• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Aniiee

Här är några grejer du kan göra för att få ner julstressen från en som fixat ett större antal julmiddagar för ett större antal gäster:

1: Sparka karln i arslet. INGENTING händer som han inte har varit med och planerat och ni är överens om vad du, han eller ni gemensamt gör.

2: Ni har, vad då, 10 veckor på er? Använd dem. Sätt en summa ni kan lägga på detta varje vecka, och inhandla saker ni behöver varje vecka, för att sprida ut kostnaden och arbetet.

3: Planera! TILLSAMMANS! Och fördela arbetet. Sätt av en dag i veckan till förberedelser

4: Gör plats i frysen. Ingen märker om du gör köttbullarna imorgon och fryser in. Ingen vet heller att ni köpte 5 burkar sill i oktober och ställde i kylskåpet.

5: Ge er lite höst- och vinterlyx. Avrunda jul-fixardagarna med en fika ute om ni ändå är på språng, lite nallande på julmaten, ett set Rituals-produkter (eller, heck, kalender, men den är snart slutsåld), gemensamt bad, en kopp lyxchhoklad framför tvn, eller vad ni nu tycker är mysigt och lyxigt. Ta hand om er själva OCH varandra.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Agda90
    Anonym (hopp) skrev 2023-09-29 10:38:02 följande:
    Hoppar in här lite från sidan.

Man måste komma ihåg också att alkoholanvändning inte är detsamma som att bli aspackad, förstöra dagen och kräkas i rabatten. Många vuxna kan hantera alkohol och dricker lagom, både på en vanlig fredag och på julen. 

Jag skulle vilja påstå att jag är en sån vuxen. Jag och min man dricker nåt glas vin på fredagen och eventuell på lördagen. Blir inte berusade, mer än kanske lite glada sådär. Har aldrig varit något otäckt för barnen. 

På julen gillar jag inte att dricka, mest för att vi äter julbordet tidigt på dagen så det känns konstigt. Men de vuxna vi firar jul med tar en nubbe, nån öl. Ingen är berusad, ingen beter sig konstigt, alla har trevligt. Inget trauma för några barn. 

Jag har aldrig varit märkbart berusad när mina eller andra barn varit närvarande. Sånt gjorde jag när jag var ung och barnlös. Även på en 30-årsfest när barnen hade barnvakt och inte var med. 
    Samma här. Jag gillar inte nubbe eller öl. Men ett par glas vin under en middag är inget konstigt. Det händer mer sällan för jag är ganska kräsen när det gäller vin
    Men jag har råkat ut för askalas fulla släktingar som barn och jag gillar inte det. 
  • Anonym (G)

Traditioner kan också brytas. Bara för att man altid gjort på ett sätt, behöver man inte fortsätta på samma sätt. Många kanske tycker att det är för ambitiöst, men törs eller orkar inte säga emot eller ändra något. I min familj skalar vi ner julfirandet, pga inflation och räntehöjningar. Jag tog upp frågan och fick i mitt fall full förståelse.

• Anonym (Gitt)
    Aniiee skrev 2023-09-29 10:47:17 följande:

Här är några grejer du kan göra för att få ner julstressen från en som fixat ett större antal julmiddagar för ett större antal gäster:

1: Sparka karln i arslet. INGENTING händer som han inte har varit med och planerat och ni är överens om vad du, han eller ni gemensamt gör.

2: Ni har, vad då, 10 veckor på er? Använd dem. Sätt en summa ni kan lägga på detta varje vecka, och inhandla saker ni behöver varje vecka, för att sprida ut kostnaden och arbetet.

3: Planera! TILLSAMMANS! Och fördela arbetet. Sätt av en dag i veckan till förberedelser

4: Gör plats i frysen. Ingen märker om du gör köttbullarna imorgon och fryser in. Ingen vet heller att ni köpte 5 burkar sill i oktober och ställde i kylskåpet.

5: Ge er lite höst- och vinterlyx. Avrunda jul-fixardagarna med en fika ute om ni ändå är på språng, lite nallande på julmaten, ett set Rituals-produkter (eller, heck, kalender, men den är snart slutsåld), gemensamt bad, en kopp lyxchhoklad framför tvn, eller vad ni nu tycker är mysigt och lyxigt. Ta hand om er själva OCH varandra.

