• Anonym (Knepigt)

Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba

Har ett bonusbarn som är 13 som varit hemmasittande sedan tredje klass. Det är själ inte min sak att motivera barnet att gå i skolan eller att tänka på framtiden. det är föräldrarnas sak. Är nyfiken på om det går att motivera ett barn med den inställningen för att tipsa sambon bara. 

barnet går i specialskola nu till slut efter att inte gått i skolan på flera år. Precis börjat Där är hen mellan 10-11:30. hen går dit kanske en eller två gånger i veckan max. Sitter och sover på lektionen. Sedan är hen bara hemma och spelar datorspel. Har en fast vision om att inte behöva gå i skolan och att inte behöva ha ett jobb. Ska försörja sig genom att sälja fusk och göra andra liknande saker i spe. helt enkelt någon slags karriär inom spel som är sas inte helt lagligt. 

finns det någon i liknande situation som har ett barn som det gått bra för eller inte? eller som känner till liknande som det har vänt för? Min sambo kommer inte igenom till hen och om han är för sträng så kommer barnet inte till min sambo utan är bara hos mamman. 

• Svar på tråden Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba
  • fornminne
    Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 11:17:47 följande:

Jag gick på fritids och jag vill påstår att dåtidens skola var full av mobbning. 

jag tänker att många i den nya generationer ser andra möjligheter till jobb än hur det var på vår tid. Man kan bli youtuber, streamer, gamer eller annat där man inte behöver någon utbildning alls

De flesta youtubers, gamers och liknande, har det som bisyssla. Bara ett fåtal kan försörja sig som det.

Man måste åtminstone klara grundskolan, helst också gymnasiet, för att ha en bra grund att stå på i ett modernt samhälle. Oavsett vad man sen jobbar med.

Men en 13-åring kan inte förstå det av sig själv. Pojken är bara ett barn, verkar sakna konsekvenstänk och har dessutom suttit hemma i flera år, dvs varit ganska isolerad. Lever han sitt liv på nätet är hans världsbild förmodligen ganska förvrängd.
  • fornminne
    Anonym (Knepigt) skrev 2023-10-18 20:13:32 följande:
    Stämmer väldigt bra det du skriver. Det är därför jag nu känns att det är hopplöst. Särskilt när barnet inte har någon motivation alls själv. Hur motiverar man ett barn som har mycket motstånd och har bestämt sig? har ingen moral eller känsla för andra.  Med alla hinder han har av såväl diagnos och märklig uppfostran utan gränser eller eget ansvar. Det man kan kalla för curlad. Dvs att han har fått bete sig precis hur som helst mot andra inklusive mig och mina barn. Han har visserligen fått sociala konsekvenser då han nu inte har några vänner kvar förutom spelvänner från USA. 
    Om dina egna barn riskerar att komma i kläm, bör du inte göra något alls för bonusbarnet. Då står det mellan barn och barn. Det är skillnad på vuxna, men du ska självklart inte behöva stå ut med vad som helst heller.

Andra ska inte behöva drabbas av honom, särskilt inte andra barn. Där har du ett föräldraansvar.

Tyvärr tror jag att det kommer att sluta illa för den här pojken om han inte får mer hjälp. Än är det inte för sent, men ju äldre han blir, desto svårare.
  • Anonym (Hemmasittaren)

Jag höll på att skriva ett långt inlägg om mig själv som var/är hemmasittare men telefonen fick spel och allt försvann. 

• Anonym (Könsberoende)

Jag vet att familjeliv inte gillar när man gör en fråga könsberoende men jag vill hävda att det är katastrofalt för pojkar att göra så. Den typen av beteende=kasst liv. För flickor finns möjligheten att de senare snärjer en man, och genom honom får de ett ok liv ändå. Pojkar i den sitsen har ingen som tar vid och tar hand om när föräldrarna ger upp, flickor kan ordna det. 

• Anonym (Valeria)
    Anonym (Könsberoende) skrev 2023-10-20 06:28:12 följande:

Jag vet att familjeliv inte gillar när man gör en fråga könsberoende men jag vill hävda att det är katastrofalt för pojkar att göra så. Den typen av beteende=kasst liv. För flickor finns möjligheten att de senare snärjer en man, och genom honom får de ett ok liv ändå. Pojkar i den sitsen har ingen som tar vid och tar hand om när föräldrarna ger upp, flickor kan ordna det. 

Du har lite rätt, men det finns inga vettiga män som vill ha en tjej som aldrig har gått i skolan och aldrig jobbat. Men visst, man kan bli förtidspensionär och sitta hemma och föda barn och titta på tv i resten av sitt liv. Det är ett alternativ. En man i samma sits kommer säkerligen ha det ännu tuffare. 
  • Anonym (Mimmi)

Tänker på att ts kallar pojken för "bonusson". Det känns då rakt inte som en bonus att stångas med detta barn och hans skolvägran.

• Anonym (fostra)

Man tar bort allt vad spel och skärmar heter. Sedan skjutsar man barnet till skolan på morgonen oavsett vad barnet säger. HUR kan man mesa sig så med uppfostran?

• Tow2Mater
    Anonym (fostra) skrev 2023-10-20 17:01:27 följande:

Man tar bort allt vad spel och skärmar heter. Sedan skjutsar man barnet till skolan på morgonen oavsett vad barnet säger. HUR kan man mesa sig så med uppfostran?

Du har bara läst trådstarten va?
  • Anonym (Knepigt)
    Anonym (fostra) skrev 2023-10-20 17:01:27 följande:

har skrivit en del om varför det är svårt att göra så redan. Men även om man skulle göra så så är det rött svårt att göra så med en person på 180 och cirka hundra pannor. Ja han är så stor. 

känns som det behövs våld för att tvinga iväg ett så stort bar. visst kanske en nioårig möjligtvis. Spontant så är det ju en smula olagligt att brotta ner barn 

• Anonym (Knepigt)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-20 11:17:33 följande:

Tänker på att ts kallar pojken för "bonusson". Det känns då rakt inte som en bonus att stångas med detta barn och hans skolvägran.

Nej det är det inte och jag står för valet att välja ett annat liv om det inte förbättras framöver 
Svar på tråden Bonusbarn som inte vill gå i skolan eller jobba