• Kaede

Julångest, hur ha råd med allt

Några alternativ.

ni meddelar alla att ni inte kommer att ha råd att ställa till med det förväntade julbordet i år. Därför får alla ta med tex egen dryck för det har ni rationaliserat bort. Ni leasar även ut vissa rätter på andra. Ny tradition från och med i år. Faller det inte i god jord får ni be så mkt om ursäkt ock förklara att ni givetvis förstår att de blir irriterade när de stått för allt tidigare och kommer att sluta fira jul med hela släkten. Har man inte råd har man inte och om ens familj och släkt inte fattar det kan man inte delta. 

ni meddelar att från och med i år kommer ni inte att erbjuda alkohol till jul då det är barnens högtid och den som vill dricka tar med eget. Ni slutar då givetvis dricka hos andra.

ni biter under sura äpplet och ställer till med det kalas som förväntas. Ni vet ju att detta kommer med ett visst antal års mellanrum. Då måste man ju budgetera för det. Själv hade jag gjort en uppskattning av vad allt kommer att kosta ungefär ock så slagit ut det på antal år på snurren. Säg att det kostar 7000kr i mat och dryck och pynt vart femte år. då hade jag lagt av 120 i månaden året runt till just vår tur. Jag hade aldrig gått med på det konceptet om vi inte var minst två vuxna som roddande dagen. Alternativt köpt precis allt färdigt.

Däremot hade jag ändå tagit upp problemet med släkten. Jag hade sagt att det här blir sista året vi kommer att ställa till med julbord på det här sättet. Nästa gång det är vår tur kommer det att bli samarbete kring allting. Knytis. Varje deltagande vuxen kommer att få göra ngt till julbordet eller ta med ngt. Alltså. Inte bara mormor som rullar köttbullar mormor och morfar tar med sig två grejer.  Dels för att jag i år fått rodda allt själv och jag är helt slut. Kunde knappt njuta av att ni var här och längtade faktiskt bara tills dagen skulle vara över. Jag vill kunna njuta av vår tid tillsammans så nästa gång det är vår tur blir det knytis där alla hjälps åt. Värdparet dukar, pyntar, projektleder och ordnar tomte samt fixar alkoholfri dryck. Resten delas upp och egen dryck medtages.  Dels för att det blir en stor utgift det år man har det och det tycker jag är ett kasst upplägg. Livet kan skeva och ändras och det vore bättre om alla hjälps åt varje år.

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt