• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Anonym (U)
    Mimosa86 skrev 2023-09-29 17:35:36 följande:
    Vad skulle hända om ni var ärliga och ödmjuka om detta? om ni skrev detta till dem:

- Hej kära släkt. Vi längtar efter att fira jul med er! Det ska bli så trevligt att ni kommer över till oss den här gången. Det som känns betungande är att vi pga av rådande världsläget kämpar med ekonomin just nu för att hålla de höga räntorna, matkostnaderna, elen och drivmedel hanterbart. Vi kommer därför behöva begränsa julmaten och dryck i år samt presenter. Det kommer bli en enklare variant av firande hos oss och jag hopppas ni har överseende med det.-
    Förutom snålt , totalt socialt inkompetent och ohyfsat, oavsett världsläge.
  • Core
    RaYzLeR skrev 2023-09-29 22:10:04 följande:
    Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
    Om du tror att öl och nubbe innebär fylla har du en skev relation till alkohol, eller kommer från en dysfunktionell miljö.
  • Anonym (Ui)
    Det har jag inte påstått att man ska.
  • Anonym (Gitt)

Flera har reagerat på att jag skrivit att mannen kommer hjälpa till väldigt lite. Och så är det.

Jag vill inte göra julen till ett tråkigt bråk, och accepterar att det är så. När vi väl står där kan jag ge honom uppgifter som att skala potatis osv, men eftersom vi har olika ambitioner, han tycker papptallrikar funkar osv och jag gör det inte, så får jag ta på mig detta. Visserligen är det hans släktsida men för mig betyder dom mycket också, ser det inte som att bördan är hans bara för att det är hans släkt. Han hade varken gjort mer eller mindre om det var min släkt. Men visst skulle jag önska att han var mer engagerad. För honom är inte julen så viktig, vore det inte för mig skulle nog inte ha en julgran och knappt något pynt, men jag gillar julen och att göra det mysigt.

Vi har haft jul hos oss med hela släkten tidigare, men det porslin vi hade då lånade jag av en släkting som inte finns kvar i livet, och inte porslinet heller. Ska kolla runt på loppisar och second hand och se vad jag hittar. Tycker det är en bra idé att blanda. Kanske köpa vita billiga lakan på Ikea och dekorera med grankvistar, röda kulor osv.

• Mimosa86
    Anonym (M) skrev 2023-09-29 23:52:54 följande:
    Nej jag menar att de skulle ha sparat pengar i alla år som de ätit gratis.
    Och det kanske de har gjort? Men det innebär inte att konceptet är bra. Att sparade slantar ska gå åt hans släkt som vi ha en pompös jul?

i kristider (ja vi är i en finansiell kris) så behöver man prioritera annorlunda.
  • Mimosa86
    Anonym (U) skrev 2023-09-30 10:31:11 följande:
    Förutom snålt , totalt socialt inkompetent och ohyfsat, oavsett världsläge.
    Men ärligt.

alla har inte råd. Att du har det- grattis. Men det betyder inte att de har möjlighet att bjuda 20 hölster på en extravagant tillställning. 
  • RaYzLeR
    Core skrev 2023-09-30 10:34:55 följande:
    Om du tror att öl och nubbe innebär fylla har du en skev relation till alkohol, eller kommer från en dysfunktionell miljö.
    Kommer jag från en dysfunktinell miljö för att min familj har valt att inte dricka mer än en starkglögg på julafton?
  • Sunflora
    De flesta människor har inte alkoholproblem och klarar att dricka utan att bli fulla.
  • RaYzLeR
    Sunflora skrev 2023-10-01 01:05:38 följande:
    De flesta människor har inte alkoholproblem och klarar att dricka utan att bli fulla.
    Det är ju bra. 🙂
  • Kvittning
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-30 20:36:47 följande:

Flera har reagerat på att jag skrivit att mannen kommer hjälpa till väldigt lite. Och så är det.

Jag vill inte göra julen till ett tråkigt bråk, och accepterar att det är så. När vi väl står där kan jag ge honom uppgifter som att skala potatis osv, men eftersom vi har olika ambitioner, han tycker papptallrikar funkar osv och jag gör det inte, så får jag ta på mig detta. Visserligen är det hans släktsida men för mig betyder dom mycket också, ser det inte som att bördan är hans bara för att det är hans släkt. Han hade varken gjort mer eller mindre om det var min släkt. Men visst skulle jag önska att han var mer engagerad. För honom är inte julen så viktig, vore det inte för mig skulle nog inte ha en julgran och knappt något pynt, men jag gillar julen och att göra det mysigt.

Vi har haft jul hos oss med hela släkten tidigare, men det porslin vi hade då lånade jag av en släkting som inte finns kvar i livet, och inte porslinet heller. Ska kolla runt på loppisar och second hand och se vad jag hittar. Tycker det är en bra idé att blanda. Kanske köpa vita billiga lakan på Ikea och dekorera med grankvistar, röda kulor osv.

Ja det håller jag visserligen med om. Om det är du som vill lägga en högre ribba och mannen tycker den kan sänkas så blir ju extraarbetet för att hålla den ribban ditt.
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt