• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-14 13:35:11 följande:

En gång i vevkan och inget djupare är ärligt talat JÄTTELITE.

Men skrev du och frågade hur det blev med att bo ihop när komserten är fattar hon att du gillar henne. Att föreslå att man ska sova ihop när man aldrig träffats ensamma är märkligt.

Nej jag har inte skrivit det. Andra har skrivit det men inte jag. Inte föreslagit att bo ihop. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-14 14:13:47 följande:
    Nej jag har inte skrivit det. Andra har skrivit det men inte jag. Inte föreslagit att bo ihop. 
    Men du har skrivit här att ni skulle övernatta ihop? Vad fick du det ifrån?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-14 14:15:21 följande:
    Men du har skrivit här att ni skulle övernatta ihop? Vad fick du det ifrån?
    Nej jag har enbart sagt det med spelning att vi ska på spelning ihop förmodligen. Ingenting annat.
  • Anonym (Tjejen)

Tjejer eller väl alla gillar ett tydligt intresse. Det är attraktivt, att någon är intresserad av en och inte hymlar med det. Sen kanske hon inte ser på dig på det sättet, men frågar du i klarspråk om en dejt så får du ett svar. Jag respekterar dom som har gjort det med mig även om jag inte har varit intresserad tillbaka, dom har tagit chansen, inga problem att umgås efter det. Vad jag inte har gillat är när killar har visat att dom varit intresserade men inte har vågat vara öppna med det. Tagit kompisspåret med luncher som varit mer som dejter men ändå inte t ex. Bjudit hem nån på middag men som inte vågat svara när jag ställt mig lite för nära etc. Då försvinner mitt eventuella intresse, guts är hett. Om man tänker sig i ett förhållande sen så vill man inte ha en sillmjölke. Sorry om det låter hårt men för att vinna behöver man våga. Övertänk inte mer, bara gör det.

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-04-14 14:12:57 följande:
    Diskussionen avsåg inte att bli överbelastad av att någon skriver mycket, utan av att i klarspråk bli utbjuden på en dejt! Och att oväntat, (EVENTUELLT oväntat) få ett förslag om en dejt nu är också något som en normal person ska kunna hantera utan att bli överbelastad.

Grejen är att det skulle vara jätteoväntat för henne tror jag. Det är också oväntat för mig hur fort jag föll för henne men jag är inte direkt ledsen över att ha fallit för henne utan snarare glad. 

Hur ska jag bjuda henne utan att göra det stelt? Känslorna är där i spelet liksom.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-14 21:26:36 följande:

Grejen är att det skulle vara jätteoväntat för henne tror jag. Det är också oväntat för mig hur fort jag föll för henne men jag är inte direkt ledsen över att ha fallit för henne utan snarare glad. 

Hur ska jag bjuda henne utan att göra det stelt? Känslorna är där i spelet liksom.

Då har du med andra ord hållit dig på en enbart kompisnivå och inte ens småflirtat? När du har beskrivit att hon har bjudit med dig till t ex raven har det låtit som att det är mer på gång men så har det alltså inte varit?

Du skriver att du gärna skulle ta en fika med henne om du skulle ha vägarna förbi.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-14 21:37:45 följande:
    Då har du med andra ord hållit dig på en enbart kompisnivå och inte ens småflirtat? När du har beskrivit att hon har bjudit med dig till t ex raven har det låtit som att det är mer på gång men så har det alltså inte varit?

Du skriver att du gärna skulle ta en fika med henne om du skulle ha vägarna förbi.
    Kommer inte hon inse att jag gillar henne då? Vill liksom säga det efter att vi setts privat 3-5 ggr typ. 
  • Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2024-04-14 21:50:15 följande:
    Kommer inte hon inse att jag gillar henne då? Vill liksom säga det efter att vi setts privat 3-5 ggr typ. 
    Du kan inte styra över vad en annan människa tänker om dig. Antingen bjuder du ut henne, eller så låter du bli. Livet är inte riskfritt.

Det här velandet sida upp och sida ned på FL är bara skadligt för dig.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-14 21:50:15 följande:

Varflr skulle du bjuda ut henne om du inte gillade henne? 

Det är väl därför folk umgås, för att de gillar varandra. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-15 11:42:05 följande:

Varflr skulle du bjuda ut henne om du inte gillade henne? 

Det är väl därför folk umgås, för att de gillar varandra. 

Med gillar åsyftas gilla som mer än bara än en vän. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?