• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-12 16:29:51 följande:
    Fast du försöker ju inte vara med henne. 
    Jo, försöker verkligen vara med henne. Därför jag alltid pratat med henne och dm:at henne. Är ett stort steg att bjuda ut henne på dejt. Om vi blir ihop skulle det vara så fantastiskt liksom.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-04-13 13:43:22 följande:
    Jo, försöker verkligen vara med henne. Därför jag alltid pratat med henne och dm:at henne. Är ett stort steg att bjuda ut henne på dejt. Om vi blir ihop skulle det vara så fantastiskt liksom.
    Men du tror att "bli ihop"kommer trilla ner i huvudet på dig eller komma med postbud en solig majdag.

För att bli ihop måste man göra allt det du nu inte gör. Det går inte av sig självt. 

Du behöver strunta i vad alla runtomkring kan tänkas tycka och tänka. Det händer hela tiden att någon blir intresserad av någon annan. Kanske lite nyfiket skvaller, oftast med glada miner och önskan om välgång.
    Blir det sedan inget så är det inte längre intressant att prata om. Ni kan fortsätta umgås som om inget har hänt. Jättevanligt! 

Ni kan inte bli ihop utan att träffas mer. Du väntar med dejter tills du är säker på att det skall bli ni, men det är alldeles bakvänt.
    Att bli ihop är något man job ar det tillsammans genom att träffas ofta.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-13 13:41:08 följande:
    Jag vill satsa och vill verkligen träffa en tjej och spendera en lång tid med. Att vara i ett långt kärleksfullt förhållande är en väldigt stor dröm för mig och allra helst med hon jag gillar. Om vi blir ihop vore det helt fantastiskt liksom. Mina känslor för henne är äkta och jag är villig som sagt att "offra" saker för henne som fritid osv för att vara med henne. Menar du att jag inte ska sikta långsiktigt?

Kärlek är komplext ja och jag har aldrig haft ett förhållande men jag vet att jag skulle göra allt för att det skulle fungera bra. Vill ge kärlek och motta kärlek liksom i en älskande relation.
    Undrar en sak. Låtsas du missförstå eller förstår du faktiskt inte vad folk skriver?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-13 15:31:11 följande:
    Undrar en sak. Låtsas du missförstå eller förstår du faktiskt inte vad folk skriver?
    Jag förstår. Jag bemötte bara det med att satsa och pratade om hur jag i allmänhet ser på hur jag vill att det ska nå ses.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-13 16:42:36 följande:
    Jag förstår. Jag bemötte bara det med att satsa och pratade om hur jag i allmänhet ser på hur jag vill att det ska nå ses.
    Ok. Om du förstår, så föreslår jag att du frågar på själva frågorna du får. Menar inte bara detta specifika inlägg, utan genom tråden. Det upprepar mest det du redan sagt och sånt som inte för tråden framåt. Så det kan vara värt att tänka på när du svarar. Konkreta svar och handlingar tar dig vidare. Att sväva iväg om långsiktigt och starka känslor tar dig ingenstans just nu.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-13 17:19:15 följande:
    Ok. Om du förstår, så föreslår jag att du frågar på själva frågorna du får. Menar inte bara detta specifika inlägg, utan genom tråden. Det upprepar mest det du redan sagt och sånt som inte för tråden framåt. Så det kan vara värt att tänka på när du svarar. Konkreta svar och handlingar tar dig vidare. Att sväva iväg om långsiktigt och starka känslor tar dig ingenstans just nu.
    Jag har liksom gjort handlingar för att komma närmare henne som att skriva med henne och aktivt vara med henne på event. Jag vet inte om det hjälper att bjuda ut henne på dejt liksom för då vet nog hon redan att jag gillar henne (som jag gör) men då kan hon riskera tro att jag enbart gillar henne pga hennes yttre vilket inte stämmer (för vet folk som tror att killar enbart gillar folk pga det) vilket jag vill undvika angående det rådet om att bjuda ut henne på dejt. 

Jag är gärna på dejt med henne såklart dock.
  • Anonym (r)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-13 15:31:11 följande:
    Vid det här laget är det tydligt vad detta är...
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-13 17:30:29 följande:
    Jag har liksom gjort handlingar för att komma närmare henne som att skriva med henne och aktivt vara med henne på event. Jag vet inte om det hjälper att bjuda ut henne på dejt liksom för då vet nog hon redan att jag gillar henne (som jag gör) men då kan hon riskera tro att jag enbart gillar henne pga hennes yttre vilket inte stämmer (för vet folk som tror att killar enbart gillar folk pga det) vilket jag vill undvika angående det rådet om att bjuda ut henne på dejt. 

Jag är gärna på dejt med henne såklart dock.
    Fast nu gör du ju samma igen. Upprepar dig om saker som är helt oväsentliga. Vi har ju redan gått igenom detta säkert 100 gånger nu.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-12 18:04:37 följande:
    För att ni inte kommer nånvart.
    Du bygger upp saker i ditt huvud och tror ni har nåt på gång men i själva verket pratar ni bara lite ytligt.

Riv av plåstret och bjud henne på en fika!
    Jag har inte sagt att det är på gång men snarare sagt att jag inte sagt något till henne om mina känslor för henne och att jag inte vet vad hon tycker. 

Tro mig, jag vill verkligen det. Vill verkligen träffa henne på fika eller dylikt.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-13 17:34:18 följande:
    Fast nu gör du ju samma igen. Upprepar dig om saker som är helt oväsentliga. Vi har ju redan gått igenom detta säkert 100 gånger nu.
    Nej jag svarade på det ang att jag inte gjort något. Jag har agerat.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?