Som barn till ordentligt gamla föräldrar, mamma över 50 och pappa över 60 när jag föddes, så säger jag att det ibland har varit väldigt jobbigt för mig att ha gamla föräldrar. Jag har också mycket äldre syskon, 20+ år äldre. Jag vet inte hur många gånger jag fått förklarar att nej, min mamma är inte min mormor, pappa är inte farfar, och mina storasystrar är inte min mamma och storebröder är inte min pappa, mina syskonbarn är inte syskon eller kusiner. Och sedan rädslan som kom när klasskamrater berättade att någon av deras mor/farföräldrar gått bort för att/när de anses gamla fast de kanske till och med var yngre än min pappa, avundsjukan på kompisar vars föräldrar orkar göra saker även nu när vi är i mitten av 20, den underliga inre stressen att jag inte har så lång tid på mig att uppfylla mina föräldrars drömmar runt mig, som hus och barn och allt det där. Jag kan inte låta bli att känna att något är fel när jag är ung, fattig student och min pappa (!) står med en fot i graven av ren ålderdom. Han har redan fått många nådeår.
När är man för gammal för att skaffa barn? Jag vet inte, det beror nog på vems synvinkel man använder.