• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-16 22:36:16 följande:

Ja, vi har haft intensiv ögonkontakt och dansat bredvid varandra så ja det har förekommit men inte jätteintensivt direkt. Vet inte hur jag skulle visa exakt eller exakt hur jag ska anpassa ur jag talar men snarare visa mina känslor utan att säga rakt ut. 

Så jag bör tydliggöra avsikten helt? Nu kan hon tro jag är intresserad men inte helt veta alltså enligt dig?

Hon har frågat mig om saker lite grann och pratat först på plats dock så det behöver inte betyda något, tror det kan bli oss. 

Nej, jag tycker du ska ge upp.

Du kommer ingenstans trots att du tycker du gör massor, och du förflyttar hela tiden gränsen för när saker ska hända -snart är ni båda upptagna på annat håll med studier och lumpen, och då ses ni inte ändå. Du vet inte ens om hon är singel nu...

Handen på hjärtat, om du slutade skriva nu, tror du att ni skulle ha kontakt framöver?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 23:07:29 följande:

Hon pratar dock först och dubbelskriver också ibland. Dessutom föväntas killar skriva och ta kommandot. Jag tror fortsatt att det är möjligt just för att jag haft aktiv kontakt. Om jag inte hade skrivit med henne överhuvudtaget hade det varit skillnad.

Nej, hon avbokade inte. Hon sade sedan tidigare att var svårt att fixa då hon pratade om att hon var rätt upptagen (hon tävlar elit i en sport)

Så jag ska vara mer romantisk i allmänhet för henne? 

Vill verkligen träffa henne själv

Varför ställer du frågor när du sedan struntar i svaren? Du kommer ju aldrig att våga fråga om en träff. Du tror att ni kommer att bli tillsammans utan att du ska behöva göra något, eller visa något. Du vet inget om dejting. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 23:09:44 följande:

"För i en relation kan jag faktiskt ge efter och ge den kärleken min partner förtjänar utan att oroa mig för annat" 

Med det menar jag att i en relation kan jag fokusera på att göra relationen bra och slipper oroa mig över dejtning osv

Frågan var varför det skulle vara lättare att ha flickvän än vänner, inte varför du felaktigt tror allt kommer bli en dans på rosor bara ni blir tillsammans.

Du kan inte kommunicera med dina vänner och du avstår från att göra saker utanför skolan för att de gör sånt du inte är intresserad av, och/eller dricker alkohol.
    Varför tror du det är lättare att umgås med en flickvän än med en vän?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-16 23:09:45 följande:
    Nej, jag tycker du ska ge upp.

Du kommer ingenstans trots att du tycker du gör massor, och du förflyttar hela tiden gränsen för när saker ska hända -snart är ni båda upptagna på annat håll med studier och lumpen, och då ses ni inte ändå. Du vet inte ens om hon är singel nu...

Handen på hjärtat, om du slutade skriva nu, tror du att ni skulle ha kontakt framöver?

"I'm a fighter not a quitter"- Liz Truss 

Jag är inte heller någon som ger upp i första taget. 

Jag kommer inte ge upp bara för det inte gått helt enligt det jag önskade. (Ja, jag hade helst redan varit i en relation om det hade gått.) Det är inte enkelt att bli ihop med någon och jag vill fortsätta uppräthålla kontakten även efter studenten. Jag bryr mig om henne. Det är inte över.

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-16 23:16:35 följande:

Jag kommer inte ge upp bara för det inte gått helt enligt det jag önskade. (Ja, jag hade helst redan varit i en relation om det hade gått.) Det är inte enkelt att bli ihop med någon och jag vill fortsätta uppräthålla kontakten även efter studenten. Jag bryr mig om henne. Det är inte över.

Men... du fightar ju inte. Du har inte ens kommit in i matchen.
    Då kan du lika gärna ge upp.
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-16 23:16:35 följande:

Men OK, du tycker du är en kämpe, men du erkänner att det inte gått som du tänkt dig -hur HAR du tänkt dig det skulle varit om allt gått som du önskat?
  • Fiona M

Din titel skriver för övrigt att du vill dejta henne, men det ändrades sen, hur kom det sig?

• Fiona M
    Fiona M skrev 2024-05-16 23:19:58 följande:
    Men... du fightar ju inte. Du har inte ens kommit in i matchen.
    Då kan du lika gärna ge upp.
    Sorry, jag såg inte att vem du citerade och att du var ironisk.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-16 23:23:50 följande:
    Sorry, jag såg inte att vem du citerade och att du var ironisk.
    Nej, jag till skillnad från Truss är seriös. Jag vill på riktigt träffa henne och bli ihop om det går.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-16 23:22:46 följande:

Din titel skriver för övrigt att du vill dejta henne, men det ändrades sen, hur kom det sig?

Var enbart det ordval jag kom på. Skrev ursprungsinlägget bara dagar efter att jag insåg att jag hade fått känslor för henne. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?