• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Ellen123486
    EFW skrev 2024-03-10 08:26:11 följande:

Å så spännande med testdag så snart 😍 

Satte ni in en 2-3 dagars eller blasto? 

Tack! Vi satte in en blasto. Nervösa dagar till testdagen som tillslut visade sig vara positivt. 🥰 det är rätt obeskrivligt fortfarande och svårt att ta in då man varje månad har testat och det visat negativt under en lång period. På tisdag är vi i v 7 + 4 och ska på första ultraljudet. Jag vågar inte riktigt fira detta ännu men när vi kommer förbi vecka 12 så kan jag pusta ut. 

Jag håller tummarna för er alla! ❤️

• EFW
    J000ssan skrev 2024-03-29 12:09:59 följande:
    Ja🙏🙏blir inte ngt nytt test förrän nästa vecka nu! Flytta UL så har det 8/4❤️
    Tror allt kommer gå super bra! 🥰❤️
  • Mtrix
    Zingostardust skrev 2024-03-29 10:41:19 följande:
    Stort lycka till!! Håller alla tummar och tår för er! Hjärta

Fick själv reda på igår att vi kör insättning FET fredag nästa vecka. Börjar med Ovitrelle ikväll, sen tisd och därefter efter insättning. Förra gången körde jag bara ovitrelle och sedan Cyclogest efter insättning. Någon som har kört båda och tyckt det gjort någon skillnad? 

Tack 😍

Så spännande! Har inte gjort FET men det borde finnas någon här inne som har erfarenhet och gjort samma som dig och kan dela med sig ☺️

Jag vaknade upp idag med molvärk (innan mensvärk-känsla 😩)?

• EFW

Jag tror jag haft äl, har inte testat men känt av det så tydligt. Så då kanske man kan börja hoppas på att mensen ska komma som vanligt och att jag kan göra mitt första fet som planerat i slutet på april/början på maj 😍🤞

• BaeA
    Zingostardust skrev 2024-03-29 10:41:19 följande:
    Stort lycka till!! Håller alla tummar och tår för er! Hjärta

Fick själv reda på igår att vi kör insättning FET fredag nästa vecka. Börjar med Ovitrelle ikväll, sen tisd och därefter efter insättning. Förra gången körde jag bara ovitrelle och sedan Cyclogest efter insättning. Någon som har kört båda och tyckt det gjort någon skillnad? 
    Spännande, det blir troligtvis FET för mig på fredag också. Har gått på Letrozole och var hos kliniken i torsdags men då tyckte de inte min slemhinna var tjock nog, så blev tillsagd att tracka och nu fick jag LH igår och har bara 5-6 dagars blaston i frysen. Ska dock dit på tisdag igen för att mäta slemhinman. Men vet inte om jag behöver ta ovitrellen (ev tisdag då). Har tyvärr ingen erfarenhet har gjort i naturlig och helt stimulerad tidigare 
  • MarieJonsson

Hej! Mitt första inlägg här i tråden. 

Jag är 33 år och har precis haft äggplock i min första IVF-omgång någonsin, efter drygt 4 år försök att bli gravid (har 3 missfall i bagaget dessa år).

Vi fick berättat att de lyckats få ut 34 (!) ägg. Blev först överlycklig, men nu orolig att det kan innebära omogna ägg eller att jag faller i riskzon att bli dålig/överstimulerad under veckan. Vi fick i alla fall ett definitivt besked att de inte kommer vilja göra någon återinföring denna månad just pga risken för överstimulering, utan det blir en FET i min nästa naturliga cykel (om vi lyckas få fina blastosyster).

Jag har läst många inlägg här med inte alla - är det någon som har personlig erfarenhet eller hört någon annan med så många ägg i ett äggplock? Och blev du/den personen överstimulerad eller fick andra symtom?

Just nu känner jag mig överkörd och har smärtor i magen, vilket dock känns vanligt samma dag som äggplock oavsett komplikationer.

• BaeA
    MarieJonsson skrev 2024-04-01 16:42:00 följande:

Hej! Mitt första inlägg här i tråden. 

Jag är 33 år och har precis haft äggplock i min första IVF-omgång någonsin, efter drygt 4 år försök att bli gravid (har 3 missfall i bagaget dessa år).