Tack, så kloka ord, ditt inlägg värmer!
  • Anonym (Gitt)
    Agda90 skrev 2023-09-29 09:56:43 följande:
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.

Ja, håller med. Givetvis är alla dagar lika viktiga. En full vuxen är lika otrevligt alla dagar på året. 

Tråkigt med din svärfar och att din dotter behövda märka. Hur är er/deras relation idag?

Som det skrivits mycket om senaste tiden så är alkohol ett gift både för kropp och sinne och kan kopplas till många sjukdomar, men att en vuxen tar en öl eller ett glas vin gör ingen skillnad för barnet varken på julafton eller någon annan dag. 

• Anonym (M)

Fast ni borde ändå ha tjänat på detta i längden, kanske till och med med prisökningen av matvaror medräknat. Ni har ju ätit gratis i flera år, de andra har ju legat ute med pengar för att få äta gratis senare. Det kostar att betala i förväg liksom. Betala i efterhand är alltid mer ekonomiskt, för då kan man låta pengarna förränta sig.

• Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-29 14:57:25 följande:

Ja, håller med. Givetvis är alla dagar lika viktiga. En full vuxen är lika otrevligt alla dagar på året. 

Tråkigt med din svärfar och att din dotter behövda märka. Hur är er/deras relation idag?

Som det skrivits mycket om senaste tiden så är alkohol ett gift både för kropp och sinne och kan kopplas till många sjukdomar, men att en vuxen tar en öl eller ett glas vin gör ingen skillnad för barnet varken på julafton eller någon annan dag. 

Deras relation är bra. Hon har inte sett svärfar full sedan dess.
  • Mimosa86
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 18:36:01 följande:
    Haft fullt sjå med att gå runt, höga räntor, höga matkostnader, svindyr el, dyr diesel? har inte tänkt i flera års tid att lägga undan till julen. 
    Vad skulle hända om ni var ärliga och ödmjuka om detta? om ni skrev detta till dem:

- Hej kära släkt. Vi längtar efter att fira jul med er! Det ska bli så trevligt att ni kommer över till oss den här gången. Det som känns betungande är att vi pga av rådande världsläget kämpar med ekonomin just nu för att hålla de höga räntorna, matkostnaderna, elen och drivmedel hanterbart. Vi kommer därför behöva begränsa julmaten och dryck i år samt presenter. Det kommer bli en enklare variant av firande hos oss och jag hopppas ni har överseende med det.-
  • Anonym (JAnna)
    Aniiee skrev 2023-09-29 10:47:17 följande:

Håller med. Planera tillsammans och involvera hela familjen. Vad din man ska göra, vad du ska göra och vad barnen ska göra. Vad som ska fixas innan och vad som ska fixas under själva dagen och vem som gör vad. Var tydlig hör att du inte kan rodda detta själv. Här behövs teamework annars måste ni avsäga er detta.

och.. jag säger inte att du är en sådan.. men är du en kvinna som har svårt att släppa på kontrollen och att allt ska vara perfekt så är det dags av sluta med det. Våga lita på din familj att de klarar detta.
  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2023-09-29 17:35:36 följande:
    Vad skulle hända om ni var ärliga och ödmjuka om detta? om ni skrev detta till dem:

- Hej kära släkt. Vi längtar efter att fira jul med er! Det ska bli så trevligt att ni kommer över till oss den här gången. Det som känns betungande är att vi pga av rådande världsläget kämpar med ekonomin just nu för att hålla de höga räntorna, matkostnaderna, elen och drivmedel hanterbart. Vi kommer därför behöva begränsa julmaten och dryck i år samt presenter. Det kommer bli en enklare variant av firande hos oss och jag hopppas ni har överseende med det.-
    Oerhört dåligt. TS och familj har haft alla chanser och tid på sig att fixa detta, det ska inte läggas på släkten att lida för att de har planerat dåligt. Nä jag tycker de får stå sitt kast och ta detta nu, det verkar ju inte omöjligt utan bara jobbigt. I värsta fall får de väl ta ett lån för det som fattas efter att de betalat allt de kan.
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt