Anonym (Valeria) skrev 2023-10-18 11:47:18 följande:
Det är ungefär som att säga att man ska bli fotbollsproffs. Ja, vissa blir det, men 99/100 blir det inte. Om inte 999/1000.
Även en youtuber behöver en grundskoleutbildning.
Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-18 10:42:08 följande:
En stor del av problemet är att det idag ses med blida ögon på så kallade "hemmasittare". Förr hette det skolk och sågs inte med några blida ögon alls utan då var det ett jävla liv och ungen skulle tillbaka, punkt slut.
Det tramsas för mycket. Det är det största problemet och orsaken till detta otyg.
Det stämmer, lite beroende på vilken tidsperiod man pratar om. Jag gick i skolan på 80-talet och min kompis var lite av en hemmasittare. Försökte i alla fall. Det lyckades hon inte med. Vår lärare gick själv hem till henne och hämtade henne vissa dagar, andra dagar skickade han mig eller ringde hennes mamma. Hon skulle till skolan, så var det bara. Inget snack. Det fanns inget annat alternativ. Man tänkte inte ett dugg på om det fanns en diagnos i botten, man skulle ändå dit och göra det man skulle. En gång fick hon 0 poäng på matteprovet och då fick hon en jäkla utskällning av läraren. Inte för att han var arg på henne, utan för att han visste att hon kunde bättre. Hon fick 1 vecka på sig att plugga och sedan göra om provet och då fick hon banne mig alla rätt. Det som saknas idag är många gånger en vuxen som tror på en. Tror på ens förmåga.
Har ungefär samma erfarenhet, fast jag gick i skolan hela 70-talet. Det var kanske ännu strängare då.