• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 21:22:39 följande:
    Du missuppfattade vad jag syftade på med prata om. Med prata om i en relation syftar jag på information som är bra att veta för att få relationen att hålla. Jag vill inte bli en person som byter relation konstant utan är i en långsiktig stabil relation. 
    Vad för information?

Vad är det för experter du följer? Kan du länka nån?
  • Anonym (Tiden går)
    Du missuppfattade vad jag syftade på med prata om. Med prata om i en relation syftar jag på information som är bra att veta för att få relationen att hålla. Jag vill inte bli en person som byter relation konstant utan är i en långsiktig stabil relation. 
    Med tanke på hur lång startsträcka du har, så hinner du nog bara med en eller möjligtvis två relationer under din livstid. 

Skämt åsido, men koncentrera dig på dejting istället. Ta reda på vad du behöver göra för att få ett förhållande, innan du planerar resten av livet. Det är ju inte så att dina svårigheter försvinner bara för att ni träffas och blir tillsammans. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-22 21:27:10 följande:
    Med tanke på hur lång startsträcka du har, så hinner du nog bara med en eller möjligtvis två relationer under din livstid. 

Skämt åsido, men koncentrera dig på dejting istället. Ta reda på vad du behöver göra för att få ett förhållande, innan du planerar resten av livet. Det är ju inte så att dina svårigheter försvinner bara för att ni träffas och blir tillsammans. 

Grejen är att jag verkligen vill gå in i en relation med någon tjej jag gillar så det blir bekvämt. Är så jobbigt i nuläget men vet att jag skulle älska det om vi skulle bli ihop om det går för båda. Jag valde inte att falla för henne, det hände bara. 

Nej, därför vill jag aktivt jobba i en relation för att maximera lyckan och kärleken. 

• Anonym (K)
    Jag tror att dessa relationsexperter gör ditt liv svårare. Du har för mycket information att processa. Du vågar inte ta nästa steg eftersom du inte har svar på alla "djupa" frågor. Du känner henne inte.

Förresten, du får ingen guldstjärna för att du tänker kompromissa i en relation. Det gör alla.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-22 22:04:50 följande:
    Jag tror att dessa relationsexperter gör ditt liv svårare. Du har för mycket information att processa. Du vågar inte ta nästa steg eftersom du inte har svar på alla "djupa" frågor. Du känner henne inte.

Förresten, du får ingen guldstjärna för att du tänker kompromissa i en relation. Det gör alla.

Nja, tror inte det gör det svårare. Däremot ger det mer information för framtiden för att bli bästa möjliga partnern. Jag känner henne jo, men inte djupt än nej tyvärr som jag verkligen vill göra. 

Nej, alla kompromissar inte med hur moderna relationer är. Ingen slump att de flesta relationerna håller kortare än 5 år ex.

• Anonym (Do)

I den relation jag befinner mig i, med en tjej jag tycker mycket om, har jag idag fokuserat på att ge för lite information för ofta osv. Det har varit ett lyckat koncept faktiskt. Hon ligger i min famn och sover just nu!

Var superkrångligt att bli ihop med henne osv, men att bygga en långvarig relation är enkelt eftersom jag vet exakt hur JAG vill ha det och att jag inte kompromissar osv.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-22 21:26:04 följande:
    Vad för information?

Vad är det för experter du följer? Kan du länka nån?

Bred form av information 

Exempel är dating.intentionally på IG

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 23:18:50 följande:

Bred form av information 

Ge ett exempel på i
    sånt de tipsar om att man ska dela för att få en långvarig relation.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 23:18:50 följande:

Bred form av information 

Du vet att hon inte är en expert va?

Och att hon
    1) sysslar med modern dejting (och tjänar pengar på det)
    och 
    2) har haft precis så korta relationer som du föraktar (6 år plus nu 1)

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-22 23:31:50 följande:
    Ge ett exempel på i
    sånt de tipsar om att man ska dela för att få en långvarig relation.
    Som att aktivt prata med sin partner om vision för relationen, överraska sin partner, våga prata om allt i en relation ex. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?