Vi fick berättat att de lyckats få ut 34 (!) ägg. Blev först överlycklig, men nu orolig att det kan innebära omogna ägg eller att jag faller i riskzon att bli dålig/överstimulerad under veckan. Vi fick i alla fall ett definitivt besked att de inte kommer vilja göra någon återinföring denna månad just pga risken för överstimulering, utan det blir en FET i min nästa naturliga cykel (om vi lyckas få fina blastosyster).

Jag har läst många inlägg här med inte alla - är det någon som har personlig erfarenhet eller hört någon annan med så många ägg i ett äggplock? Och blev du/den personen överstimulerad eller fick andra symtom?

Just nu känner jag mig överkörd och har smärtor i magen, vilket dock känns vanligt samma dag som äggplock oavsett komplikationer.

Hej Marie,
    välkommen till gruppen och spännande att du är igång. på mitt andra ÄP fick vi ut 30 st. 28 stycken blev befruktade 17 av dem delade sig jämt till dag 3, de andra 11 var lite segare. Men det slutade med att jag fick 5 st 5-6 dagars till frysen. Jag blev aldrig överstimulerad men fick ta fragmin i 10 dagar efter. Det var lite segt att fortsätta med sprutor när man precis var klar, men kändes ändå ok för att undvika att bli överstimulerad. Fick också göra FET i cykel därpå, tycker det är bra att de inte vill riskera något även om det är segt att vänta. vart tyvärr inget för mig den gången. Men nu väntar jag på mitt 3:e FET i veckan. 

hoppas du för många fina blastocyster och mår bra under veckan. 
  • MarieJonsson

Hej, och tack för ditt svar! 

Känns skönt att höra om någon annan som gått igenom liknande. Jag har idag fått veta att 28 av äggen var tillräckligt mogna och 17 av dessa blev befruktade. De delade upp äggen i två grupper a 14 ägg för att testa både IVF och ICSI, där båda hade funkat men ICSI något mer framgångsrikt. 

Nu håller vi tummarna här hemma att vi får några blastocyster från dessa ägg till frysen, eftersom allt kommer gå dit. 

Var det någon specifik anledning till att du skulle ta Fragmin efteråt? Jag ska nämligen inte ta något sånt, men har däremot fått rådet att ta Cyklogest i någon vecka trots att vi inte gör någon återinförning. Detta ska tydligen vara bra för att undvika ytterligare överstimulering.

• BaeA
    MarieJonsson skrev 2024-04-02 14:00:58 följande:

Hej, och tack för ditt svar! 

Känns skönt att höra om någon annan som gått igenom liknande. Jag har idag fått veta att 28 av äggen var tillräckligt mogna och 17 av dessa blev befruktade. De delade upp äggen i två grupper a 14 ägg för att testa både IVF och ICSI, där båda hade funkat men ICSI något mer framgångsrikt. 

Nu håller vi tummarna här hemma att vi får några blastocyster från dessa ägg till frysen, eftersom allt kommer gå dit. 

Var det någon specifik anledning till att du skulle ta Fragmin efteråt? Jag ska nämligen inte ta något sånt, men har däremot fått rådet att ta Cyklogest i någon vecka trots att vi inte gör någon återinförning. Detta ska tydligen vara bra för att undvika ytterligare överstimulering.

Ja, skönt att ni kunde prata med dem redan idag och veta hur det går. Våra gillade IVF mer än ICSI faktiskt.  Nja, inte mer än att de ville undvika blodpropp för det kan ske om man blir överstimulerad som jag förstod det (men är inte säker). Och finns säkert olika metoder som man kan göra för att försöka minska på risk.

Var hos kliniken idag och har planerat FET och intralipid på fredag! känns som mitt första riktiga försök efter alla åkommor och hinder. 

• J000ssan
    Jaha nu är man tillbaka med världens oro Igen! Inte fått 3+ än! Testade nu imorse, 1 v efter jag fick 2-3 o h fortf 2-3! Så rädd något är fel! UL på måndag, känns som en evighet tills dess! Svårt och fokusera på annat😔😔❤️
Svar på tråden IVF/ICSI 2024