• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 13:23:22 följande:

Jag följer faktiskt folk med examen och som jobbar med sådana frågor dvs relationscoacher osv som finns på Instagram m.m. Vet dessutom hur jag själv är som person.

Konstig jämförelse

Ingen konstig jämförelse alls. 

Du klarar ju inte av att dejta henne trots att du läst massor om det.

Om det är så enkelt som att lyssna på folk med examen, varför klarar du inte av att följa deras eller andras råd om dejting? 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 13:23:22 följande:

Jag följer faktiskt folk med examen och som jobbar med sådana frågor dvs relationscoacher osv som finns på Instagram m.m. Vet dessutom hur jag själv är som person.

Konstig jämförelse

Nä, perfekt jämförelse för oerfarna som tror sig fatta.

Varför skulle du vara bra på relationer bara för att du följer experter när du är helt oförmögen att följa deras råd om dejtande?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-22 13:46:17 följande:
    Nä, perfekt jämförelse för oerfarna som tror sig fatta.

Varför skulle du vara bra på relationer bara för att du följer experter när du är helt oförmögen att följa deras råd om dejtande?
    Att skriva med den man gillar som jag gjort är att följa ett råd. Vill inte avslöja för mycket för tidigt 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 16:11:45 följande:
    Att skriva med den man gillar som jag gjort är att följa ett råd. Vill inte avslöja för mycket för tidigt 

Och ändå är du inte nöjd. Du trivs inte i din situation nu. Så du har ju gjort väldigt lite eftersom ni fortfarande inte kommit någon vart och du inte mår bra. 

Så varför fortsätter du inte följa råden för dejting? 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-22 16:32:36 följande:

Och ändå är du inte nöjd. Du trivs inte i din situation nu. Så du har ju gjort väldigt lite eftersom ni fortfarande inte kommit någon vart och du inte mår bra. 

Så varför fortsätter du inte följa råden för dejting? 

Ingen människa någonsin kan vara 100% nöjd, alla strävar alltid efter något mer. Jag mår bra faktiskt, det enda är att jag vill skaffa tjej och helst bli ihop med henne jag gillar. Tror inte jag är den enda som har känslor för någon utan att den andra inte vet om det. 

Jag försöker följa råden men det är inte direkt enkelt att bli ihop.

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 16:55:00 följande:

Men när du väl är i ett förhållande kommer det vara lätt att följa råden från alla experter (och deras råd kommer samma överens med hur din framtida flickvän vill ha det).
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 16:55:00 följande:

Ingen människa någonsin kan vara 100% nöjd, alla strävar alltid efter något mer. Jag mår bra faktiskt, det enda är att jag vill skaffa tjej och helst bli ihop med henne jag gillar. Tror inte jag är den enda som har känslor för någon utan att den andra inte vet om det. 

Du har inte följt råden alls! Det är ett halvår sen vi skrev att du skulle skriva mer frekvent, du har fortfarande inte berättat hur ofta du skriver men det verkar inte ens vara varje vecka. 

Vi har om och om igen sagt att du måste föreslå en träff, det verkar helt omöjligt för dig att göra. Du har med andra ord inte gjort något alls sen i julas för att utveckla er relation och du skyller hela tiden på att du inte vill avslöja något eller få henne att tro att du håller på med modern dejting.

Fortsätt du i din takt, det kommer inte att ge några fler resultat än du har idag. Det du ser idag är det du får om du inte utvecklar er relation på något sätt.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-22 17:21:07 följande:
    Men när du väl är i ett förhållande kommer det vara lätt att följa råden från alla experter (och deras råd kommer samma överens med hur din framtida flickvän vill ha det).
    Nä, de råden är mer saker som är bra att känna till och saker att prata om i en relation med sin partner primärt från de jag följer. Jag skulle även kompromissa i ett förhållande. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 21:02:31 följande:
    Nä, de råden är mer saker som är bra att känna till och saker att prata om i en relation med sin partner primärt från de jag följer. Jag skulle även kompromissa i ett förhållande. 
    Saker att prata om? Kan du inte komma på vad du ska prata om utan att leta råd från experter?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-22 21:05:29 följande:
    Saker att prata om? Kan du inte komma på vad du ska prata om utan att leta råd från experter?
    Du missuppfattade vad jag syftade på med prata om. Med prata om i en relation syftar jag på information som är bra att veta för att få relationen att hålla. Jag vill inte bli en person som byter relation konstant utan är i en långsiktig stabil relation. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?