• Anonym (Hmmmm)

Mamma vid 53?

Läste en artikel om en kvinna som nu blir mamma vid 53.

Vad tycker ni andra om det? Härligt eller egoistiskt? Jag är kluven. Fick själv sista bebisen (naturligt) vid nästan 41 och tyckte att det kändes gammalt - jag är pigg och stark i kroppen nu men är ju ändock äldre. 

Frågan gller även män som blir pappor vid samma ålder, mågot som ju är mkt vanligare.

Vsd är för gammalt?

• Svar på tråden Mamma vid 53?
  • Mrs Moneybags

Det är inte en optimal ålder. Jag var 40 när jag blev mamma och hade jag fått välja hade det blivit ca 10 år tidigare. Men nu blev det som det blev och så var det säkert även för mamman som det handlar om i TS. 

Rent krasst kan ju en som blir mamma vid 30 dö när hon är 75 och någon som får barn som 50-åring kan leva till 95 och då har de haft lika lång tid med sina barn. 

Sedan handlar det också om fysisk och mental hälsa, risken att bli sjuk och/eller dement är ju högre ju äldre man blir. Det är ett faktum. 

Jag har ju varit sjuk på sätt jag aldrig hade kunnat förutspå när jag fick barn. Det hade hänt mig oavsett när jag fick barn, men för barnets skull kanske det hade varit bättre om han var lite äldre när det hände. 

• Anonym (ung)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-12-03 07:22:38 följande:
    Mamma vid 53?

Läste en artikel om en kvinna som nu blir mamma vid 53.

Vad tycker ni andra om det? Härligt eller egoistiskt? Jag är kluven. Fick själv sista bebisen (naturligt) vid nästan 41 och tyckte att det kändes gammalt - jag är pigg och stark i kroppen nu men är ju ändock äldre. 

Frågan gller även män som blir pappor vid samma ålder, mågot som ju är mkt vanligare.

Vsd är för gammalt?

Man kanske känner sig ung när bebisen föds, vid 41 eller 50 eller så. Men man ska ju tänka lite vidare än så. Hur gammal man är och vilken ork man har när barnet når tonåren, eller hur man kan vara med i barnet liv som ung vuxen eller med eventuella barnbarn.

Är man 53 när barnet föds så är man alltså 66 år när barnet är 13 år. Orkar man med tonåren då, kanske med pyskiskt dåligt mående och skolproblem hos barnet? Och när barnet är 20 och flyttar hemifrån, då är man alltså 73 och hur ser orken ut då? Kan man finnas där för barnet under barndomen och sedan under livet? Eller är barnet bara till för ens eget nöje och behov?

Detta gäller såklart även män. 
  • Anonym (Pauline)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-04 09:50:52 följande:

Det är inte en optimal ålder. Jag var 40 när jag blev mamma och hade jag fått välja hade det blivit ca 10 år tidigare. Men nu blev det som det blev och så var det säkert även för mamman som det handlar om i TS. 

Rent krasst kan ju en som blir mamma vid 30 dö när hon är 75 och någon som får barn som 50-åring kan leva till 95 och då har de haft lika lång tid med sina barn. 

Sedan handlar det också om fysisk och mental hälsa, risken att bli sjuk och/eller dement är ju högre ju äldre man blir. Det är ett faktum. 

Jag har ju varit sjuk på sätt jag aldrig hade kunnat förutspå när jag fick barn. Det hade hänt mig oavsett när jag fick barn, men för barnets skull kanske det hade varit bättre om han var lite äldre när det hände. 

Inte för det spelar roll direkt, men antar att ts syftar på en kvinna som redan hade ett flertal barn sedan innan, men ville så gärna ha en stor familj och valde därför att själv på egen hand sätta in ett färdigt embryo ifrån en klinik, som fanns sparat  . Intentionen var att hon själv skulle uppfostra det sista barnet, vad jag tolkade det som. (Hon har även berättat detta i tv)

• Anonym (barnet)
    Cathariiina skrev 2023-12-04 06:34:13 följande:

En 53-årig kvinna kan inte få barn med egna ägg, och eftersom jag är emot att barn tillverkas på konstgjort sätt med donerade könsceller, så är jag emot detta såklart. Barn har rätt att växa upp med sina riktiga föräldrar, om dessa inte är klart olämpliga - men även då ska barnen veta vilka föräldrarna är, kanske ha möjlighet att lära känna någon i sin släkt på den sidan, få ärva minnessaker och stå i ett släktträd. Detta är superviktigt, det blir så många rotlösa människor ändå utan att man behöver skapa dem. 

Till detta, så är det väldigt farligt att som kvinna att vara gravid och föda så sent, när kroppen redan är inne på sina reservsystem och inte har den extra kapacitet som behövs, för att klara av graviditet/förlossning på ett säkert sätt. Jag menar, sådant är påfrestande till och med för en ung och frisk kvinna, många gånger!

Angående män så föreligger inte ovanstående problem, så det är inte riktigt samma sak. Män har i alla tider gift om sig med yngre kvinnor, när den gamla frun avlidit (inte sällan i samband med graviditet/förlossning), och fått en rad nya barn. Så det är inget onaturligt eller konstigt SÅ. I och med att kvinnan måste vara mycket yngre (innan vi började med donatorceller), så fanns det också en hyfsad garanti för att åtminstone en av föräldrarna skulle leva tills barnet var ordentligt vuxet. 

Om en 53-årig man idag ska skaffa barn på naturligt sätt med sin 40-åriga fru, är upp till dem. Man får hoppas att de tar hänsyn till sina individuella förutsättningar (är de ungdomliga och pigga, har deras egna föräldrar avlidit tidigt i någon ärftlig sjukdom eller är de still going strong, har de råd med barnflicka om de skulle uppleva småbarnsperioden som väldigt jobbig, kan den ena gå ner i arbetstid, sluta med affärsresor o.s.v., om den andra tycker att det är väldigt jobbigt att ta hand om barnet ensam långa tider i sträck?).

Det är ju inte helt sant i och för sig. Även om det är väldigt ovanligt så finns det kvinnor både nu och innan det fanns medicinsk möjlighet till IVF som fick barn vid 53.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pauline) skrev 2023-12-04 10:25:05 följande:

Inte för det spelar roll direkt, men antar att ts syftar på en kvinna som redan hade ett flertal barn sedan innan, men ville så gärna ha en stor familj och valde därför att själv på egen hand sätta in ett färdigt embryo ifrån en klinik, som fanns sparat  . Intentionen var att hon själv skulle uppfostra det sista barnet, vad jag tolkade det som. (Hon har även berättat detta i tv)

Aha, okej. Jag har missat det tv-inslaget. 

Det är lite som Petra Mede då. Hon hade ju ett barn sedan tidigare när hon fick för sig att få ett sista vid 52 års ålder, trots att hon varit mycket sjuklig under livets lopp och inte hade någon medförälder till det sista barnet. I det läget kan det ses som onödigt själviskt, tycker jag. 
  • Anonym (Vet inte)

Det där är knepigt. 

Frågar man barnet som fötts av en 53-åring så är nog svaret aldrig att barnet hade önskat att hen inte blivit till. 

Å andra sidan tycker jag det är rätt egoistiskt att skaffa barn när man är så gammal. Fast å andra ä att skaffa barn alltid egoistiskt så.?Och jag har träffat på 99-åringar som är helt friska, rörliga och klara i knoppen och 65-åringar som är precis tvärtom. Sen finns det ju en och annan kvinna som blir naturligt gravid som 50+ också. Efter dom trott att dom passerat klimakteriet. Och hur skulle man göra då? Ta bort det bara för att. Trots att man är kärnfrisk och verkligen vill ha barnet. 

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Pauline) skrev 2023-12-04 10:25:05 följande:

Ja, exakt.
  • Anonym (Hmmmm)
    Cathariiina skrev 2023-12-04 06:34:13 följande:

En 53-årig kvinna kan inte få barn med egna ägg, och eftersom jag är emot att barn tillverkas på konstgjort sätt med donerade könsceller, så är jag emot detta såklart. Barn har rätt att växa upp med sina riktiga föräldrar, om dessa inte är klart olämpliga - men även då ska barnen veta vilka föräldrarna är, kanske ha möjlighet att lära känna någon i sin släkt på den sidan, få ärva minnessaker och stå i ett släktträd. Detta är superviktigt, det blir så många rotlösa människor ändå utan att man behöver skapa dem. 

