffa barn under dessa omständigheter, eftersom jag unnar mitt barn en lugn och fridfull uppväxt med harmoni i hemmet. Livet är tillräckligt tufft ändå. 

Har tänkt på det men när vi ev får barn så kommer han va 12-13 år.
    Om jag har turen att få barn med denna kvinna så kommer hennes son flytta ut när våra gemensamma barn är 6-7 år gamla eller yngre. Ser inte det som något problem :)
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 11:53:34 följande:
    Fyfan. Du låter som en psykopat
    Ok. Förklara gärna.
  • Anonym (Hur)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-02 12:36:30 följande:
    Du är ju helt sjuk i huvudet! Ni ska då fan inte skaffa några gemensamma barn, fyfan alltså. Stackars unge som behöver stå ut med en labil låtsasfarsa.
    Förklara gärna vad som är fel eller labilt 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-02 12:49:35 följande:
    Ja när en 10-åring totalt spårat ur och skrikit att han önskar att sin mamma va död mm då tycker jag det är rimligt att ta ner honom på jorden, få honom att inse innebörden av det han sagt och få honom att skämmas.
    Är jag "labil" eller "psykopat" för det så får jag väl va det då. Du & Rivjärnet92 är ju helt tappade :)
Svar på tråden Sambos barn, utmaning