Inlägg från: Anonym (fi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fi)

Gaza eller Israel?

Xenia skrev 2024-04-04 12:46:11 följande:

Måste man välja? Jag kan inte stå på terroristorganisationen Hamas sida.

Men Israel har gjort hemska saker i detta krig. Senast var det att de dödade biståndsarbetare från World Central Kitchen. De hade meddelat sin färdväg i förväg och deras bilar var markerade. Det var inte en bil som attackerades utan tre. Det var inget misstag.

De som bombade hatade antagligen alla palestinier och därför även de som ville hjälpa palestinierna. Och hur ofta straffas israeliska soldater för krigsbrott?

Jag tänker såhär: om man känner att man inte kan välja mellan terrorgruppen Hamas och demokratin Israel så kan man åtminstone, för anständighetens skull, låta bli att försöka att svartmåla Mellanösterns enda demokrati baserat på spekulationer och tyckande.

Du kan själv få räkna alla gånger IDF-soldater fälls i domstol men fälls, det gör de. En demokrati fungerar på det sättet.

Första, bästa Google-träff.

apnews.com/article/israel-soldiers-arrested-abuse-palestinians-be9a247497d7ede7d7b866f2e725fcfd
  • Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-05 10:12:31 följande:
    Israel svartmålar sig själva. Hamas och Israel är lika extrema och det är svårt att se någon skillnad. Båda använder sig av terrorism och religiös extremism. 
    Och du läser och länkar nynazistiska hemsidor och skriver antisemitiska inlägg.

För alla andra som inte gör det är det skillnad på en terrororganisation och en demokratisk stat.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-05 11:56:42 följande:
    Precis det jag tänkte skriva. Hur ska man kunna välja sida så länge båda vill slå ihjäl varandra? I den här konflikten måste man komma till en lösning som folken kan acceptera och det kanske inte är samma som vad varken Israels företrädare och absolut inte en terrororganisation vill och står för. 
    För att "båda" inte vill slå ihjäl varandra. Det är en falsk bild. Det är inte "två lika goda kålsupare".

Hamas har som mål att utrota alla judar och förinta Israel. Israel har inte som mål att utrota alla araber. Det är en fundamental skillnad.

Israels mål nu är att befria gisslan, krossa Hamas och driva bort dem från Gaza. Det är vad som pågår i Gaza för tillfället. Hamas kortsiktiga mål är att överleva som organisation för att sedan kunna utföra nya massmord på judar. För Israel och judarna är detta en fundamentalt existentiell strid.

Det är inte jättesvårt att välja sida om man måste.
  • Anonym (fi)
    Dr Nail skrev 2024-04-07 22:28:29 följande:

Det känns som att Israels enda hopp just nu är att Trump vinner? Det finns inga demokrater i USA som vill skicka stöd till Israel.

Stöder för Israel är kompakt i amerikansk politik.

Motståndet sträcker sig ungefär till att ca 40 politiker i kongressen skrivit ett brev där de kräver att en vapenleverans av VISSA typer av vapen stoppas - tills en undersökning av en flygattack genomförts.

Mer än så är det inte.

D eller R spelar ingen roll för stödet i USA för Israel.

www.cbsnews.com/video/democratic-members-of-congress-urge-biden-administration-to-reconsider-new-israel-arms-package/
  • Anonym (fi)

För den som är intresserad av situationen. Rapport om förhandlingarnas år 2008

All hård retorik är bara teater för stunden.

Israel är beredda att tvinga en stor del av bosättarna bort från Västbanken och att låta Östra Jerusalem bli Palestinas huvudstad. Israel är beredda att acceptera ett mindre antal "flyktingar" in i Israel proper. Israel är beredda att byta land mot annat land.

Palestinierna är beredda att a låta en stor andel av bosättarna stanna kvar på västbanken. De är beredd att låta Israel få ha västra Jerusalem som sin huvudstad. De är beredda att ge upp "flyktingarnas" så kallade "rätt till återvändande" mot att Israel tar emot ett symboliskt antal "flyktingar". De är också beredda att byta land mot land. 

