• Anonym (Hmmmm)

Mamma vid 53?

Läste en artikel om en kvinna som nu blir mamma vid 53.

Vad tycker ni andra om det? Härligt eller egoistiskt? Jag är kluven. Fick själv sista bebisen (naturligt) vid nästan 41 och tyckte att det kändes gammalt - jag är pigg och stark i kroppen nu men är ju ändock äldre. 

Frågan gller även män som blir pappor vid samma ålder, mågot som ju är mkt vanligare.

Vsd är för gammalt?

• Svar på tråden Mamma vid 53?
  • Anonym (För gammalt)

53 år är för gammalt. Du blir pensionär när barnet bara är 12 år gammalt. Sen är det större risk att det blir fel på barnet ju äldre man blir.

• Anonym (Herre jävlar!)
    Anonym (L) skrev 2023-12-03 21:01:40 följande:
    Jag propagerar inte direkt för att folk ska skaffa barn efter 50. Om man ser till ålder tänker väl jag egentligen att man ska som äldst vara runt 45 år. Men jag försöker ändå nyansera debatten. Det är väldigt lätt att man hamnar i att det är för gammalt för man inte orkar etcetera efter 50. Men många som orkar med sina barn struntar faktiskt i dem oavsett ålder. Engagemang ligger inte i åldern. Får man barn vid 50 är ju chansen god att man är med till de blivit åtminstone 30 år. Absolut tidigt att förlora sina föräldrar, men man är ju i allra högsta grad en mogen vuxen. Det finns nog många genom tiderna och i andra delar av världen som ippfisttas av mormödrar, gamla fastrar eller farbröder som klarar sig utmärkt. Kärlek och vett är det viktigaste! 
    Chansen är knappast så god att du lever med en 53-årig förälder i "åtminstone 30 år". Och det är inte direkt vanligt att man inte åldras med tiden. Frågan behöver faktiskt inte nyanseras. Att skaffa barn vid den åldern är vansinne. Det är också större risk att barnet ska få medicinska problem.
  • Postman

väldigt, väldigt osunt känner jag. Beklämmande och det borde näst intill förbjudas.

• Anonym (H)

Det som känns rätt för ngn kan kännas fel för ngn annan. Jag var 39 när mitt fjärde barn föddes och det kändes rätt gammalt för mig.. Men vad har jag för rätt att lägga värderingar i andra föräldrars val? Typ inga enligt mig. Det finns en stor hög unga föräldrar som är sämre en äldre föräldrar och förmodligen även tvärtom. 

• Anonym (Hmmmm)
    Postman skrev 2023-12-03 22:46:46 följande:

väldigt, väldigt osunt känner jag. Beklämmande och det borde näst intill förbjudas.

Tycker du så oavsett kön på förälder?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-03 22:35:49 följande:

Var det naturligt?

Inte i fallet jag såg som föranledde tråden nej.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-12-04 00:10:55 följande:
    Inte i fallet jag såg som föranledde tråden nej.
    OK då har de alltså aktivt försökt göra barn trots att åldern inte är lämplig för det rent naturligt
  • Cathariiina

En 53-årig kvinna kan inte få barn med egna ägg, och eftersom jag är emot att barn tillverkas på konstgjort sätt med donerade könsceller, så är jag emot detta såklart. Barn har rätt att växa upp med sina riktiga föräldrar, om dessa inte är klart olämpliga - men även då ska barnen veta vilka föräldrarna är, kanske ha möjlighet att lära känna någon i sin släkt på den sidan, få ärva minnessaker och stå i ett släktträd. Detta är superviktigt, det blir så många rotlösa människor ändå utan att man behöver skapa dem. 

Till detta, så är det väldigt farligt att som kvinna att vara gravid och föda så sent, när kroppen redan är inne på sina reservsystem och inte har den extra kapacitet som behövs, för att klara av graviditet/förlossning på ett säkert sätt. Jag menar, sådant är påfrestande till och med för en ung och frisk kvinna, många gånger!

Angående män så föreligger inte ovanstående problem, så det är inte riktigt samma sak. Män har i alla tider gift om sig med yngre kvinnor, när den gamla frun avlidit (inte sällan i samband med graviditet/förlossning), och fått en rad nya barn. Så det är inget onaturligt eller konstigt SÅ. I och med att kvinnan måste vara mycket yngre (innan vi började med donatorceller), så fanns det också en hyfsad garanti för att åtminstone en av föräldrarna skulle leva tills barnet var ordentligt vuxet. 

Om en 53-årig man idag ska skaffa barn på naturligt sätt med sin 40-åriga fru, är upp till dem. Man får hoppas att de tar hänsyn till sina individuella förutsättningar (är de ungdomliga och pigga, har deras egna föräldrar avlidit tidigt i någon ärftlig sjukdom eller är de still going strong, har de råd med barnflicka om de skulle uppleva småbarnsperioden som väldigt jobbig, kan den ena gå ner i arbetstid, sluta med affärsresor o.s.v., om den andra tycker att det är väldigt jobbigt att ta hand om barnet ensam långa tider i sträck?).

• Anonym (Bono)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-12-03 07:22:38 följande:
    Mamma vid 53?

Läste en artikel om en kvinna som nu blir mamma vid 53.

Vad tycker ni andra om det? Härligt eller egoistiskt? Jag är kluven. Fick själv sista bebisen (naturligt) vid nästan 41 och tyckte att det kändes gammalt - jag är pigg och stark i kroppen nu men är ju ändock äldre. 

Frågan gller även män som blir pappor vid samma ålder, mågot som ju är mkt vanligare.

Vsd är för gammalt?

Om man är under 60 kan det omöjligt bara egoistiskt att skaffa barn. Att skaffa barn är extre oegoistiskt i sig.
Svar på tråden Mamma vid 53?