Till detta, så är det väldigt farligt att som kvinna att vara gravid och föda så sent, när kroppen redan är inne på sina reservsystem och inte har den extra kapacitet som behövs, för att klara av graviditet/förlossning på ett säkert sätt. Jag menar, sådant är påfrestande till och med för en ung och frisk kvinna, många gånger!

Angående män så föreligger inte ovanstående problem, så det är inte riktigt samma sak. Män har i alla tider gift om sig med yngre kvinnor, när den gamla frun avlidit (inte sällan i samband med graviditet/förlossning), och fått en rad nya barn. Så det är inget onaturligt eller konstigt SÅ. I och med att kvinnan måste vara mycket yngre (innan vi började med donatorceller), så fanns det också en hyfsad garanti för att åtminstone en av föräldrarna skulle leva tills barnet var ordentligt vuxet. 

Om en 53-årig man idag ska skaffa barn på naturligt sätt med sin 40-åriga fru, är upp till dem. Man får hoppas att de tar hänsyn till sina individuella förutsättningar (är de ungdomliga och pigga, har deras egna föräldrar avlidit tidigt i någon ärftlig sjukdom eller är de still going strong, har de råd med barnflicka om de skulle uppleva småbarnsperioden som väldigt jobbig, kan den ena gå ner i arbetstid, sluta med affärsresor o.s.v., om den andra tycker att det är väldigt jobbigt att ta hand om barnet ensam långa tider i sträck?).

Män lever ju dock i regel kortare än kvinnor. Så risken är ju att en gammal pappa dör tidigt, och att hans föräldrar också är avlidna - så har ju barnet vips inte mkt kontakt med den sidan av släkten.

Hur menar du att kroppen är på sina reservsysten vid 50?
  • Cathariiina
    Anonym (barnet) skrev 2023-12-04 11:02:06 följande:
    Det är ju inte helt sant i och för sig. Även om det är väldigt ovanligt så finns det kvinnor både nu och innan det fanns medicinsk möjlighet till IVF som fick barn vid 53.
    Det svenska rekordet är 51 år. Sådana medicinska mirakel kan man liksom inte räkna med i debatter. Dessutom är det så, att det föreligger ett samband mellan det reproduktiva åldrandet och det allmänna åldrandet hos en indvid. D.v.s. om en kvinna fortfarande kan bli gravid naturligt när hon är låt oss säga 48 (vilket händer, men är extremt ovanligt), så lär hon även i övrigt tillhöra de "konstigt ungas" skara. Så det går inte att jämföra med en vanlig trött och småtjock 48-åring, som pustar när hon ska gå uppför en trappa.
  • Cathariiina
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-12-04 14:19:53 följande:
    Män lever ju dock i regel kortare än kvinnor. Så risken är ju att en gammal pappa dör tidigt, och att hans föräldrar också är avlidna - så har ju barnet vips inte mkt kontakt med den sidan av släkten.

Hur menar du att kroppen är på sina reservsysten vid 50?
    "reservsystem" var fel ord, jag menade "reservkapacitet". När vi är unga har de olika organsystemen i våra kroppar en rejäl reservkapacitet, d.v.s. om en njure slutar fungera t.ex. så klarar vi oss med den andra, och samma sak om vi måste operera bort en lunga - den som blir kvar är så pigg och frisk elastisk att den räcker för att försörja oss med syre. Under graviditeten, då organsystemen måste försörja två individer, tas denna reservkapacitet i anspråk.

Men allterftersom vi åldras så åldras alla organsystemen också, och reservkapaciteten "äts upp". Det gör att det inte längre finns tillräckligt med kapacitet för att försörja två individer, om man är gravid i hög ålder. Eller det kanske går, men det blir sämre för fostret - det kanske får för lite näring, för lite syre, och det finns för höga halter av restprodukter i blodet som cirkuleras mellan det och modern - restprodukter som i en yngre kvinnas kropp skulle ha filtrerats ut av hennes unga njurar och lika unga lever.

(Sedan är det en annan sak att riktigt unga mammor i vårt samhälle mycket oftare röker, super och intar narkotika under graviditeten, samt lever allmänt ohälsosamt med ensidig kost och för lite motion och frisk luft, så därför kan det bli sämre för en 19-årig kvinnas foster än för en skötsam 48-årig kvinnas foster ändå. Det jag diskuterade ovan var "if all other things are equal".)  
Svar på tråden Mamma vid 53?