• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • AliciaNN

mariejonsson: vilken lyx med 9 st! Glad Jag fick idag besked om att vi har 1 fryst 5-6 dagars, så nu är det 8 veckor till FET för mig med. Skulle ha återfört det igår enligt plan med det utvecklades långsamt så de ville frysa det istället. Tror kvaliteten är okej enligt vad de sa.

det blir en liten paus nu, men som du säger är det skönt med en paus från sprutorna och allt som pågått. sen blir det nya tag efter sommaren om detta enda lilla ägg inte vill fästa i juni, men jag håller tummarna att det ska gå!!

• J000ssan
    Ellalis skrev 2024-04-08 10:34:44 följande:
    Åhhh vad ledsen jag blir för din skull! Var med om samma somras (bara en liten säck och fick ta piller för att få ut det) så vet hur det känns. Man känner sig helt tom som du säger men tiden läker såren Massa massa styrke kramar till digHjärtaHjärta Skönt att läkaren är fantastisk och att han vill undersöka mer! Hjärta
    ja usch sån sorg och tomhet❤️❤️ja de känns skönt!
  • J000ssan
    EFW skrev 2024-04-08 10:49:01 följande:
    Ååå så tråkigt! Skickar massa kramar ❤️❤️❤️
    Du ska se att undersökningen kommer gå galan! Heja er!! 
    Tack❤️❤️❤️
  • MarieJonsson
    AliciaNN skrev 2024-04-08 11:19:36 följande:

mariejonsson: vilken lyx med 9 st! Glad Jag fick idag besked om att vi har 1 fryst 5-6 dagars, så nu är det 8 veckor till FET för mig med. Skulle ha återfört det igår enligt plan med det utvecklades långsamt så de ville frysa det istället. Tror kvaliteten är okej enligt vad de sa.

det blir en liten paus nu, men som du säger är det skönt med en paus från sprutorna och allt som pågått. sen blir det nya tag efter sommaren om detta enda lilla ägg inte vill fästa i juni, men jag håller tummarna att det ska gå!!

Det krävs ju verkligen bara ett ägg som dom säger, så håller tummarna för dig med din återinföring innan sommaren att det är ert gyllene guldägg! Och som du säger, skönt kanske att veta att det oavsett hur det går blir en liten paus för kroppen när det kommer till sprutor och annat.

Det är nu när jag helt slutat med all medicinering som jag insåg hur jobbig och påfrestande det faktiskt var, när man är mitt i det köttar man ju bara på. Även om resorna ser väldigt olika ut för alla så är jag så imponerad över var och en i den här gruppen och allt vi kämpar oss igenom!
  • Kristina95

Mycket som händer här i tråden - Jossan, ledsen för din skull ❤️ håller tummarna för att du återhämtar dig fint 🤍

liten uppdatering från mig- idag gjorde jag mitt första äggplock. Var lite nervös inför hur ont det skulle göra. Hade 25 st äggblåsor på senaste ultraljudet så har haft ont i magen de senaste dagarna. Äggplocket gick bra och det fanns 30 äggblåsor varav 27 St ägg. Vet inte vad som är bra eller dåligt men ont i magen och risk för överstimulering. Operationen var absolut hanterbar. 

ingen färsk återföring denna månad, tråkigt såklart. Så nu blir det en paus i 1-2 månader för att återföra förhoppningsvis fryst embryo därefter. Får se hur många som klarar sig och utvecklas. Spännande! 

min sambo har oligozoospermi så det är lite skarpt läge just för vår del huruvida vi lyckas befrukta äggen. Men jag håller hoppet uppe. 🙏 

hur lång tid tog det för er andra att få mensen när ni inte gjort en återföring samma månad? 

• theremustbeabetterway

Hemsk ledsen att höra om ditt besked J000ssan, det måste vara fruktansvärt att få det beskedet på ett ultraljud. Jag har bara haft missfall som kommit igång av sig själva hemma innan vi sett något på ultraljud, och även om det är otroligt jobbigt det med så är det i alla fall kroppen som visar vad som händer liksom.

Vi har precis efter massa snurrigheter fått veta att vi får göra FET nr 3 på lördag. Men jag är lite nervös då vi gör i naturlig cykel och helt utan några kontroller. Mina cykler har varit knasiga sen senaste äggplocket i början på februari och jag litar inte riktigt på att det verkligen är ägglossning nu då teststrecken varit så frma och tillbaka hela tiden jag har testat. Har därför inte jättehöga förhoppningar att det ska gå vägen denna gång. Men oavsett är det skönt att få prova i alla fall.

Någon mer som gör FET eller ET denna vecka? 

