• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Anonym (Frys in)

Du kan baka och sedan frysa in.
    Det tas sedan fram dagen innan jul så att det får tina.
    Hur gamla är barnen? Skulle de kunna fixa att baka en eller två helger under uppsikt?

Köp färdiga köttbullar och släng ner dem i en form och värm dem sedan i ugnen på morgonen.
    Janssons kan man frysa ner och tillsätta lite extra grädde när man värmer den i ugnen.
    Korv och prinskorv kan frysas ner och göras i ordning med köttbullarna i ugnen.

Lidl brukar ha bra pris på dricka och vatten och kan stå en eller två månader.

Köp även pasta på tex matsmart för att få ett storpack.
    Köp extra köttbullar och korv så att ni kan äta det med pastan under januari. De brukar ha det mesta för en billig slant.

Gör pyttipanna på maten som inte blir uppäten och gör sedan matlådor och frys in.

Juldukar och dekorationer poppar upp på loppisar.

Du får ge en lista på saker som mannen ska fixa.
    Typ gran, belysning m.m

Gör en lista på det viktigaste i matväg och köp det du behöver då och då och bocka av.
    Förra året handlade jag online och hämtade upp maten och varorna dagen innan jul. Det var super smidigt och jag slapp att springa omkring i butiken.

• Anonym (Ui)
    Men då får ju HAN fixa!
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 08:06:39 följande:
    Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
  • Anonym (Ui)

Nej, det "ska" den inte. 

RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:14:41 följande:

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

• RaYzLeR
    Anonym (Ui) skrev 2023-09-29 18:24:07 följande:

Nej, det "ska" den inte. 

Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
  • Anonym (M)
    RaYzLeR skrev 2023-09-29 22:10:04 följande:
    Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
    Det behöver ju inte betyda att man super sig full att man tex tar en nubbe.

Men att inte kunna klara sig utan alkohol en julafton då är något fel.
  • RaYzLeR
    Anonym (M) skrev 2023-09-29 22:28:23 följande:
    Det behöver ju inte betyda att man super sig full att man tex tar en nubbe.

Men att inte kunna klara sig utan alkohol en julafton då är något fel.
    Vad jag menar är att man inte ska supa sig full. Jag tar allt en starkglögg på kvällen med mandlar och russin.

Jag menar att man inte behöver supa sig full.
  • Mimosa86
    Anonym (M) skrev 2023-09-29 17:53:19 följande:
    Oerhört dåligt. TS och familj har haft alla chanser och tid på sig att fixa detta, det ska inte läggas på släkten att lida för att de har planerat dåligt. Nä jag tycker de får stå sitt kast och ta detta nu, det verkar ju inte omöjligt utan bara jobbigt. I värsta fall får de väl ta ett lån för det som fattas efter att de betalat allt de kan.
    Du menar att TS sedan tidigare skulle ha förutsatt konjunkturen? Kriget i Ukraina?

Du kanske har missat det, men vi har en situation i Sverige där många får gå från hus och hem och där slantar måste vändas på.

Du tycker inte man kan få dispans detta är för extravaganta tillställningar? 
  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2023-09-29 23:06:52 följande:
    Du menar att TS sedan tidigare skulle ha förutsatt konjunkturen? Kriget i Ukraina?

Du kanske har missat det, men vi har en situation i Sverige där många får gå från hus och hem och där slantar måste vändas på.

Du tycker inte man kan få dispans detta är för extravaganta tillställningar? 
    Nej jag menar att de skulle ha sparat pengar i alla år som de ätit gratis.
  • Anonym (ä kö)

Tallrikar kan köpas på loppis, alla måste inte vara likadana. Dukar man varannan med de ni har och varannan med udda ser det medvetet ut och kan bli charmigt om man försöker hålla sig till samma färgskala/stil. 
    Har man tur kan man hitta ganska många likadana och då blir det enklare. 

Vill man ändå ha likadana finns det för 7 kr st på Ikea. Glas finns också billigt på Ikea eller på loppisar. 

Man kan också kolla i olika facebookgrupper som heter något med bröllop, där säljer folk ofta det de använt till sina bröllop billigt. 

Dukar, det kan man använda billiga lakan till. Antingen färgar man dem röda eller så låter man barnen rita julmotiv på dem. 

Eller så använder man vita underlakan som man har (eller vilken färg man nu har på sina underlakan och så lägger man juliga saker som dekoration på. Tex granris och röda äpplen, julgranskulor och en ljusslinga eller något liknande. 

Hur du gör med mat har du fått bra tips på. Grädde kan frysas om du hittar billigt, man kan även titta i matsmartlådor efter de med kort datum. Troligen blir det inget sådant närmare jul, men man kan ändå kolla. 

Julskinka säljs ofta billigare en tid innan, som helgskinka och den har ofta datum tom 31 dec. 

Bröd kan man baka billigt, tex brötchen, bara jäst, salt, vatten, mjöl och matolja. Baka, frys in och värm upp strax innan ni ska äta. 

• Rivjärnet92

Andemeningen i allt du skriver är att din "gubbe" ser dig som en hushållsslav och anser att kvinnan ska göra allt som hör till hemmet. Sluta lappa och laga för den enda som förlorar på det är DU. och. Sluta för i helvete att intala dig själv att det du målar upp är "trevligt" för det är det då fan inte. Hade hatat julen om jag var i dina skor. Fyfan alltså.

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt