• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Kaede

Några alternativ.

ni meddelar alla att ni inte kommer att ha råd att ställa till med det förväntade julbordet i år. Därför får alla ta med tex egen dryck för det har ni rationaliserat bort. Ni leasar även ut vissa rätter på andra. Ny tradition från och med i år. Faller det inte i god jord får ni be så mkt om ursäkt ock förklara att ni givetvis förstår att de blir irriterade när de stått för allt tidigare och kommer att sluta fira jul med hela släkten. Har man inte råd har man inte och om ens familj och släkt inte fattar det kan man inte delta. 

ni meddelar att från och med i år kommer ni inte att erbjuda alkohol till jul då det är barnens högtid och den som vill dricka tar med eget. Ni slutar då givetvis dricka hos andra.

ni biter under sura äpplet och ställer till med det kalas som förväntas. Ni vet ju att detta kommer med ett visst antal års mellanrum. Då måste man ju budgetera för det. Själv hade jag gjort en uppskattning av vad allt kommer att kosta ungefär ock så slagit ut det på antal år på snurren. Säg att det kostar 7000kr i mat och dryck och pynt vart femte år. då hade jag lagt av 120 i månaden året runt till just vår tur. Jag hade aldrig gått med på det konceptet om vi inte var minst två vuxna som roddande dagen. Alternativt köpt precis allt färdigt.

Däremot hade jag ändå tagit upp problemet med släkten. Jag hade sagt att det här blir sista året vi kommer att ställa till med julbord på det här sättet. Nästa gång det är vår tur kommer det att bli samarbete kring allting. Knytis. Varje deltagande vuxen kommer att få göra ngt till julbordet eller ta med ngt. Alltså. Inte bara mormor som rullar köttbullar mormor och morfar tar med sig två grejer.  Dels för att jag i år fått rodda allt själv och jag är helt slut. Kunde knappt njuta av att ni var här och längtade faktiskt bara tills dagen skulle vara över. Jag vill kunna njuta av vår tid tillsammans så nästa gång det är vår tur blir det knytis där alla hjälps åt. Värdparet dukar, pyntar, projektleder och ordnar tomte samt fixar alkoholfri dryck. Resten delas upp och egen dryck medtages.  Dels för att det blir en stor utgift det år man har det och det tycker jag är ett kasst upplägg. Livet kan skeva och ändras och det vore bättre om alla hjälps åt varje år.

• Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2023-10-02 08:53:30 följande:

Är det inte en pompös jul när man ska bjuda 20 pers från makens sida som ska servas med fullt julbord, dryck och presenter? Dessutom när maken själv inte kommer göra två knop.

Ts skrev ju själv att hon tidigare testade ett vegetarisk alternativ som ingen rörde ens. Så det är ju ett traditionsstyrt gäng. Därför är det väl på sin plats att man förklarar sitt ekonomiska situation i år (jag förutsätter att alla i gruppen inte har samma finansiellt utgångsläge?) och drar ner på några rätter, minskar valen, kanske exkluderar viss alkohol och skippar presenter för de vuxna?

vem vet, det kanske är fler i gruppen som tycker det är onödigt mycket men inte vågat lyfta det.

Jul ska väl handla om sammankomst, glädje och barnen? Inte oro över att inte ha råd med presenter till sina barn för att gammelfar insisterar på att äta revbensspjäll?

Nej det skulle jag inte kalla pompös, utan vad som är normalt i deras släkt och vad TS med familj gått med på. De får hålla den nivå de själva avnjutit istället för att tigga om att få slippa undan, så otroligt dåligt.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-10-02 13:19:45 följande:
    Nej det skulle jag inte kalla pompös, utan vad som är normalt i deras släkt och vad TS med familj gått med på. De får hålla den nivå de själva avnjutit istället för att tigga om att få slippa undan, så otroligt dåligt.

Men då kanske TS skulle kunna förvänta sig lite hjälp från sin man.
    Det är trots allt hans släkt som ska bjudas hem.

• Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-10-02 14:16:08 följande:

Men då kanske TS skulle kunna förvänta sig lite hjälp från sin man.
    Det är trots allt hans släkt som ska bjudas hem.

Ja självklart. Den mannen har ätit dukat komplett julbord i flera år men vill själv erbjuda papptallrikar i gengäld.

TOMMA papptallrikar, vad det verkar, för han gör ju ingen ansats för att fixa någon mat.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-10-02 14:25:30 följande:
    Ja självklart. Den mannen har ätit dukat komplett julbord i flera år men vill själv erbjuda papptallrikar i gengäld.

TOMMA papptallrikar, vad det verkar, för han gör ju ingen ansats för att fixa någon mat.
    Nej,exakt!
    Hade min man bestämt sig för att bjuda hem hela släkten till jul men inte velat lyfta ett finger för att hjälpa till så hade jag med varm hand överlåtit hela ansvaret på honom och åkt med barnen och firat jul med min mamma och syster med familj. 
  • Anonym (Drulle)

Det här kan inte vara en överraskning för er. Ni har fått x antal jular serverade, inte haft några kostnader. Om ni hade varit förutseende så hade ni sparat en slant varje år så att inte alla kostnader kom som en smäll. Ni drog en nitlott att få det under ett år med inflation och räntehöjningar. Kanske kan ni få lite mer förståelse utifrån det perspektivet. 

Mannen verkar vara illojal och lat, tyvärr kan man inte få liv i en död häst. Du får kompromissa kring vissa delar som är hans nivå och se till att skammen hamnar där den hör hemma, dvs. hos honom. Poängtera tydligt att det var makens önskan att servera på papptallrikar.

Laga dina vegetariska alternativ och stå för dessa rakryggad. Ni har inte skrivit ett kontrakt på vad som ska stå på julbordet. Köp till gottebordet från typ ÖoB, Rusta. Baka så mycket du kan själv, börja redan nu och frys ner så blir det inte så mycket på en gång.

Alkoholen är det enda ni inte kommer undan med billigare om ni inte kan ta er till Tyskland. 

• Anonym (Annat)
    Laga dina vegetariska alternativ och stå för dessa rakryggad. 

Är det inte dumt att lägga pengar på att laga mat som ingen äter?
    Annars håller jag med om att det har passerat jular som ts familj har fått komma till dukat bord, det går inte riktigt att bortse ifrån. Sen måste man inte 5 olika sorters sillar och all sköns grejer på bordet för det, julafton blir det ändå.
  • molly50

TS: Kanske kan du föreslå att ni börjar införa att ni har knytkalas?
    När tiderna är som nu så har kanske inte alla råd att stå för stora kalas.
    Annars så finns ju alternativet att titta på loppisar eller försäljningssidor på facebook eller blocket t ex.
    Eller Tradera.
    Där kan du hitta både porslin och pynt osv.
    Det finns även billiga kedjor på nätet där man kan beställa hem billig mat och dricka. Framförallt då torrvaror. 
    Mat går ju även att börja laga lite tidigare och frysa in. 
    Och man kan passa på att handla då affärerna har extraerbjudanden så kan man få tag på lite billigare mat.

• Mimosa86
    Anonym (M) skrev 2023-10-02 13:19:45 följande:

Vet vi att det är en nivå alla aktivt kommit överens om? omrevideras den alls eller är den huggen i sten sen innan TS blev del av familjen? Vad vet vi om alla inblandades ekonomi och förutsättningar? Tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att alla kan finansiera ett fullskaligt julbord och att det bara handlar om bristande planering.

Jag själv kom in i makens överklassfamilj och deras satta  traditioner. Men de är såpass vettiga att de fattar att
    få av oss andra kan lägga den förmögenhet på julbord och midsommarfirande som de kan och gör. Vi hjälps åt på jul. Knytis och julklappsspel om ingen specifikt säger att de vill stå för hela kalaset själva (typ bara svärföräldrarna). Och har man vissa önskemål (grisfötter tex som svärfar gillar) så får man faktiskt stå för det själv.

jul är en så fantastisk tid. Jag blir iallafall beklämd att TS känner stress och oro inför den. Då har julen tappat sitt syfte och fokus blivit på det materiella istället för själva gemenskapen. Klart TS ska kunna förklara läget och skala ner till en nivå som passar dem. 

.. och ge sin man en spark i arslet så han skärper sig

• Anonym (Gitt)

Den här traditionen har varit sedan jag träffade min man för snart 20 år sedan. Så det är inte första gången vi är hos oss. Har flera gånger föreslagit knytis men ingen har nappat på det. 

Tidigare har vår ekonomi varit bättre, nu har vi tre barn och jag jobbar inte heltid längre. Egentligen skulle den här julen varit hos svärföräldrarna, men en av dom har blivit sjuk och julen kanade på oss. En självklarhet att vi skulle ta julen istället för dom, verkligen inget vi muttrar över. 

Vet inte om det brukar vara pompöst hos de andra, beror på vems perspektiv man ser saken ur. Men traditionellt julbord med fika först, sen efterrätt på det, godis, kakor, nötter mm. Och dricka/alkohol. Nu dricka det inga stora mängder alkohol men nubben ska ändå köpas in, vin och öl. Läsk däremot går det åt massvis av. Vi brukar ses mellan ca 14-21 tiden. 

Ska börja i tid, göra så mycket hemlagat det går, och skippa gravad/rökt lax som blir dyrt bara det. Kanske göra inkokt lax istället som är gott och traditionsenlig. 

Jag tycker om att göra fint och god mat, men känner mig stressad över allt som ska göras, och vad det kommer att kosta. Håller tummarna att elen ligger på en rimlig nivå. Har dubbla räntekostnader jämfört med förra året, flera tusen varje månad som vi inte hade tidigare. Vi klarar oss, men det är klart att det känns i plånboken. Men vill bjuda tilllbaka, och känna mig stolt över det vi bjuder på.

Ska fundera mer på vad som kan skippas eller bytas ut mot billigare men fortfarande gott alternativ.

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt