• MarieJonsson

IVF/ICSI 2024

Hej! Mitt första inlägg här i tråden. 

Jag är 33 år och har precis haft äggplock i min första IVF-omgång någonsin, efter drygt 4 år försök att bli gravid (har 3 missfall i bagaget dessa år).

Vi fick berättat att de lyckats få ut 34 (!) ägg. Blev först överlycklig, men nu orolig att det kan innebära omogna ägg eller att jag faller i riskzon att bli dålig/överstimulerad under veckan. Vi fick i alla fall ett definitivt besked att de inte kommer vilja göra någon återinföring denna månad just pga risken för överstimulering, utan det blir en FET i min nästa naturliga cykel (om vi lyckas få fina blastosyster).

Jag har läst många inlägg här med inte alla - är det någon som har personlig erfarenhet eller hört någon annan med så många ägg i ett äggplock? Och blev du/den personen överstimulerad eller fick andra symtom?

Just nu känner jag mig överkörd och har smärtor i magen, vilket dock känns vanligt samma dag som äggplock oavsett komplikationer.

• MarieJonsson

Hej, och tack för ditt svar! 

Känns skönt att höra om någon annan som gått igenom liknande. Jag har idag fått veta att 28 av äggen var tillräckligt mogna och 17 av dessa blev befruktade. De delade upp äggen i två grupper a 14 ägg för att testa både IVF och ICSI, där båda hade funkat men ICSI något mer framgångsrikt. 

Nu håller vi tummarna här hemma att vi får några blastocyster från dessa ägg till frysen, eftersom allt kommer gå dit. 

Var det någon specifik anledning till att du skulle ta Fragmin efteråt? Jag ska nämligen inte ta något sånt, men har däremot fått rådet att ta Cyklogest i någon vecka trots att vi inte gör någon återinförning. Detta ska tydligen vara bra för att undvika ytterligare överstimulering.

• MarieJonsson
    BaeA skrev 2024-04-02 19:19:22 följande:

Ja, skönt att ni kunde prata med dem redan idag och veta hur det går. Våra gillade IVF mer än ICSI faktiskt.  Nja, inte mer än att de ville undvika blodpropp för det kan ske om man blir överstimulerad som jag förstod det (men är inte säker). Och finns säkert olika metoder som man kan göra för att försöka minska på risk.

Var hos kliniken idag och har planerat FET och intralipid på fredag! känns som mitt första riktiga försök efter alla åkommor och hinder. 

En sen uppdatering! Men jag hoppas att allt gick bra på din FET i fredags och håller såklart alla tummar för dig nu. 

Jag själv pausade cyclogesten i helgen (upplevde att jag mådde illa av den, plus att den inte var jättenödvändig då vi hade planerad totalfrys) då jag i övrigt mådde bra efter plocket, och mensen kom 1 dygn efter det. Fick veta av sköterskan imorse att mensen kommer ofta när man slutar med den, men skönt för mig för nu är jag ju ett steg närmare vår FET (6 veckor ungefär)! 

Låg sömnlös inatt i väntan på resultatet av frysningen som skedde under helgen, och fick det helt ofattbara beskedet att 9 stycken 5-6 dagars kunde frysas in med högsta kvalitet. Kunde inte prata på minuter efter det beskedet utan tårarna bara sprutade. Jag vet att det fortfarande inte är några garantier för något, men det har varit så omtumlande veckor med sprutor, hormoner och äggplock, illamående etc att det känns som den största lättnaden i världen att vi nu har många chanser på oss. 

Har många tidiga missfall i bagaget, så förhoppningvis ökar ser här våra chanser att det snart blir vår tur! 

• MarieJonsson
    AliciaNN skrev 2024-04-08 11:19:36 följande:

mariejonsson: vilken lyx med 9 st! Glad Jag fick idag besked om att vi har 1 fryst 5-6 dagars, så nu är det 8 veckor till FET för mig med. Skulle ha återfört det igår enligt plan med det utvecklades långsamt så de ville frysa det istället. Tror kvaliteten är okej enligt vad de sa.

det blir en liten paus nu, men som du säger är det skönt med en paus från sprutorna och allt som pågått. sen blir det nya tag efter sommaren om detta enda lilla ägg inte vill fästa i juni, men jag håller tummarna att det ska gå!!

Det krävs ju verkligen bara ett ägg som dom säger, så håller tummarna för dig med din återinföring innan sommaren att det är ert gyllene guldägg! Och som du säger, skönt kanske att veta att det oavsett hur det går blir en liten paus för kroppen när det kommer till sprutor och annat.

Det är nu när jag helt slutat med all medicinering som jag insåg hur jobbig och påfrestande det faktiskt var, när man är mitt i det köttar man ju bara på. Även om resorna ser väldigt olika ut för alla så är jag så imponerad över var och en i den här gruppen och allt vi kämpar oss igenom!
  • MarieJonsson
    Kristina95 skrev 2024-04-08 12:19:36 följande:

Mycket som händer här i tråden - Jossan, ledsen för din skull ❤️ håller tummarna för att du återhämtar dig fint 🤍

liten uppdatering från mig- idag gjorde jag mitt första äggplock. Var lite nervös inför hur ont det skulle göra. Hade 25 st äggblåsor på senaste ultraljudet så har haft ont i magen de senaste dagarna. Äggplocket gick bra och det fanns 30 äggblåsor varav 27 St ägg. Vet inte vad som är bra eller dåligt men ont i magen och risk för överstimulering. Operationen var absolut hanterbar. 

ingen färsk återföring denna månad, tråkigt såklart. Så nu blir det en paus i 1-2 månader för att återföra förhoppningsvis fryst embryo därefter. Får se hur många som klarar sig och utvecklas. Spännande! 

min sambo har oligozoospermi så det är lite skarpt läge just för vår del huruvida vi lyckas befrukta äggen. Men jag håller hoppet uppe. 🙏 

hur lång tid tog det för er andra att få mensen när ni inte gjort en återföring samma månad? 

Hej Kristina, 

vad härligt att höra att det äggplock gick bra!

Jag hade väldigt liknande erfarenhet som dig - stor mängd ägg vid äggplocket (34 st) och därmed ingen återföring denna månad. Fick du rekommendationen att ta cyclogest nu ett tag efteråt? Jag hade det utskrivet sedan tidigare och de rekommenderade mig att ta det efter plocket då det kan minska risken för överstimulering som jag förstod det. Min mens kom igår, 6 dagar efter äggplocket. Sen vet jag inte om cyclogesten påverkade ankomstdatumet för den något eftersom jag slutade med dom typ prick ett dygn innan.

sköterskan sa imorse att om jag hade fortsatt ta Cyclogest hade nog mensen dröjt lite till eftersom den kan uppehålla den, så jag är nöjd att jag pausade det i helgen då man såklart är ivrig att FET-datumet ska komma närmare! 
  • MarieJonsson
    Razorcrest skrev 2024-04-08 14:23:44 följande:

J000ssan:

Åh, jag beklagar verkligen Hjärta Massa, massa kram till dig HjärtaHjärta  Ta hand om dig och håller tummarna för att nästa undersökning kommer gå jättebra Hjärta

Theremustbeabetterway:

Vad spännande med FET snart! Känner igen känslan av oklarhet och osäkerhet, men det kommer säkert att gå toppen! Hjärta Jag var på UL idag igen. Var så himla nervös att det fortfarande inte hade hänt något inför FET, men idag var slemhinnan 8 mm och äggblåsan 16 mm så blir ovitrelle ikväll! Så FET blir på måndag :) Så då ligger vi ganska nära i tid :)

Så spännande!

Jag ser att många av er skriver att ni tar ovitrelle inför er FET, men som jag förstått det inget som kommer planeras in för mig. Är det någon bakomliggande anledning till att ni får sprutan? Eller är det standard att man får en sådan och jag ett undantag där det inte planeras in?

• MarieJonsson

Hej!Hjärta
    jag har varit frånvarande här sedan vi gjorde mitt äggplock som slutade i en mild överstimulering och tyvärr inget ET, en ett stort gäng fina blastosyster. Men jag har läst varenda inlägg tror jag, och det har varit fint att ta del både av alla lyckliga resultat men också hur stöttande alla är när det inte går som man hoppas på.

Imorgon är det äntligen dags för oss för vår FET, efter en lååååång cykels väntan. Jag är väldigt nervös men också såklart taggad. 

Har mått dåligt idag vilket jag försöker förtränga. Jag vill verkligen inte behöva vänta nu till efter sommaren bara pga en dum förkyldning. 

En fråga till er som har gjort en lyckad FET av en 5 dagars blasto - hur tidigt efter insättning har ni kunnat se ett positivt test? Jag vet att vi kommer få en testdag att utgå ifrån, men känner jag mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig till dess och det hade varit roligt att höra vad era andra erfarenheter är.

En annan fråga - har ni som gjort FET även gjort försök på den vanliga ägglossningen innan insättning? Jag vet att det är något man inte får göra vid ET pga det stora antalet ägg som släpper och risk för flerbörd, men har inte hört något gällande FET så vi körde på som vanligt. Vilket jag har lite ångest över nu! Men också - vad är oddsen att just det ska ta sig + insättning av embryo när det gått så oerhört lång tid utan lyckat försök innan. Min tanke var såklart bara att förbättra oddsen allt vad vi kan denna cykel!

• MarieJonsson

Vad roligt att vi får följas åt i ruvningen EFW och LinneaWookie! Jag håller tummarna nu för tre lyckliga resultat att rapportera om kommande vecka/veckor! Fick testdag om 13 dagar och det kändes ju fruktansvärt långt bort. Kommer aldrig hålla mig så länge - även om sambon pushar för att vi ska det.

Det var ju första gången jag gjorde en insättning idag, och vilken upplevelse det var. Blev väldigt känslosam över att få se bilden på det lilla embryot, och personalen var helt otroliga. En fin upplevelse!

Nu ska jag försöka varva ner tempot lite kommande dagar. Startar ju perfekt med en riktig långhelg! 

• MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-06 14:14:44 följande:

Ja men verkligen! Min sambo är tvärt om hahaha Jag får gärna testa varje dag om jag vill 😂 Tänkte dock försöka vänta tills mitten på nästa vecka. Får se om jag lyckas med det 

Men segt är det 😅 Ruvardag 3 i dag bara och jag har haft lite molande verk till och från sedan i går vilket jag kan ha även innan mens. Blev heldeppig och tänkte att ja ha då var det kört över denna gång, men som tur är finns det alltid nån tråd få familjeliv som är till ens fördel. Är tydligen ganska vanligt att känna sig precis som innan mens även om många också känner sig annorlunda. Så försöker tänka på det och inte tappa hoppet redan 😊

Dessa spöken i huvudet, här har jag legat ikväll och oroat mig över att jag INTE känner någon värk i magen eftersom jag borde göra det vid implementation - medan du samtidigt sitter någon annanstans och oroar dig för den värken som jag saknar. 

Värk eller inte värk kan verkligen betyda vad som helst i det här skedet - ooooolidlig väntan. Avis på er nu som kommer kunna testa några dagar innan mig, och jag håller verkligen alla tummar för er och för lyckliga besked!
  • MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-08 08:16:43 följande:

Nu är vi ganska många som ruvar 😊

Ska vi göra en lista på när vi har testdag?
    Jag kan börja så får dem som vill fylla på vart efter ❤️

EFW Testdag 16/6 

MarieJonsson Testdag 18/6

• MarieJonsson
    LinneaWookie skrev 2024-06-08 16:52:49 följande:
    Perfekt Skrattande
    Så spännande, och roligt att följas! Kan redan nu avslöja att jag aldrig kommer kunna hålla mig till testdatum dock, haha. 
  • MarieJonsson
    AliciaNN skrev 2024-06-09 15:40:36 följande:

Jag läste i min journal och där står det återföring av embryo dag 6. Dem odlade embryot hela dag 5 eftersom det var långsamt att gå över till blastocyst-stadiet och frös det på dag 6, men jag trodde att det kallades dag 5 ändå pga. stadiet embryot är i. Det här kanske mest låter snurrigt och inte spelar det någon större roll heller, men det känns nu som att jag genast kom en dag närmare resultatet av den här ruvningen haha Skrattande

Hur såg era embryon ut vid återföringen? Vårat visade de i mikroskopet som en ring med moderkakaceller runt omkring och en mörk röra i mitten som de sa var själva fostret.

Tar ni andra Cyclogest eller liknande? Har läst om många som inte gör det i naturlig cykel. Jag tar vaginalt sen 2 dagar efter pos. ÄL.

Min uppfattning är att 5 och 6-dagars är i samma utvecklingsfas, men att 6-dagars behövt lite mer tid på sig. Vi satte in ett 5-dagars embryo också, och det såg lite ut som en barbapappa vid insättningen. På bilden var den rund, men på några timmar vid upptiningen så hade den börjar ?hacka? sig igenom cellskalet gissar jag. Vet inte om det är bra eller dåligt att det händer innan insättningen!

Eftersom jag gjorde en FET så skulle jag egentligen inte gå på något Cyclogest alls, men jag är med i en studie där jag lottades till att ta det ändå i tre veckor. 

Ni som tar Cyclogest, tar ni 2 eller 3 per dag..? Det står morgon och kväll på receptet nämligen, men läste nu papper att de ska tas 3 gånger per dag så nu blev jag osäker på om jag tagit för lite!

• MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-10 06:38:35 följande:

Fick för mig att testa i dag 😅 tog min enda sticka och efter en minut så var det två streck 😭 Tog ett digitalt för att veta säkert. Är äl +12 i dag och 14 dagar efter ovitrelle. Och just nu är jag gravid 🥰 

Vilka glada nyheter såhär på morgonkvisten! Stort grattis!! Hjärta

Hur mår du? Har du känt några symtom senaste dagarna?

• MarieJonsson

Jag har riktiga mensvärk-känningar idag, på ruvardag 5. Har försökt hålla mig optimistisk men nu är det så svårt. 

Mår verkligen dåligt av den här väntan! 

• MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-10 11:43:18 följande:

Ja det är en pina att ruva ❤️ Brukar du ha mensvärk? Finns så mycket som kan vara orsaken så skulle inte ge upp ännu 🤞

Just innan mensen kommer och när den kommer är jag försonad från värk, men jag brukar alltid ha molande värk precis som jag har nu 5-7 dagar innan. Magen kommer också igång från att ha varit trög sedan ägglossning. Lite speciellt kanske, men har lärt känna min kropp väl efter alla år av försök och det här brukar vara min signal att mensen sen kommer om en knapp vecka.

Tajmingen på datum stämmer överens med det också. Så just i det här ögonblicket känns det ungefär likadant som att jag har fått negativt på ett graviditetstest. Men jag vet såklart att chansen fortfarande finns och jag försöker hålla modet uppe! 

• MarieJonsson
    LinneaWookie skrev 2024-06-10 17:20:49 följande:

Jag blev så inspirerad av dig EFW och kunde inte hålla mig längre. Har känt mig sjukt hungrig (mer än vanligt) och var lite smått illamående igår vilket jag aldrig är vanligtvis....Och.....!!!!!

HjärtaJag kan inte tro det!!!!!!!

GRATTIS!!!!! Blir så rörd och glad. 

Och vet ni vad. Jag kom hem som ett totalt vrak idag, så ledsen. Vi skulle ju vänta att testa till onsdag, men jag kände ?det kan oavsett inte kännas värre än det gör nu även med ett negativt test? så jag testade ändå i smyg! Och nedan ser ni resultatet!!!!

Tog först RFSU testa tidigt som jag fick bryta upp då jag trodde plastskärmen spelade mig ett spratt, och tog sedan det digitala för att jag verkligen inte kunde tro att det var sant!!

Det är såklart tidigt ännu, och nu håller jag bara tummarna för att värken idag var antingen bara magen som är dålig, eller positiv graviditetsvärk som spelade mig ett spratt och inte början på mens/tidigt missfall. Alltid ska man ha något att oroa sig för!

Men tre plus på en dag hörni - synd att vi inte får fira med champagne!!!!

• MarieJonsson
    Ruvare 
    AliciaNN: testdag 25/6
    theremustbeabetterway: testdag 24/6
    EB90: testdag 21/6
    Gravida
    Sola13, BF den 5 januari 2025  
    EFW: BF den 19 februari 2025
    LinneaWookie: BF den 21 februari 2025
    MarieJonsson: BF den 23 februari 2025

Jag har börjat känna ett första släng av illamående. Värst direkt på morgonen. Jag är en riktig kräkis som gravid så det är ingen chock. Går allt som det ska räknar jag att det bara kommer bli värre härifrån också, haha. 
    Jag har känningar i magen också, mycket stickningar och ibland mer något som liknar mensvärk vilket såklart alltid stressar. Misstänker att cyclogesten kanske kan vara lite boven i dramat där. 
    Hur länge är ni andra som tar cyclogest ordinerade att ta det? Eftersom jag är med i en undersökning så har jag blivit lottad till 3 veckor totalt, men har läst mig till att många som tar det tar dom längre än så.
  • MarieJonsson

Hej! ❤️
    Vilka toppar och dalar detta är. Har haft så positiv känsla alla dagar sen vi fick vårt första svaga plus för snart en vecka sedan. Illamåendet har kommit med besked också. Idag kändes dock illamåendet inte lika påtagligt och jag blir direkt stressad. Tog ett extra test för att lugna nerverna vilket de först gjorde eftersom det är starkare än det jag tog i onsdags - men efter lite googlingar så börjar jag istället vara lur på om det borde vara ännu starkare vid det här laget (11 dagar sedan insättning av 5-dagars embryo). Vet inte hur mycket det spelar roll att jag tog det på eftermiddagen och hade kissat mindre än 2 timmar innan också? 

Här nedan är i alla fall testet. Har ett till så kommer ta det imorgonbitti, och då hoppas jag på lite starkare test. Officiell testdag på tisdag 🤞🏼

• MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-17 06:26:57 följande:
    Tror inte du ska vara orolig, det där är ju ett tydligt pluss med tanke på att du kissat två timmar innan 😊 
    Men förstår att du vill testa igen, hoppas dagens test kan lugna dig ❤️

Tyvärr lika svagt test idag också. Har ett gäng tidiga missfall / kemiska graviditeter i bagaget så jag vet tyvärr för mycket hur starkt testet BORDE vara just nu Om HCG ska ha dubblats varannan dag. Bekräftade också med digitalt som säger 1-2 fast det nu borde stå 2-3? 💔

Usch för det här! Hade verkligen en så stark känsla att det var annorlunda denna gång. Det är så hemskt, men nu kan jag bara tänka på att jag vill få mensen snabbt tillbaka så jag kanske kanske hinner en till insättning innan sommaren. 

Eller är det någon här som vet om det helst tar en cykels paus innan insättning, även om det är kemisk graviditet? 

• MarieJonsson

Hej! 

Det var ett tag sedan jag skrev här nu! Efter ett tidigt missfall från första vår första FET innan sommaren har det varit skönt att bara tänka på annat ett tag. 

Nu är vi inne på ett andra insättningsgaranti, och denna gång tog jag ovitrelle-sprutan på ägglossningsdagen. Min fråga till er andra som har tagit det - hur många dagar efter sprutan har ni fått positiva grav.test? 

Vi gjorde en insättning för bara 3 dagar sedan, men då ägglossningen kom tidigare än beräknat så finns det en liten liten risk att jag kan ha blivit gravid naturligt också, alltså för 9-10 dagar sedan.

testet är positivt nu, inte jättestarkt men inte jättesvagt heller. väldigt tydligt. Kan det fortfarande vara ovitrellen som fortfarande ger så mycket HCG 10 dagar efter sprutan? 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024