• MarieJonsson
    Kristina95 skrev 2024-04-08 12:19:36 följande:

Mycket som händer här i tråden - Jossan, ledsen för din skull ❤️ håller tummarna för att du återhämtar dig fint 🤍

liten uppdatering från mig- idag gjorde jag mitt första äggplock. Var lite nervös inför hur ont det skulle göra. Hade 25 st äggblåsor på senaste ultraljudet så har haft ont i magen de senaste dagarna. Äggplocket gick bra och det fanns 30 äggblåsor varav 27 St ägg. Vet inte vad som är bra eller dåligt men ont i magen och risk för överstimulering. Operationen var absolut hanterbar. 

ingen färsk återföring denna månad, tråkigt såklart. Så nu blir det en paus i 1-2 månader för att återföra förhoppningsvis fryst embryo därefter. Får se hur många som klarar sig och utvecklas. Spännande! 

min sambo har oligozoospermi så det är lite skarpt läge just för vår del huruvida vi lyckas befrukta äggen. Men jag håller hoppet uppe. 🙏 

hur lång tid tog det för er andra att få mensen när ni inte gjort en återföring samma månad? 

Hej Kristina, 

vad härligt att höra att det äggplock gick bra!

Jag hade väldigt liknande erfarenhet som dig - stor mängd ägg vid äggplocket (34 st) och därmed ingen återföring denna månad. Fick du rekommendationen att ta cyclogest nu ett tag efteråt? Jag hade det utskrivet sedan tidigare och de rekommenderade mig att ta det efter plocket då det kan minska risken för överstimulering som jag förstod det. Min mens kom igår, 6 dagar efter äggplocket. Sen vet jag inte om cyclogesten påverkade ankomstdatumet för den något eftersom jag slutade med dom typ prick ett dygn innan.

sköterskan sa imorse att om jag hade fortsatt ta Cyclogest hade nog mensen dröjt lite till eftersom den kan uppehålla den, så jag är nöjd att jag pausade det i helgen då man såklart är ivrig att FET-datumet ska komma närmare! 
  • AliciaNN
    Kristina95 skrev 2024-04-08 12:19:36 följande:

Jag tycker det var många ägg, hoppas det blir många befruktade också! Jag gjorde mitt första äggplock för en vecka sen så jag kan inte svara på när mensen kommer komma haha. jag har räknat med ca 2 veckor dvs som om man tänker sig att äggplocket var ungefär som en ägglossning. Men jag har ingen aning om man kan tänka så? slutade med cyclogest igår eftersom det inte blev någon återföring, vet inte heller om det kan påverka men hoppas mensen kommer så snart som möjligt så cykeln blir gjord och man kan rikta in sig på återföringscykeln 😊
  • AliciaNN
    MarieJonsson skrev 2024-04-08 11:58:26 följande:
    Det krävs ju verkligen bara ett ägg som dom säger, så håller tummarna för dig med din återinföring innan sommaren att det är ert gyllene guldägg! Och som du säger, skönt kanske att veta att det oavsett hur det går blir en liten paus för kroppen när det kommer till sprutor och annat.

Det är nu när jag helt slutat med all medicinering som jag insåg hur jobbig och påfrestande det faktiskt var, när man är mitt i det köttar man ju bara på. Även om resorna ser väldigt olika ut för alla så är jag så imponerad över var och en i den här gruppen och allt vi kämpar oss igenom!

Tack!!
    jag känner också att det är påfrestande, det är både det fysiska med sprutor och mående, öm i äggstockarna i två veckor, och till råga på allt är det konstant väntande och bergochdalbana mellan varje steg och varje besked man ska få, så det tär på det mentala måendet med. Jag är väldigt trött nu efter en IVF-omgång pga alla belastning och stress som det här innebär. Jag hade inte förstått det innan vi började IVF-resan.

Håller verkligen med om att alla här är oerhört starka som kämpar på!!

• Razorcrest

J000ssan:

Åh, jag beklagar verkligen Hjärta Massa, massa kram till dig HjärtaHjärta  Ta hand om dig och håller tummarna för att nästa undersökning kommer gå jättebra Hjärta

Theremustbeabetterway:

Vad spännande med FET snart! Känner igen känslan av oklarhet och osäkerhet, men det kommer säkert att gå toppen! Hjärta Jag var på UL idag igen. Var så himla nervös att det fortfarande inte hade hänt något inför FET, men idag var slemhinnan 8 mm och äggblåsan 16 mm så blir ovitrelle ikväll! Så FET blir på måndag :) Så då ligger vi ganska nära i tid :)

Svar på tråden IVF/ICSI 2024