Intressant frågeställning tycker jag. Men någon form av definition behöver väl finnas. Jag slänger ur mig mina tankar och så tar jag höjd för att jag kanske ändrar mig sen.
Skulle säga att makt finns på olika nivåer.
Fysisk makt. Tilldelad eller tagen med våld. Här vill jag börja med tex poliser eller militär som har rätten att använda våld och vapen under vissa former. Det är ekorrbärs maktposition de sitter i. Missbruk av den makten kallas just maktmissbruk. Även myndighetsperson i vårt samhälle gör sig skyldig till det när de missbrukar sina befogenheter. Väpnade konflikter är exempel på situationer där någon försöker ordna resurser genom att använda eller hota om våld.
Här faller så klart våldtäkt in. Man kan ta en annans kropp med våld eller hot om våld. Den som är starkast har den fysiska makten. I vårt samhället (sh) har vi dock reglerat detta socialt. vi har liksom ett socialt kontrakt där vi alla (i princip i teorin iaf) är överens om att samtycke i ngn form reglerar oss. Jag tar inte grannens cykel utan jag köper den först eller lånar. Jag tar inte någon på kuken om vi inte är överens om att det är ok. I den senare uppstår givetvis situationer när folk misstolkar sociala signaler eller går över de socialt uttalade gränserna.
Mental makt. Given eller tagen. Människor du tycker om och respekterar samt känner tillit till (i jobbet eller privat. Familj eller vänner) försöker du ju möta i alla situationer du kan. De flesta av oss är faktiskt beredda att tänka om, byta ståndpunkt eller ge upp något vi vill för att möta vår familjs eller våra nära vänners behov och önskningar. Detta kan givetvis missbrukas. Man kan manipulera och bråka dig till det mesta. Det är mental makt att kunna få en annans människa att göra som man vill. Önskvärt är givetvis att det sker i samförstånd och av fri vilja tack vare en god relation. Det andra är ju psykisk misshandel.
Det finns makt som är juridisk. Omyndiga människor får inte bestämma över sig själva och de får inte köra bil eller ta banklån osv. Spelar ingen roll att Ella 13 vill flytta hemifrån för att hon inte får sin vilja igenom. Gemensamt beslutat i stora delar av världen har en 13-åring inte så mkt juridisk makt över ekonomi eller boende osv. Vi har i vårt sh bedömt det rimligt att denna makt över sig själv sakta lämnas över till individen fram till 18 då dem slutgiltigt lämnas över. Hår kan vi ju också lämna själva är det verkligen rätt -diskussionen.
I min uppfattning av världen förekommer det maktutövning i olika former och på olika nivåer för individen konstant. Detta är på ett sätt helt neutralt. Positivt eller negativt beror på individens uppfattning av situationen. Självklart kan ordet makt (alltså individens eller samhällets eller gruppens möjligheten att påverka eller bestämma utkomsten av en situation) appliceras på sex också.