-
Känns som min o sambons situation är otroligt udda, men det kanske den inte är?Vi har varit ett par i 20+ år, upp och ner där mina känslor är utanpå och hans inombords, men vi har aldrig pausat, gnisslat eller ens funderat på en separation. Vår kärlek har alltid varit grundad i betong och vi är verkligen allra bästa vänner.Sen hände ngt i våras. Sambon bytte jobb, från ett osocialt mansdominerad yrke till ett helt annat med mkt nytt folk och han som är rätt osocial blommade upp och fick nya fina arbetskamrater. Han mådde superbra! Och då mådde vi alla bra! (tung tid med dottern med ångest och lite allmänt vardagsstress)Han blev mkt god vän med en tjej på jobbet, han pratade mkt om henne, hon anförtodde sig för honom då hon inte hade så mkt vänner. Jag tyckte det var fint men ngt kändes inte rätt.. De började träffas efter jobbet o promenera och prata.Och en kväll hade de sett på film och han kom hem med världens ångest då de hånglat.Han berättade alltså direkt och mådde superdåligt av det.Jag blev såklart chockad o vädligt ledsen men inte arg! Besviken sviken... Men genuint inte arg. Vi pratade mkt om det efter och de fortsatte träffas som vänner då han mådde bra av det, kanske dumt men alternativet var att kasta ut honom men det ville jag inte. Inte kasta bort 20 år kärlek o vänskap.Det gick rätt så bra från och till, absolut svartsjuk och mkt ångest från bådas håll när han började känna att han han tyckte om henne mer och mer. Men vi var hela tiden öppna o pratade mkt.Han visste inte vad han kände och jag vara beredd för familjens skull att bara låta tiden gå ett tag, andas...Vi umgicks hemma, och han sov alltid hemma och vi hade mkt sex som var fantastisk! Han sa ofta att han aldrig vill mista mig, hur allt än blir. Att skulle vi separera skulle det vara som allra bästa vänner. Och jag kände exakt likadant!Men hoppet att han inte skulle lämna fanns alltid...Tyvärr blev min ångest för jobbig så vi bestämde att vi ska pausa "oss", bo i hop som vi gör och reda ut allt i lugn o ro med barn hus ekonomi. Men att jag skulle kunna släppa på svartsjukan o ångesten.Inte lätt men faktiskt blev jag lugnare!Jag släppte alla mina misstankar mot deras sms, vad de gjorde när de sågs. Nu var det inte min sak på ngt sätt? Och han var mkt öppen med det mesta.De inledde en relation o i går sa han att han vill vara med henne, exklusivt.Men att vi ska separera som vänner och inte skynda med ngt. Som vi redan bestämt. Vi grät kramades, ja vi hade även sex... Som ett avslut?Otroligt smärtsamt. Men vi är så fruktansvärt tighta! Vi kan gå från gråt till skratt på en minut.Vi har haft fantastisk sex och pratat mer än någonsin! Till och med haft sex fast vi sagt att det är över. Vi känner så mkt för varann! Är det galet om vi båda mår bra av det??Nu ska det vara de 2 så då gissar jag att sexbiten försvinner men vi vill fortsätta göra saker ihop, umgås.Och han säger att man aldrig vet vad framtiden bär med sig, men att han aldrig vill mista mig eller familjen helt. Att vi är en del av varandra för evigt. Han tänker på oss varje dag och undrar om han gör rätt, men han mår så bra med henne.Jag känner honom utan o innan o tror genuint på hans ord. Jag är fortfarande inte ett dugg arg. Sorgsen mest.Det går upp o ner men när vi träffas mår jag så bra!Tanken är bo kvar ihop över årsskiftet sen börja se över försäljning av hus etc. I lugn o ro.Kommer vi kunna fortsätt vara bästa vänner som vi vill?Skulle han komma i morgon o säga ta mig tillbaka skulle jag inte ens tveka. Vi har så.mkt historia, så sammanväxta. Men känner att vara hans vän skulle betyda så mkt...Har vi en chans att fixa detta på ett bra sätt?
-
Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?
-
Om du menar ditt första inlägg till mig så skriver du ju bara stå upp för sig själv och inte bli överkörd, men vad innebär det för dig att TS ska göra rent konkret? Jag har frågat dig flera gånger om det nu men du svarar inte på det.Anonym (Lisa) skrev 2023-11-07 20:25:08 följande:Jo jag har ett konkret svar på hur TS skulle kunna göra..Det jag skrev i mitt första inlägg..
Om hon tycker att det är helt ok att han håller på med någon annan ett tag (för det är inte så vanligt att ett förhållande som började med otrohet ens kommer hålla)
I vilket fall så borde han om han verkligen brydde sig om TS, säga åt henne att "du borde också träffa någon ny man och ligga med" eller tycka att det var helt ok om TS föreslog det..
Jag har frågat TS om han har sagt något om att han är helt ok med det, men inte fått något svar..Så jag tolkar det som att han är en egoist som är nöjd bara han får lite nytt ligg under en period..
För han är väl inte så jäkla dum att han tror att det kommer hålla med den nya..just därför han vill ha sin gamla fru på lut..Och smörar, snackar och ljuger så han tror sig själv.. -
Ja men har träffar ju fortfarande kollegan fast de inte ens har hunnit flytta isär. Går iväg och träffar dne nya mitt under näsan på ts. Vad är det du inte fattar? Det hon ska göra NU är helt enkelt att säga att han borde ha större respekt för henne efter 25 år och inte träffa kollegan förrän de flyttat isär och ordnat upp allt.Anonym (Maria) skrev 2023-11-07 22:07:38 följande:Men det där är ju förbi redan. Det jag frågade i det du citerar är vad TS ska göra NU?
-
Håller med i det mesta du skriver..Anonym (Hmm) skrev 2023-11-07 21:34:00 följande:Men TS det var ju inte riktigt sant det din sambo sa att han kunde dragit första dagen. Vart skulle han ta vägen? Ekonomi att ta in på hotell?
I stället har han ju faktiskt använt dig som en samtalsterapeut för att reda ut sina känslor. Det borde han ha besparat dig. Att du tycker han är snäll (och säkert varit också) betyder ju inte att han inte agerar enligt bara sina intressen nu.
Han vet hur snäll du är och nu får han behålla sitt familjeliv samtidigt som han är tillsammans med den nya. Dessutom får han möjlighet att prata av sig om allt med sin bästa vän (du). För egentligen borde han tänka såhär "när jag går ut genom dörren för att gå till X gör det ont i min sambo". Han skulle istället säga att jag träffar inte henne mer förrän vi flyttat isär. Så hade han varit bra.
Sedan skriver du att du vill inte att han ska flytta. Det förstår jag, verkligen på djupet. Din vardag blir helt annorlunda, det blir en tomhet. Men tänk lite såhär, jag vill inte beskriva din man som ett plåster men, men. Ska du dra av det sakta eller riva av allt på en gång?
Under tiden ni bor ihop skulle han inte träffa henne. Har de så djupa känslor för varandra kan de vänta de månader de tar tills huset är sålt.
Sedan en sak till: Nästan alla förväntar sig att man har familj och/eller vänner man kan vända sig till. Sanningen för många (de flesta?) är att när tvåsamheten upphör är det väldigt ensamt.
Jag tror faktiskt att det är det som skrämmer dig. Hade jag varit som du skulle jag lagt upp kontaktannonser på valfri datingsite. Han är hemma hos dottern medan du går ut och dejtar. Det behöver inte betyda att du är seriös, skulle vara kul att se hur godhjärtad han är då :).
Så småningom kommer du träffa någon som du blir passionerat kär i. Ni har varit ihop länge och det är tomheten/ensamheten som talar tror jag. Släng in en datingannons så du får komma ut en kväll om han fortsätter träffa henne. Så du får känna dig uppskattad som kvinna.
Och, det var precis, eller liknande som jag skrivit till ts ngr ggr i den här tråden..Att hon skulle börja träffa/dejta andra"män som beter sig som ritkiga män istället för hennes gamla som beter sig som en patetisk tonårspojke som aldrig legat..
Men hon har konstigt nog inte svarat på varför hon inte också börjar ligga med andra..
Hade jag varit TS så skulle jag tycka det skulle vara kul att se hur han skulle reagera då...jättekul..att göra samma mot honom som han gjort mot mig, vore inte mer än rätt! -
Vi är inte ett par längre, enda skillnaden är att vi valt att bo kvar under samma tak.Anonym (Betty) skrev 2023-11-07 22:17:11 följande:Ja men har träffar ju fortfarande kollegan fast de inte ens har hunnit flytta isär. Går iväg och träffar dne nya mitt under näsan på ts. Vad är det du inte fattar? Det hon ska göra NU är helt enkelt att säga att han borde ha större respekt för henne efter 25 år och inte träffa kollegan förrän de flyttat isär och ordnat upp allt.
Sen att vi även umgås får mig att må bra just nu.
Alternativet var kasta ut och inte prata mer?
Han fick välja o valde att gå i sär han var ej redo att bryta med henne.
Jag valde att vi ändå bor kvar, separerade... Nu föll det sig ju att vi också lyckats umgås en hel del och det känns bra!
Krasst skulle jag kunna gå ut o dejta ikväll om jag vill. Men jag vill inte. -
De har ju bestämt att det är slut mellan dem. Och TS bestämmer väl inte över honom, hur ska hon få honom att lyda? TS verkar inte ha något intresse heller av att förbjuda dem att ses, eller ser det på det sättet som du gör om respekt, så vad skulle vara vitsen med det?Anonym (Betty) skrev 2023-11-07 22:17:11 följande:Ja men har träffar ju fortfarande kollegan fast de inte ens har hunnit flytta isär. Går iväg och träffar dne nya mitt under näsan på ts. Vad är det du inte fattar? Det hon ska göra NU är helt enkelt att säga att han borde ha större respekt för henne efter 25 år och inte träffa kollegan förrän de flyttat isär och ordnat upp allt.
-
Nej jag menar att jag skrev det i mitt första inlägg överhuvudtaget i den här tråden..Anonym (Maria) skrev 2023-11-07 22:14:10 följande:Om du menar ditt första inlägg till mig så skriver du ju bara stå upp för sig själv och inte bli överkörd, men vad innebär det för dig att TS ska göra rent konkret? Jag har frågat dig flera gånger om det nu men du svarar inte på det.
Hur man står upp för sig själv är väl inte så svårt att förstå?
Men ok..Man är tydlig med var ens gränser går, så att man INTE blir sårad..
Man accepterar inte att ens man träffar andra tjejer...för att klura ut vad han vill göra..
Man säger åt mannen på en gång att om du fortsätter träffa den där tjejen du kysste så kan du flytta hem till henne nu..
Man tillåter inte mannen fortsätta bete som ett svin eller som en martyr.genom att inte tycka synd om fanskapet.. (samma om det gällde en kvinna som betedde sig så omoget såklart)
Jag är ingen expert på otrogna män för ingen har betett sig på det viset, men jag vet hur jag själv är och att jag vet att jag inte hade accepterar män som beter sig så illa mot mig som TS tillåtit hennes man att göra..
Skulle min man göra något likanande så hade jag sagt att han gärna kunde ta den andra tjejen, för jag skulle totalt ha tappat både attraktionen och respekten för honom på 1 minut. -
Efter vad jag har förstått när jag läser inläggen i tråden så är det väldigt tydligt att få här varit med om att separera efter 25 år tillsammans. De vet inte vad det innebär att växa ihop, På något sätt känner man vad den andre känner. Ni som varit med om det förstår vad jag menar.
Därför är det både lättare och svårare att separera. Lättare i så måtto att det inte blir så många hårda ord eller anklagelser men det är svårt med själva brytningen när man nästan sitter ihop.
Men jag tror att TS och hennes partner kommer att fixa detta, Det kommer att göra ont en tid för dem båda, men slutresultatet kommer att bli bra,
TS kommer säkert, när hon känner sig mogen att hitta någon ny hon också
Önskar dem Lycka till -
Jodå jag har erfarenhet av väldigt långa förhållanden. Skulle ändå aldrig någonsin låta mina man fortsätta vara kompis med någon han just hånglat med.Anonym (Snowihite) skrev 2023-11-07 23:11:14 följande:
Efter vad jag har förstått när jag läser inläggen i tråden så är det väldigt tydligt att få här varit med om att separera efter 25 år tillsammans. De vet inte vad det innebär att växa ihop, På något sätt känner man vad den andre känner. Ni som varit med om det förstår vad jag menar.
Därför är det både lättare och svårare att separera. Lättare i så måtto att det inte blir så många hårda ord eller anklagelser men det är svårt med själva brytningen när man nästan sitter ihop.
Men jag tror att TS och hennes partner kommer att fixa detta, Det kommer att göra ont en tid för dem båda, men slutresultatet kommer att bli bra,
Önskar dem Lycka till
-
Du kan ju inte dra alla som varit ihop så länge över en kam!Ser du dig som en expert på det området eller..Anonym (Snowihite) skrev 2023-11-07 23:11:14 följande:
Önskar dem Lycka till
Jag har varit tillsammans med min man sen 98--det är väl 25år nu..
men inte sjutton skulle jag hålla på och mjäka med min man som TS om han hade hållit på med en annan tjej..
Han hade fått bestämma sig på en gång..inom en minut..om han ville fortsätta vara gift med mig eller inte..utan bråk, utan drama--jag hade varit iskall..För det är oförlåtligt enligt mig, speciellt om man varit tillsammans i över 20 år..
Och nej alla vill inte ha sina ex som "bästa kompis"..eller ens kompis sen..hur länge man än varit tillsammans..Iaf inte om man haft ett normalt sk förhållande där man inte ser sig som enbart kompisar, eller som bror och syster.
Jag har redan (precis som dom flesta) mina vänner och mina systrar som bästa kompisar mycket hellre istället.. -
Ja och det intressanta är att vi vet ju egentligen inte om den andra tjejen vill ha han boendes hemma hos sig.Anonym (Lisa) skrev 2023-11-07 22:59:13 följande:Nej jag menar att jag skrev det i mitt första inlägg överhuvudtaget i den här tråden..
Hur man står upp för sig själv är väl inte så svårt att förstå?
Men ok..Man är tydlig med var ens gränser går, så att man INTE blir sårad..
Man accepterar inte att ens man träffar andra tjejer...för att klura ut vad han vill göra..
Man säger åt mannen på en gång att om du fortsätter träffa den där tjejen du kysste så kan du flytta hem till henne nu..
Man tillåter inte mannen fortsätta bete som ett svin eller som en martyr.genom att inte tycka synd om fanskapet.. (samma om det gällde en kvinna som betedde sig så omoget såklart)
Jag är ingen expert på otrogna män för ingen har betett sig på det viset, men jag vet hur jag själv är och att jag vet att jag inte hade accepterar män som beter sig så illa mot mig som TS tillåtit hennes man att göra..
Skulle min man göra något likanande så hade jag sagt att han gärna kunde ta den andra tjejen, för jag skulle totalt ha tappat både attraktionen och respekten för honom på 1 minut.
Hon trivs kanske också med att snubben bor hemma medan de utforskar varandra s.a.s.
Om det skulle få sådana konsekvenser att han var tvungen att flytta hem till henne så kanske hon dragit öronen åt sig. Lite promenader, bio och sex kanske passar henne jättebra.
Det naturliga är givetvis att han skulle flytta ensam till en lägenhet. Men detta är ju det ultimata för honom
Träffa henne, samtala med sambon som tillåter det och ekonomin påverkas inte.
Så frågar han sambon hur hon mår, ja vad tror han :(. Han känner givetvis sin sambo efter alla dessa år.
Han kan vara hur ärlig som helst för det får inga konsekvenser. Skulle han gå tillbaka till sambon igen så kan det bli repeat efter några år. Han vet att ingenting händer utan han är fri att utforska sina känslor....
Otroligt att hon tänker på hur han sover och mår. Nästan som han blivit sjuk.. När han istället velar mellan sambon och den andra kvinnan.