Det finns inga låsta principer oavsett hur det låter utåt, ibland.

www.inss.org.il/wp-content/uploads/2021/05/Memo212_e.pdf

• Anonym (fi)
    Mentat skrev 2024-04-08 09:16:43 följande:
    Låter ju lovande men det har det gjort förr. Hamas, Hizbollah och islamiska Jihad är väl inte nöjda förrän Israel är utplånat? Fatah kan nog vara mer förhandlingsvilliga. Å andra sidan har Israel erbjudit förmånliga villkor förr som förkastats, jag tänker på Osloprocessen.
    Det är en upplyftande rapport att läsa, även om förhandlingarna även denna gång avslutades utan konkreta resultat. Den visar att det bland de som verkligen styr inte finns några rigida principer i alla dessa frågor som så mycket av debatten handlar om och låser sig vid.

Hamas, Iran med flera är spelare som absolut inte vill ha fred. De vill förgöra judarna och Israel. Men det är inte de som styr i slutänden. Det ger perspektiv på det som sker nu.

Allt nu i Gaza som verkar så stort för stunden är trots allt bara ett "gupp på vägen" mot en lösning. Det är verkligen bara Hamas mot Israel. Notera hur PA på Västbanken inte reagerar nämnvärt.

Bosättarna är bara "ett gupp".

Det finns ingen absolut "right to return". Det finns inget orörbart "Land promised by God"

Den svåraste punkten att få till verkar vara Israels behov av säkerhet. De arrangemang som krävs kring detta.
  • Anonym (fi)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-10 18:10:03 följande:

K!
    Glöm det hittade svaret.

Tillhör inte boomers och håller verkligen inte på någon sida. Det är ingen jäkla fotbollsmatch!

Man bör kunna välja mellan en terroristgrupp och en demokratisk stat. Kan man inte det kan man åtminstone låta bli att sprida bilden av att det är två likvärdiga grupperingar det handlar om. Tycker jag.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-09 22:23:33 följande:
    Jaså? Varför är det då förbjudet att framföra vissa åsikter om judar?
    För att yttrandefriheten upphör vid sådant som till exempel kränkningar, hets mot folkgrupp och ren och skär antisemitism.

Därför får du inte säga allt du säger utan konsekvenser.
  • Anonym (fi)
    Dr Nail skrev 2024-04-10 15:15:51 följande:
    Det är väl lite så att ungdomar står med Palestina men boomers är oftare på Israels sida? I USA även konservativa krista, har jag för mig.
    Ja, så kan det säkert vara. i alla fall bland de "ungdomar" som hörs och syns.

När man blir äldre så tenderar man ju till att bli mer förstående, vara bättre informerad och ha förståelse för saker på ett annat sätt. Allt är inte så svart och vitt längre, man har utvecklat sin moraliska kompass under en livstid och har fördelen av att ha sett saker och ting förr.

Unga har inte dessa förmåner och därtill så drabbas de hårdare av propagandan på exempelvis Tiktok och andra ungdomliga sociala medier. 

Valet mellan en demokratisk stat och en terrorgrupp som vill utplåna ett specifikt folk är egentligen inte svårt att göra.
  • Anonym (fi)
    Dr Nail skrev 2024-04-11 17:45:41 följande:
    Jag förstår. Men det finns väl många som inte anser att Hamas är en terrorgrupp? Som t.ex. Turkiets president som kallar dem "befriare", om jag minns rätt..
    Det finns förstås vuxna som är såväl islamister som antisemiter men jag tänkte att vi i huvudsak talade om detta ur ett svenskt perspektiv.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-11 21:04:32 följande:
    Var de terrorister eller befriare som kämpade mot ockupation?
    Försöker du framställa Hamas som "befriare"?
  • Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-12 10:11:43 följande:

Det verkar vara din egen slutsats. Hur fan kom du fram till det? 

Eftesom jag skrev om islamister och antisemiter och du då kopplade detta till "befriare".

Nog för att du både skrivit antisemitiska inlägg och länkat nynazistiska hemsidor tidigare men jag tror inte du gett uttryck för att Hamas är en befrielserörelse innan. Det var därför jag undrade.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-12 13:34:44 följande:
    Haha så fegt att inte svara på hela kommentaren.
    Det är inte fegt att inte argumentera med någon, och därmed ge denne "legitimitet", som länkar nynazistiska hemsidor och sprider antisemitism.

Om du verkligen menar att Hamas är "befriare" eller inte antar jag att vi inte kommer att få ett svar på.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-20 11:44:36 följande:
    Då står du på den sidan som idag begår folkmord och fullständigt massakrerar civila. Det är lika fel idag som det var alla andra gånger folkmord begicks.
    Personen sa att denne stod på Israels sida.

Du tänker på Hamas och den 7 oktober.
Svar på tråden Gaza eller Israel?