• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • AnnaSthlm

Försök att bena ut vad skammen hänger ihop med. Det är den som driver dig nu och är ditt största fiende. 
    Gör det till en grej för alla att ditt nyår ska ha "hållbart och återanvänt" som tema. Åk på samhällsdebatten. Ingen kommer att våga ifrågasätta.
    Det går att köpa porslin och dukar för inga pengar alls på loppis och i lokala grupper.
    Passa på och handla frysvaror på kampanj nu. Ja, det mesta går faktiskt att frysa. Ingen behöver veta. 
    Om du får pikar får du dra en vit lögn om att du varit krasslig, haft musarm, klumpfot, ja, whatever
    Satsa på mycket ljus och köp fina servetter sådant kompenserar för det mesta! 

• Anonym (Man)

Men ta ett andetag, kan ju inte va meningen att ha ångest i två månader för en dag, då e de väl något som e fel, hemma hos er sätter ni väl ribban alla har väl inte samma förutsättningar i livet, de kan väl va mysig å trevligt med lite enklare med.
    Å om vuxna människor i er närheten pikar å ser ner på de säger de väl mer om dem. 
    Ta en en öl extra å slappa av på julen 
    , lycka till !

• Anonym (Gitt)
    Anonym (Man) skrev 2023-10-01 08:46:02 följande:

Men ta ett andetag, kan ju inte va meningen att ha ångest i två månader för en dag, då e de väl något som e fel, hemma hos er sätter ni väl ribban alla har väl inte samma förutsättningar i livet, de kan väl va mysig å trevligt med lite enklare med.
    Å om vuxna människor i er närheten pikar å ser ner på de säger de väl mer om dem. 
    Ta en en öl extra å slappa av på julen 
    , lycka till !

Tack, så sant. Måste försöka släppa de tankarna, tror att många är i den situationen där man har fullt sjå att gå runt i vardagen. Mannens ribba ligger betydligt lägre, men ska nog chilla lite mer som han gör
  • Core
    RaYzLeR skrev 2023-10-01 01:02:22 följande:
    Kommer jag från en dysfunktinell miljö för att min familj har valt att inte dricka mer än en starkglögg på julafton?
    Nej men något är fel när du förutsätter fylla för att man vill ha öl och nubbe på julbordet.

Har firat jul med familj och mina barn alla år, ink öl och nubbe utan att det för den delen varit fylla bland någon av deltagarna någonsin.
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2023-10-01 07:03:16 följande:
    Ja det håller jag visserligen med om. Om det är du som vill lägga en högre ribba och mannen tycker den kan sänkas så blir ju extraarbetet för att hålla den ribban ditt.
    Enda ribba som är relevant är den de själva har fått.
  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2023-10-01 00:56:33 följande:
    Och det kanske de har gjort? Men det innebär inte att konceptet är bra. Att sparade slantar ska gå åt hans släkt som vi ha en pompös jul?

i kristider (ja vi är i en finansiell kris) så behöver man prioritera annorlunda.
    Pompös Jul? Vem har sagt det?

Det är inte säkert att man BEHÖVER prioritera annorlunda. Det skulle vara mer bekvämt möjligen.
  • Anonym (.)

Lider för samma sak/ och för din skull.
    Blev med stressad bara av att läsa om 'vad som väntar dig!.. Herregud.
    Förstår din Julångest..

Lycka till.

• Tom Araya
    RaYzLeR skrev 2023-10-01 01:02:22 följande:
    Kommer jag från en dysfunktinell miljö för att min familj har valt att inte dricka mer än en starkglögg på julafton?
    Det var inte vad du skrev när du fick svaret att du kommer från en dysfunktionell miljö, utan du skrev...
    RaYzLeR skrev 2023-09-29 22:10:04 följande:
    Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
    Jag håller helt med om att det är en dysfunktionell miljö om alkohol på julafton eller annan högtid innebär att man "super sig full".
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-29 22:10:04 följande:
    Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
    I någon annan tråd läste jag att du har gått på antabus för ditt alkoholmissbruk. Om det stämmer så är det inte konstigt att du har noll tolerans mot alkohol. Men det är inte alla som super bara de får en möjlighet eller som inte kan nöja sig med en nubbe eller ett glas vin.
  • Mimosa86
    Anonym (M) skrev 2023-10-01 23:42:58 följande:
    Pompös Jul? Vem har sagt det?

Det är inte säkert att man BEHÖVER prioritera annorlunda. Det skulle vara mer bekvämt möjligen.

Är det inte en pompös jul när man ska bjuda 20 pers från makens sida som ska servas med fullt julbord, dryck och presenter? Dessutom när maken själv inte kommer göra två knop.

Ts skrev ju själv att hon tidigare testade ett vegetarisk alternativ som ingen rörde ens. Så det är ju ett traditionsstyrt gäng. Därför är det väl på sin plats att man förklarar sitt ekonomiska situation i år (jag förutsätter att alla i gruppen inte har samma finansiellt utgångsläge?) och drar ner på några rätter, minskar valen, kanske exkluderar viss alkohol och skippar presenter för de vuxna?

vem vet, det kanske är fler i gruppen som tycker det är onödigt mycket men inte vågat lyfta det.

Jul ska väl handla om sammankomst, glädje och barnen? Inte oro över att inte ha råd med presenter till sina barn för att gammelfar insisterar på att äta revbensspjäll?

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt