Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 10:00:11 följande:
Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba
Har ett bonusbarn som är 13 som varit hemmasittande sedan tredje klass. Det är själ inte min sak att motivera barnet att gå i skolan eller att tänka på framtiden. det är föräldrarnas sak. Är nyfiken på om det går att motivera ett barn med den inställningen för att tipsa sambon bara.
barnet går i specialskola nu till slut efter att inte gått i skolan på flera år. Precis börjat Där är hen mellan 10-11:30. hen går dit kanske en eller två gånger i veckan max. Sitter och sover på lektionen. Sedan är hen bara hemma och spelar datorspel. Har en fast vision om att inte behöva gå i skolan och att inte behöva ha ett jobb. Ska försörja sig genom att sälja fusk och göra andra liknande saker i spe. helt enkelt någon slags karriär inom spel som är sas inte helt lagligt.
finns det någon i liknande situation som har ett barn som det gått bra för eller inte? eller som känner till liknande som det har vänt för? Min sambo kommer inte igenom till hen och om han är för sträng så kommer barnet inte till min sambo utan är bara hos mamman.
Jag tror att man måste vända på hela frågeställningen, inte se barnet som hemmasittare, utan ta reda på varför barnet inte fungerar i skolan. Och så tidigt som i tredje klass.
Finns det oupptäckta funktionshinder, mobbing eller annan otrygghet i skolan, psykisk ohälsa som ångest eller depression. Skolan i sig kan inte vara målet, utan målet är ett barn som mår bra och får det stöd och kanske behandling som behövs. Och då kommer orken att klara av skolan och att kanske jobba senare i livet.
Sen är tonåren i sig en jobbig period för väldigt många. Hjärnan går igenom en omvandling som nästan inte går att förstå. Och en 13-åring är dum i huvudet jämfört med bara några år tidigare. Att sätta sig in i barnets utveckling, läsa på om hjärnans utveckling kan hjälpa både föräldrarna och barnen.
Skolan är inte heller anpassad efter barnens utveckling. Man ställer krav på egen kunskapsinhämtning och analys av kunskapen långt innan barnens hjärna är mogen för det. Så var inte skolan när jag var ung, på 80-90 talet, och därför faller fler barn ut nu än tidigare.
Min son har en ADHD-diagnos och hela grundskolan var ett veritabelt helvete. Han klarade inte att vara där, klarade inte målen i själva skolarbetet, i högstadiet började han skolka. Det fanns även inslag av mobbing som vi föräldrar inte visste vidden av förrän i nian, och som skolan viftade bort, säkerligen för att han var jobbig själv.
Så började han gymnasiet, på en linje som innehöll de ämnen han gillar och är bra på. Och där han sågs som en smart och bra kille istället för en problemunge som inte kan sitta stilla. Gymnasiet gick hur bra som helst, inte lysande betyg, men helt okej. Han sökte högskola nu till hösten, kom inte in på det program han ville och tar istället ett år med jobb tills han kan komma in på det han vill.
Vi fokuserade hela den här jobbiga tiden på HONOM. Att han skulle må bra, orka med skolan utan att tappa all sin självkänsla, att själva skolan inte är målet, utan HAN och HANS LIV är målet. Vi fokuserade på omtanke och stöttning istället för krav som han inte orkade uppfylla. Och sen började han orka och då kunde kraven börja öka.