• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-15 15:20:47 följande:
    Inget djupt. Du känner ju inte henne. Du skriver hela tiden att du måste lära känna henne innan ni träffas. Så, trots att ni skriver regelbundet så känner du ju inte henne. 
    Sagt att jag vill lära känna henne bättre innan en dejt. Inte att jag inte känner henne alls. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 12:41:00 följande:
    Nej jag har inte sagt att hon är det. 
    Vet du att hon är singel? Vet, inte tror
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 15:17:11 följande:
    Vi har faktiskt skrivit med varandra länge..

Ett par ytliga meddelanden varje måndag. 
    Det blir tjatigt och är inget man lär känna varandra på.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 14:47:07 följande:
    Varför ska mina vänner som inte känner henne vet att jag är kär i en tjej? Är en privatsak mellan oss två 
    Det finns ingen privatsak, inget mellan er två.

Dina känslor är privata men du har ju frågor, men -
    Du frågat hellre AI än dina så kallade vänner. Det är inte helt friskt.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 18:36:33 följande:
    Det finns ingen privatsak, inget mellan er två.

Dina känslor är privata men du har ju frågor, men -
    Du frågat hellre AI än dina så kallade vänner. Det är inte helt friskt.

Alltså, jo det är den privatsak. Vad har andra att tjäna på att veta att jag gillar en annan person dessutom? 

Att enbart testat skriva 1-3 ggr är inte direkt mkt och dessutom känner ca 5 st till det som jag är vänner till dessutom. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 20:29:32 följande:

Alltså, jo det är den privatsak. Vad har andra att tjäna på att veta att jag gillar en annan person dessutom? 

Att enbart testat skriva 1-3 ggr är inte direkt mkt och dessutom känner ca 5 st till det som jag är vänner till dessutom. 

Tjäna på? Ja du, brukar du själv tjäna saker på att veta nåt om dina vänner?

Nej precis, du gör för lite.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 11:55:33 följande:

Ja, det tuffa är vägen dit. 

I en relation skulle det inte bli några problem då det skulle vara helt fantastiskt och skulle i en relation vara öppen villkorslöst och så med mera. Är svårare att hamna i en relation än att bibehålla och stärka en. 

Jag kan inte riktigt släppa detta. 

Du har helt fel. Det är inte svårare att hamna i en relation än att bibehålla den.
    Att du skriver så visar att du inte har någon insikt i att en relation innefattar två personer.

Du har väldigt svårt att hamna i en relation. Så är det ibland. Det som dock är mer omoget hos dig än din oförmåga att agera, är att du är helt övertygad om att så fort du blivit tillsammans med någon så kommer resten gå galant (kompromissa bla bla).

Du bara "vet" hur lätt det är för dig.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 20:51:43 följande:
    Tjäna på? Ja du, brukar du själv tjäna saker på att veta nåt om dina vänner?

Nej precis, du gör för lite.

Poängen är att det inte finns någon poäng med att mina vänner vet. 

Jag vill göra mer för henne, det är dock så svårt att göra det så det blir rätt. Om jag hade haft ett förhållande tidigare hade det varit enklare att veta.

• Anonym

De flesta - om inte alla - som har skrivit tips till dig har betydligt större erfarenhet än du och har både sett och varit med om detta hur många gånger som helst.
    (Du kan ju som sagt rabbla upp alla du känner till som behövt tips på över 230 sidor innan en första dejt, kanske?)

Kan du inte ta ett varv med det unikt komplexa i det här fallet, så vi hänger med? Alltså förklara exakt vad det är som gör att just det här är så ovanligt svårt, känsligt och minerat och som gör att man måste skicka mesiga tönt-meddelanden i månader istället för att klämma fram vad man vill?
    Vi har som sagt sett samma sak hundratals gånger innan, men du menar att just detta är sååååå mycket krångligare.

Så på vilket sätt är detta en unikt svårlöslig crush?

Jag misstänker nämligen att fler än jag själv lever i villfarelsen att det handlar om en betuttad yngling som mesar sig och kör precis det vanliga ojjandet tills det inte blir något alls av det.
    Rätta oss gärna.

• anonym05swe
    Anonym skrev 2024-05-15 21:53:27 följande:

De flesta - om inte alla - som har skrivit tips till dig har betydligt större erfarenhet än du och har både sett och varit med om detta hur många gånger som helst.
    (Du kan ju som sagt rabbla upp alla du känner till som behövt tips på över 230 sidor innan en första dejt, kanske?)

Kan du inte ta ett varv med det unikt komplexa i det här fallet, så vi hänger med? Alltså förklara exakt vad det är som gör att just det här är så ovanligt svårt, känsligt och minerat och som gör att man måste skicka mesiga tönt-meddelanden i månader istället för att klämma fram vad man vill?
    Vi har som sagt sett samma sak hundratals gånger innan, men du menar att just detta är sååååå mycket krångligare.

Så på vilket sätt är detta en unikt svårlöslig crush?

Jag misstänker nämligen att fler än jag själv lever i villfarelsen att det handlar om en betuttad yngling som mesar sig och kör precis det vanliga ojjandet tills det inte blir något alls av det.
    Rätta oss gärna.

Det som gör det komplext är dels 

1. Avståndet 

2. Att vi enbart träffats 4 gånger på plats 

3. Att det jag skriver kan tolkas fel 

4. Att folk tror det bara är en "crush" när jag genuint bryr mig om henne 

5. Att vi är i samma organisation och att jag är vän med hennes syster som också är det

6. Att jag aldrig haft tjej tidigare 

7. Att vi ska göra olika saker inom en snar framtid 

8. Att detta kom oväntat för mig 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?