Inlägg från: Anonym (tror) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tror)

Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba

Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 10:00:11 följande:
    Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba

Har ett bonusbarn som är 13 som varit hemmasittande sedan tredje klass. Det är själ inte min sak att motivera barnet att gå i skolan eller att tänka på framtiden. det är föräldrarnas sak. Är nyfiken på om det går att motivera ett barn med den inställningen för att tipsa sambon bara. 

barnet går i specialskola nu till slut efter att inte gått i skolan på flera år. Precis börjat Där är hen mellan 10-11:30. hen går dit kanske en eller två gånger i veckan max. Sitter och sover på lektionen. Sedan är hen bara hemma och spelar datorspel. Har en fast vision om att inte behöva gå i skolan och att inte behöva ha ett jobb. Ska försörja sig genom att sälja fusk och göra andra liknande saker i spe. helt enkelt någon slags karriär inom spel som är sas inte helt lagligt. 

finns det någon i liknande situation som har ett barn som det gått bra för eller inte? eller som känner till liknande som det har vänt för? Min sambo kommer inte igenom till hen och om han är för sträng så kommer barnet inte till min sambo utan är bara hos mamman. 

Jag tror att man måste vända på hela frågeställningen, inte se barnet som hemmasittare, utan ta reda på varför barnet inte fungerar i skolan. Och så tidigt som i tredje klass.

Finns det oupptäckta funktionshinder, mobbing eller annan otrygghet i skolan, psykisk ohälsa som ångest eller depression. Skolan i sig kan inte vara målet, utan målet är ett barn som mår bra och får det stöd och kanske behandling som behövs. Och då kommer orken att klara av skolan och att kanske jobba senare i livet.

Sen är tonåren i sig en jobbig period för väldigt många. Hjärnan går igenom en omvandling som nästan inte går att förstå. Och en 13-åring är dum i huvudet jämfört med bara några år tidigare. Att sätta sig in i barnets utveckling, läsa på om hjärnans utveckling kan hjälpa både föräldrarna och barnen.

Skolan är inte heller anpassad efter barnens utveckling. Man ställer krav på egen kunskapsinhämtning och analys av kunskapen långt innan barnens hjärna är mogen för det. Så var inte skolan när jag var ung, på 80-90 talet, och därför faller fler barn ut nu än tidigare. 

Min son har en ADHD-diagnos och hela grundskolan var ett veritabelt helvete. Han klarade inte att vara där, klarade inte målen i själva skolarbetet, i högstadiet började han skolka. Det fanns även inslag av mobbing som vi föräldrar inte visste vidden av förrän i nian, och som skolan viftade bort, säkerligen för att han var jobbig själv.

Så började han gymnasiet, på en linje som innehöll de ämnen han gillar och är bra på. Och där han sågs som en smart och bra kille istället för en problemunge som inte kan sitta stilla. Gymnasiet gick hur bra som helst, inte lysande betyg, men helt okej. Han sökte högskola nu till hösten, kom inte in på det program han ville och tar istället ett år med jobb tills han kan komma in på det han vill. 

Vi fokuserade hela den här jobbiga tiden på HONOM. Att han skulle må bra, orka med skolan utan att tappa all sin självkänsla, att själva skolan inte är målet, utan HAN och HANS LIV är målet. Vi fokuserade på omtanke och stöttning istället för krav som han inte orkade uppfylla. Och sen började han orka och då kunde kraven börja öka. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 11:17:47 följande:

Jag gick på fritids och jag vill påstår att dåtidens skola var full av mobbning. 

jag tänker att många i den nya generationer ser andra möjligheter till jobb än hur det var på vår tid. Man kan bli youtuber, streamer, gamer eller annat där man inte behöver någon utbildning alls

Fast vad man säger och tror när man är 13 år säger egentligen ingenting. När jag var 13 år ville jag ha sex barn, gärna tre tvillingpar som skulle ha gulliga namn. Som vuxen insåg jag att det var orimligt och att man inte skaffar barn för att ge dem gulliga namn.

Det här barnet tror och säger att det inte behöver eller tänker jobba, men mognad kommer att ske under de kommande åren fram till vuxen ålder. Men stöd och behandling kommer att vara avgörande för hur den mognaden får chans att utvecklas. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 12:22:07 följande:
    Ja precis. Problemet är att barnet inte vill ha det och är svårmotivera. 
    Barnet vill inte ha vadå? Stöd och behandling?

Det kan inte vara valbart. 
  • Anonym (tror)
    Goneril skrev 2023-10-18 13:18:20 följande:

Senare tiders fenomen; förr i tiden var det inget alternativ att stanna hemma; jag tror att det sker eftersom de helt enkelt KAN.                                                                                                                              Nu tror jag att dagens undervisning är problematisk för många; att integrera med andra,  arbeta i grupp med redovisning är säkert en mardröm, särskilt för barn med diagnoser. Forna tiders katederundervisning passade många, speciellt de som inte var socialt mogna. Där kunde de "gömma sig" med sitt noteringshäfte, lyssna, och mogna i sin egen takt, "a safe harbour". Givetvis lärde sig barn på detta vis också, mycket som präntades in på det sättet bar man sedan med sig genom livet. Dessutom hade vi egna skolböcker!                                                   .                .                                                                            Eftersom detta med hemmasittande barn är ett växande samhällsproblem med alla de socialfall som blir följden, måste det tas radikala grepp från politiskt håll. Bort med allt experimenterande med våra ungdomar, inför beprövade metoder och ta tillbaka åtminstone något av katederundervisningen och låt grupparbetena bli frivilliga. Den som vill arbeta på egen hand ska tillåtas att göra det. Det är ju förfärligt att  ungdomar berövas sin framtid! 

Ja, skolan måste ändras i grunden! Vi kan inte fortsätta såhär, och förlora en hel generation på dessa galenskaper. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (c) skrev 2023-10-18 14:03:40 följande:
    Varför skulle det vara kontraproduktivt bara för att ungen har autism? 
    Ungefär som att du skulle tvinga en person utan ben att gå istället för att sitta i rullstolen.

Autism är ett funktionshinder och kan därmed inte klara av allt som andra kanske klarar. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (c) skrev 2023-10-18 14:14:44 följande:
    Vilken dålig förklaring. Att inte tillåta spela så mycket så att det går ut över andra saker, plus att göra saker hemma, när har man autism, jämför du alltså med att en person utan ben ska gå istället för att sitta i rullstol? 

Haha. 
    Det beror ju på varför man spelar eller gör saker som går ut över annat. 

Det kan vara det personen med autism behöver. Framför allt så behöver skolan och omgivningen anpassas och ge stöd, inte oöverstigliga krav. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (E) skrev 2023-10-18 15:07:57 följande:
    Inget barn, med eller utan autism, behöver digitala spel! Snarare kan det förvärra andra saker.
    Hmm, kan nog inte riktigt hålla med dig där.

Men grundsvaret handlade ju om att ta bort alla förmåner, sätta hårt mot hårt och tvinga barnet till skolan. Och det är kontraproduktivt för ett barn med en diagnos eller annat tillstånd som försvårar. 
    Anonym (E) skrev 2023-10-18 12:29:33 följande:

Jag skulle sätta hårt mot hårt här. Inga förmåner förrän hen sköter skolan. Spelet UT DIREKT! Lägg det i källare/förråd tills vidare. När ungen har gått till skolan varje dag i en hel månad kan hen få tillbaka spelet OM hen fortsätter gå till skolan. Hen behöver också sättas mer i hemarbete, hjälpa till att diska, städa mm.

Sambon brister i föräldraskapet här, kraftigt. Han curlar sin unge och är direkt ansvarig för att den här situationen har eskalerat, tillsammans med mamman så klart. De är ju två vuxna. Sambon får följa barnet till skolan dagligen och lämna av om det så ska behövas.

• Anonym (tror)
    Anonym (Diktatur) skrev 2023-10-18 15:15:38 följande:

Största problemet idag är att alldeles för många av dagens föräldrar är fega och rädda för sina egna barn och driver företaget Familjen AB som någon jäkla demokrati där barn redan från födseln har samma bestämmanderätt som de vuxna har.
    Allt ska anpassas efter barnen. Helt fel!

Inte konstigt att det sedan blir problem när de ska försöka börja skolan och tvingas anpassa sig till skolans "försök" till struktur. Skolan har också spårat ur och helt tappat fästet och drivs också som någon form av demokrati där elever inte tål tillrättavisningar och föräldrar kräver att barnen minsann ska ha A fast de inget kan.

Självklart ska man inte mobba, misshandla och kränka, men man kränker inte barn eller vuxna genom att säga nej, sätta upp regler, se till att det blir konsekvenser om man inte följer reglerna osv.

Nej, det är inte problemet. Problemet är att skolan helt tappat sin struktur, både i klassrummet och i själva läroplanen.

Och att alla barn ska gå i vanlig klass istället för specialklasser som tillgodoser behoven hos barn med särskilda behov.

Man offrar på det sättet både barnen med särskilda behov, och de vanliga barnen, och får en skola som inte fungerar. Föräldrarna i sin tur får sopa ihop resterna av skolans haveri och i värsta fall är hela barnets uppväxt förlorad. 

Men det är alltid lättare att skylla på individen än på systemet, för det kostar mer att ända systemet och det tycker samhället inte att det finns pengar till.
  • Anonym (tror)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-18 16:22:40 följande:
    Det beror kanske på när "dåtiden" var?
    Hur många lyckas försörja sig som youtuber t ex? Och hur länge?
    Mobbing har väl alltid funnits?
  • Anonym (tror)
    Anonym (fostra) skrev 2023-10-24 13:43:01 följande:
    Okej. Missade det. Hemundervisning? Han kan vara med via zoom men ändå vara hemma. Risken om han inte går i skolan är ju att han blir helt pantad och sedan kommer gå på socbidrag resten av livet
    Var det så det blev för dig? Med tanke på hur du skriver och uttrycker dig i tråden?
  • Anonym (tror)
    Anonym (fostra) skrev 2023-10-24 14:31:54 följande:
    Nej, men jag en del bekanta det har blivit så med. Blev du kränkt eller?
    Bara började fundera lite.
Svar på tråden Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba