• Anonym (Makthunger)

Sexuell makt?

Hur mycket har du och hur känns det?

Antag att det, som idag, är en vanlig torsdag och du känner dig sugen på sex i helgen.
    Skulle du då kunna få det om du vill?

Är det noll chans, eller 100%, eller är det helt upp till din ev partner?
    Om du är singel, hur lätt eller svårt har du att träffa någon för sex?
    Kan du påverka oddsen själv?
    Dvs hur mycket sexuell egenmakt har du?

Är du man eller kvinna och hur känner du det i din situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sexuell makt?
  • Anonym (Linda)

Jag kan gå ut i helgen och bli påsatt av någon som inte bryr sig ett skvatt om mig. Absolut. Men det skulle göra mig mer illa än nytta.

Dessutom är jag kvinna så chansen att uppleva orgasm med en ny man under sex ligger på 20%. Så är det
     värt det?

nej

• Anonym (Klyftan)
    Anonym (Klyftan) skrev 2023-10-13 07:13:03 följande:

Jag är man och tycker att kvinnor har den sexuella makten. Det räcker att hon visar urringat. Ser det ofta på film t ex. Som häromdagen i The Righteous Gemstones. En kvinna uppmandes att ha urringat för att charma en man och övertala honom till en sak. Såg samma i Breaking Bad. Tutt Power.

Jag har hört kvinnor säga det till andra kvinnor, ha på dig urringat så får du honom ur fattning.
  • Anonym (Klyftan)
    Anonym (Linda) skrev 2023-10-13 07:19:10 följande:

Jag kan gå ut i helgen och bli påsatt av någon som inte bryr sig ett skvatt om mig. Absolut. Men det skulle göra mig mer illa än nytta.

Dessutom är jag kvinna så chansen att uppleva orgasm med en ny man under sex ligger på 20%. Så är det
     värt det?

nej

Är det inte bättre om kvinnan har lite ömdöme själv och känner av om det är en man som verkar gilla kvinnor? Eller går ni hem med vem som helst? Ja, då är risken stor att det blir dåligt också.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Klyftan)

Är det förresten vanligt att kvinnor får orgasm första gången med en ny man? Tycker ofta jag hör tvärtom. Att det tar tid för kvinnor att känna sig avslappnade och kunna ge sig hän.

• Mimosa86

Ingen alls. Min man har full rätt att tacka nej till min invit. Utövar jag sexuella makt mot honom där han tvingas till något som han inte vill- då har vi inte bara en toxicrelation, då begår jag även en kriminell handling

• Anonym (Makthunger)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 06:42:46 följande:
    Jag har noll makt då jag vill att min fru vill också.  Självklart kan jag påverka sannolikheten till helgen.  Jag kan duscha, se till att jag är hemma, umgås med min fru på ett positivt sätt, småflirta med henne.

Under min långa singelperiod kunde jag också påverka.  Satt jag hemma en kväll 0%. Gick jag ut på krogen, var trevlig, snackade och dansade med tjejer var sannolikheten ungefär 30%

I min trådstart borde jag ha haft med min definition av makt inser jag nu.
    Jag menar att makt är förmågan att förverkliga sina önskningar. 

Det ligger ingen negativ laddning i ordet i sig, men makt kan givetvis användas på bra eller dåligt sätt. 
    Många verkar anse att makt måste utövas på någon annans bekostnad, men så behöver det ju inte alls vara. Bara för att jag kan förverkliga en önskan, så behöver det ju inte drabba någon annan negativt.

Enligt den definitionen så har (H) ganska stor makt.

Och ni andra: Spamma inte tråden med gräl och tjafs är ni snälla! Trådstarten var menad som ett försök att få till en seriös diskussion om en fråga som för många är ett problem och för andra inte. Och kaaanske kunna öka förståelsen mellan dessa grupper?

• Anonym (Klart det finns makt)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-10-13 00:30:37 följande:

Så irriterande att någon nämner "makt" och "sex" i samma mening. Låter som incel retorik.

I alla relationer finns någon form av maktbalans. Någon som avgör i större utsträckning än den/de andra. Någon vars vilja eller åsikt trumfar resten av sällskapet eller den andre om man är två. Det finns alltid någon som är beredd att göra avkall på sin egen vilja eller är villig att kompromissa för att nå framåt. 

Detta kan kallas makt. Makt är dock ett negativt laddat ord i vårt samhälle. Ingen vill ju säga att i vår relation är hon eller han all makt/mest makt vad gäller?. sätt in valfritt ord(pengar, sex, närhet, var vi firar jul osv). Det är lite skamligt eller fult att upplevas inte ha makt i vårt samhället kan jag tycka.  Som negativt laddat. Som att man inte är i kontroll. Så istället skriver vi om det i mildare ord. Makt är dock fortfarande ett användbart ord i sammanhanget tycker jag. Om än provocerande kanske. 

Makt är nödvändigt för att vi ska ta oss runt faktiskt. Vi tilldelar makt åt folk(chefer, ledningsposotioner osv). En duktig ledare kan få med sig alla på tåget. Oavsett position kan personen skapa ändring. En dålig ledare kan tvinga folk att göra allt men då är det positionen som leder framåt, ej personen. En ledare kan dock alltid bli avsatt. Antingen av sin ledare eller av de under sig. Kan en ledare inte leda gruppen eller den andre framåt på ett sätt som skapar respekt och tillit så kommer inte ledarskapet(alltså makten att påverka och styra) att fungera. I jobbsammanhang är det enkelt att prata makt. I relationer blir det mindre charmigt. Dock finns makt fortfarande inbäddat i alla relationer. 

• Anonym (Klyftan)

En kvinna går ut på krogen. En man också. Vem får mest uppmärksamhet?

En kvinna gör en dejtprofil, en man också. Vem får mest uppmärksamhet? Vem får flest meddelanden av sexuell natur?

• Anonym (H)
    Anonym (Makthunger) skrev 2023-10-13 08:44:41 följande:

I min trådstart borde jag ha haft med min definition av makt inser jag nu.
    Jag menar att makt är förmågan att förverkliga sina önskningar. 

Det ligger ingen negativ laddning i ordet i sig, men makt kan givetvis användas på bra eller dåligt sätt. 
    Många verkar anse att makt måste utövas på någon annans bekostnad, men så behöver det ju inte alls vara. Bara för att jag kan förverkliga en önskan, så behöver det ju inte drabba någon annan negativt.

Enligt den definitionen så har (H) ganska stor makt.

Och ni andra: Spamma inte tråden med gräl och tjafs är ni snälla! Trådstarten var menad som ett försök att få till en seriös diskussion om en fråga som för många är ett problem och för andra inte. Och kaaanske kunna öka förståelsen mellan dessa grupper?

Om vi bortser från mitt nuläge som gift utan ser på min singelperiod hade jag väldigt stor möjlighet att påverka min chans att det skulle bli sex en helg.

Satt jag hemma och tyckte synd om mig själv, 0%
    Fixade jag till mig, gick ut på krogen, var trevlig och charmig så ca 30%
    Under en period letade jag kk, ville definitivt inte binda mig. Tog ca två månader och sen var det en tjej i samma situation. Vi träffades ungefär en gång i veckan under två år. Om jag ville träffa henne kunde jag höra av mig. Inte alltid hon hade möjlighet men rätt ofta. 
Svar på tråden Sexuell makt?