Cathariiina skrev 2023-12-04 19:48:32 följande:
Du kanske ser det du vill se? I min erfarenhet så är förskolepersonalen inte heller till stor hjälp. De är bara tacksamma om en unge sitter ensam i ett hörn hela dagen, för då är det i alla fall en som inte är till så mycket besvär. De har nog med de vilda och bråkiga barnen.
Och om dessa barn som du känner kan vara artiga och trevliga och säga de rätta fraserna till dig som är en tant i deras ögon, så betyder inte det att de är "socialt kompetenta" bland jämnåriga. Det kan faktiskt vara precis tvärtom många gånger: på dagis och i skolan ses det överuppfostrade barnet som är präglat enbart på modern, som lillgammalt och underligt. Allra värst blir det för en pojke, som aldrig får lära sig att vara en man bland män.
Jag tror nog att du är den som ser det du vill se.
Trist om du har en sån erfarenhet av förskolan också, men alla förskolor är inte sådana.
Och jodå, pojken till min självstående vän är vare sig lillgammal eller underlig utan högst vanlig.
Vad gäller just donation är min egen osäkerhet (och det som gjorde att jag aldrig tog det spåret) att jag dels inte skulle orka med småbarnsåren själv och dels vill ha koll på den jag skaffar barn med, något man inte har en aning om i Sverige vid donation.
Men som sagt - de barn jag känner som är barn till självstående har inget av de sakerna du listar.