• RahRah

Gaza eller Israel?

🇵🇸 & 🇮🇱 

Vems  ?sida? står du på och varför? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gaza eller Israel?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-11 14:05:52 följande:
    För att yttrandefriheten upphör vid sådant som till exempel kränkningar, hets mot folkgrupp och ren och skär antisemitism.

Därför får du inte säga allt du säger utan konsekvenser.
    Delvis är det som du säger men inte hela vägen. Du själv anklagar allt och alla för att vara antisemiter och judehatare när man egentligen kritiserar Israel och israels regering. ALLA andra länder och regeringar får man kritisera men inte just Israel...varför tänker du så? Du har även hänvisat till några löjliga formuleringar om att man inte får kritisera Israel för något om inte ett annat land kritiseras också. Men alla länder kritiseras om de skulle göra samma saker som Israel. Det är snarare tvärtom...Israel belönas för krigsbrott medans alla andra länder straffas. Ryssland tex dödar civila i mycket mindre omfattning än Israel och har enorma sanktioner mot sig, men Israel får stöd i form av mera vapen och mera pengar. 
  • Dr Nail
    Anonym (fi) skrev 2024-04-11 14:12:20 följande:
    Ja, så kan det säkert vara. i alla fall bland de "ungdomar" som hörs och syns.

När man blir äldre så tenderar man ju till att bli mer förstående, vara bättre informerad och ha förståelse för saker på ett annat sätt. Allt är inte så svart och vitt längre, man har utvecklat sin moraliska kompass under en livstid och har fördelen av att ha sett saker och ting förr.

Unga har inte dessa förmåner och därtill så drabbas de hårdare av propagandan på exempelvis Tiktok och andra ungdomliga sociala medier. 

Valet mellan en demokratisk stat och en terrorgrupp som vill utplåna ett specifikt folk är egentligen inte svårt att göra.
    Jag förstår. Men det finns väl många som inte anser att Hamas är en terrorgrupp? Som t.ex. Turkiets president som kallar dem "befriare", om jag minns rätt..
  • Anonym (fi)
    Dr Nail skrev 2024-04-11 17:45:41 följande:
    Jag förstår. Men det finns väl många som inte anser att Hamas är en terrorgrupp? Som t.ex. Turkiets president som kallar dem "befriare", om jag minns rätt..
    Det finns förstås vuxna som är såväl islamister som antisemiter men jag tänkte att vi i huvudsak talade om detta ur ett svenskt perspektiv.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-11 20:42:39 följande:
    Det finns förstås vuxna som är såväl islamister som antisemiter men jag tänkte att vi i huvudsak talade om detta ur ett svenskt perspektiv.
    Var de terrorister eller befriare som kämpade mot ockupation?

• Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-11 21:04:32 följande:
    Försöker du framställa Hamas som "befriare"?
  • ClumsySmurf
    Anonym (fi) skrev 2024-04-12 08:27:46 följande:
    woke jihad
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-11 12:28:09 följande:
    Som vanligt spelar du bara dum när du vill ducka frågorna. Det är enkelt att kolla tillbaka vilka frågor du fick. Jag tycker att det här är en seriös tema där man borde ha kolla på fakta. Det jag rabblar är fakta som jag också bevisar genom att länka till pålitliga källor. Jag länkar aldrig till några extremistiska bloggare och sionister så som du gör eftersom det är ren propaganda de levererar. Jag håller mig till fakta medans du bara tycker att man ska säga emot, trots att du inte har något att säga. Därför är 99% av alla dina inlägga meningslösa och intetsägande. 
    Kan du peka på någon fråga som du har ställt till mig ? I det inlägget som du syftade på? Visa nu var du har stället EN fråga som jag duckat för. Det är ju det som du brukar göra....
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-11 12:28:09 följande:
    Som vanligt spelar du bara dum när du vill ducka frågorna. Det är enkelt att kolla tillbaka vilka frågor du fick. Jag tycker att det här är en seriös tema där man borde ha kolla på fakta. Det jag rabblar är fakta som jag också bevisar genom att länka till pålitliga källor. Jag länkar aldrig till några extremistiska bloggare och sionister så som du gör eftersom det är ren propaganda de levererar. Jag håller mig till fakta medans du bara tycker att man ska säga emot, trots att du inte har något att säga. Därför är 99% av alla dina inlägga meningslösa och intetsägande. 
    Jag förstår PRECIS vad du menar. Om man inte vill veta av 99 % av innehållet för att det är fakta, då blir det ju inte mycket kvar.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-11 21:04:32 följande:

//
    "Man måste förstå Palestinafrågan som en kolonial fråga" - Fempers

Lindholm anser bland annat att det helt saknas ett maktperspektiv i svensk medial debatt och menar att man måste förstå Palestinafrågan som en kolonial fråga, eftersom frågan om territoriet Palestina bottnar i den koloniala epoken, första världskriget och de brittiska och franska anspråken, den koloniala kontrollen och den territoriella uppdelningen som ägde rum då.
    [...]
    I en essä som du publicerade i Parabol Magasin anknyter du till teoretiska ramverk av bland annat Judith Butler, Edward Said och Frantz Fanon, och belyser olika diskurser som Israels statsråd använder sig av i sin retorik för att legitimera sitt folkmord mot palestinier. Är dessa diskurser några som man kan avtäcka även i svensk media?

fempers.se/2024/7/man-maste-forsta-palestinafragan-som-en-kolonial-fraga/
    Folkmordets cheerleaders
    https://www.parabol.press/folkmordets-cheerleaders/
    Röster om kriget mellan Hamas och Israel

Att videor av dödandet metodiskt lades ut på sociala medier tyder på att hämnd var  ett motiv för Hamas befälhavare: Mohammed Deif, chef för Hamas militära flygel, förlorade  hustru och två barn i en flygräd 2014. Det får en att tänka på Frantz Fanons iakttagelse att  "den koloniserade är en förföljd person som hela tiden drömmer om att bli förföljaren". Den 7  oktober gick den drömmen i uppfyllelse för dem som gick över gränsen in i södra Israel:  äntligen skulle israelerna få känna på samma hjälplöshet och fasor som de själva fått känna av  hela livet. Skådespelet med jublande palestinier - och senare förnekanden av att några civila  hade dödats - var skrämmande men knappast förvånande. I kolonialkrig, skriver Fanon, "är det som är gott det som skadar den andre mest"

www.marxistarkiv.se/mellanostern/palestina/roster_om_hamas-israelkriget.pdf

• Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-12 08:27:46 följande:

Det verkar vara din egen slutsats. Hur fan kom du fram till det? Tänkte du logiskt där?

Du svarade däremot inte på min fråga, men du verkar ha definierat svaret i ditt huvud. Skriv ner det. Så, min fråga är "Var de judiska terroristerna, som kämpade mot ockupation från Rom, mördare/terrorister eller befriare/hjältar?"

Svar på tråden Gaza eller Israel?