• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-16 13:10:46 följande:

Att vara en bra partner handlar inte om att bara hålla med  eller passa upp på den andre, eller att sluta göra allt man brukar (offra) för att hänga lite, inte heller på att tycka personen är underbar.

Jag vet vad jag som bra partner förväntas göra och kommer göra det och mer
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 15:21:44 följande:

Man kan prata med folk utan att prata om kärlek... 

Misstolkning igen.

Så vad misstolkade jag?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 00:01:02 följande:
    Jo men jag har burit på dessa känslor väldigt länge. Var inte direkt igår jag började känna dessa känslor. Tänk om hon redan tror jag gillar henne (har dm:at henne) men jag har inte sagt det till henne. Jag har heller inte pratat sådana typer av ämnen överlag med henne. 

Ja, enbart träffat henne på event och inte själv. Tänk om hon tror jag är intresserad redan då? Vill kunna säga det till henne tryggt själv. 
    Hon vet redan att du är intresserad, finns absolut ingen anledning för någon att skriva som du gör annars. 

Du är livrädd att det ni har nu ska ta slut vilket det kommer göra om du uttrycker större intresse och hon backar, du älskar det här enkla och odramatiska som pågår där du inte behöver offra något alls. Du kan drömma och längta men behöver inte känna oro eller nervosietet.

Du kommer inte att våga uttrycka några starkare känslor när ni ses, hur kan du tro att du skulle vara modigare face to face än online? Du är jättefeg och ängslig nu men du tror att du ska våga när det är massor med folk omkring och andra sliter och drar i henne?

Om ni överhuvudtaget ska kunna ses själva måste hon veta varför ni ska ses, det betyder att du måste uttrycka någon sorts önskan att träffa henne, du måste våga skriva att du är intresserad av henne. 
  • Fiona M
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-16 07:11:49 följande:

Du har själv valt att bära på dessa känslor så här länge. Du har ju inte velat bjuda ut henne. Du har t om skrivit att ni skulle ses efter lumpen. Så det är ju du som själv väljer att dra ut på det. 

Du sätter dessutom upp en massa regler/hinder som gör att du inte kan bjuda ut henne. Klart det blir svårt då. 

Du har själv orsakat detta, eftersom du inbillar dig att detta sätt är bättre än det du kallar modern dejting. 

Hur vet du att hon är singel, vem har berättat det?

Jag instämmer i det här.

Dessutom: hur vet du att hon är singel? Är det vad du hoppas och tror men inte vet säkert? Då kanske all den här tankemödan varit i onödan om hon redan är i en relation?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-16 18:55:48 följande:
    Jag instämmer i det här.

Dessutom: hur vet du att hon är singel? Är det vad du hoppas och tror men inte vet säkert? Då kanske all den här tankemödan varit i onödan om hon redan är i en relation?
    För har inte sett några indikationer på att hon inte är det. Hon har inte heller reagerat att jag dm:at henne och skrivit med henne ofta.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-16 16:36:24 följande:
    Hon vet redan att du är intresserad, finns absolut ingen anledning för någon att skriva som du gör annars. 

Du är livrädd att det ni har nu ska ta slut vilket det kommer göra om du uttrycker större intresse och hon backar, du älskar det här enkla och odramatiska som pågår där du inte behöver offra något alls. Du kan drömma och längta men behöver inte känna oro eller nervosietet.

Du kommer inte att våga uttrycka några starkare känslor när ni ses, hur kan du tro att du skulle vara modigare face to face än online? Du är jättefeg och ängslig nu men du tror att du ska våga när det är massor med folk omkring och andra sliter och drar i henne?

Om ni överhuvudtaget ska kunna ses själva måste hon veta varför ni ska ses, det betyder att du måste uttrycka någon sorts önskan att träffa henne, du måste våga skriva att du är intresserad av henne. 

Så hon vet? Varför? 

Nej, jag äskar inte alls läget. Vill verkligen träffa henne. 

Jo, jag känner oro och nervositet. 

Vid Face to face kan man åtminstone visa med kroppspråket att jag gillar henne också. 

Så för att ses måste jag enligt dig säga att jag är intresserad?

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 19:35:23 följande:

Så hon vet? Varför? 

Nej, jag äskar inte alls läget. Vill verkligen träffa henne. 

Jo, jag känner oro och nervositet. 

Vid Face to face kan man åtminstone visa med kroppspråket att jag gillar henne också. 

Så för att ses måste jag enligt dig säga att jag är intresserad?

Du måste inte säga det, hon kommer att förstå ändå. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 19:32:14 följande:
    För har inte sett några indikationer på att hon inte är det. Hon har inte heller reagerat att jag dm:at henne och skrivit med henne ofta.

Så du vet inte, du bara tror. 

• Anonym (X)
    Vilka saker skulle ha indikerat att hon var upptagen?

Varför skulle hon reagerat på att du messar henne och tjatar om föreningen varje måndag om hon var upptagen men inte annars?
  • Anonym (Jonna)
    Men nu talar du ju emot dig själv. Du argumenterar ju för att hon inte vet att du är intresserad - varför skulle hon då reagera över att du skriver med henne?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?