• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Medelålders kvinna) skrev 2024-04-16 05:14:13 följande:

Nu har jag följt tråden sen du startade den för nästan 5 månader sen. Du kan vara lugn och sluta oroa dig för att avslöja dina känslor, I den här takten kommer hon att hinna träffa någon annan, bli sambo och få barn innan du kommit så långt att du vågar fråga om en fika. 
    Jag är glad att jag var ung på 90-talet, då slapp man det här. Då träffade man någon, gillade man varandra började man umgås och blev ihop. 

Jag ska försöka bjuda ut henne snart. Är dock så orolig för vissa saker. Vet inte om jag ska bryta kontakten eller fortsätta vara vän med henne om hon avvisar mig liksom exempelvis. 

Så jobbigt läge när man aldrig haft ett förhållande innan och försöka navigera till ett. 
  • Anonym (Tjejen)
    anonym05swe skrev 2024-04-16 08:10:16 följande:
    Jag ska försöka bjuda ut henne snart. Är dock så orolig för vissa saker. Vet inte om jag ska bryta kontakten eller fortsätta vara vän med henne om hon avvisar mig liksom exempelvis. 

Så jobbigt läge när man aldrig haft ett förhållande innan och försöka navigera till ett. 
    Stegen mellan en dejt, att dejta nån regelbundet till ett förhållande är rättså många. Har dejtat folk i halvår utan att förhållande blivit aktuellt. En dejt är ingen big deal.
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-04-16 08:35:59 följande:
    Stegen mellan en dejt, att dejta nån regelbundet till ett förhållande är rättså många. Har dejtat folk i halvår utan att förhållande blivit aktuellt. En dejt är ingen big deal.
    Nej fast om man dejtar finns det ändå förväntningar på den man dejtar. Jag har ingen aning om vad hon skulle förvänta sig av mig exakt om vi dejtar. 
  • Anonym (Tjejen)
    anonym05swe skrev 2024-04-16 08:42:44 följande:
    Nej fast om man dejtar finns det ändå förväntningar på den man dejtar. Jag har ingen aning om vad hon skulle förvänta sig av mig exakt om vi dejtar. 
    Det är olika vad folk förväntar sig, det är spännande att se hur sånt utvecklar sig imo. Se det så istället, med förväntan om ni båda skulle gilla varandra efter en första dejt. Släpp det där att det skulle vara jobbigt när hon och andra förstår att du gillar henne, vi människor funkar så, vi gillar vissa :)
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-04-15 21:24:20 följande:

Jag tycker det låter som det låst sig för dig.

Ni kommer inte att spontant träffas ensamma, ni har inte gjort det en enda gång sen ni först sågs, så det är inget ni verkar sträva efter. Fortsätter ni lära känna varandra i den här takten dröjer det år tills ni ses på tu man hand,och vem har den tiden?

Kom igen och bjud henne på en fika och spika vad det nu var ni pratade om att gå på -eller gå vidare.

Jag vill bjuda ut henne ja. Problemet som sagt är dels avståndet osv främst men också att hon kanske eventuellt tolkar det fel. Vill inte göra det stelt eller dylikt. 

Är absolut redo för ett förhållande iaf med henne om dejten går bra och vi känner oss bra med det. Kan verkligen inte i nuläget se mig själv med någon annan just nu av förklarliga skäl liksom.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-16 10:54:01 följande:

Jag vill bjuda ut henne ja. Problemet som sagt är dels avståndet osv främst men också att hon kanske eventuellt tolkar det fel. Vill inte göra det stelt eller dylikt. 

Är absolut redo för ett förhållande iaf med henne om dejten går bra och vi känner oss bra med det. Kan verkligen inte i nuläget se mig själv med någon annan just nu av förklarliga skäl liksom.

Du är inte redo, du kan ju fortfarande inte berätta för henne att du gillar henne. Om du inte ens vågar bjuda henne på en fika, hur ska du då våga berätta du är kär?

Du är så långt ifrån ett seriöst förhållande man kan komma. Den dagen du vågar bjuda ut henne så är du ett pyttelitet steg närmre. Men du fixar inte ens det fysiska avståndet, än mindre din rädsla. 
  • Anonym (Lugn)

Det är ju bara att lägga ner. I början av tråden tänkte du att ni skulle vara tillsammans i mars. Nu är det i april och du har inte ens bjudit ut henne.

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-16 11:41:18 följande:

Det är ju bara att lägga ner. I början av tråden tänkte du att ni skulle vara tillsammans i mars. Nu är det i april och du har inte ens bjudit ut henne.

Nej, jag kommer inte ge upp. Att det inte hänt är av förklarliga skäl då hon inte vet att jag gillar henne.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-16 11:54:47 följande:
    Nej, jag kommer inte ge upp. Att det inte hänt är av förklarliga skäl då hon inte vet att jag gillar henne.

och eftersom du är rädd för att hon ska få reda på att du gillar henne kommer det aldrig att hända. 

Du är inmålad i ett hörn, hur du än gör så stoppar rädslan dig för att göra något. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-16 11:54:47 följande:
    Nej det är inte förklarliga skäl. Det är av feghet.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?