• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Anonym (Julkorven)
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-27 22:09:12 följande:
    Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Dags att bryta traditionen Tomte
  • RaYzLeR

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

• Anonym

Om ni själva har varit på de andras julbord och ätit och druckit så är det er tur att bjuda tillbaka.
    Men efter det kan ni säga att ni inte deltar längre. 
    Låter helt horribelt.
    En mer rimlig nivå med 20 pers är kaffe, must, fika och godis. Ej julklappar.

• Anonym (N)

Men du kan väl lägga undan på ett konto? Man behöver ju inte köpa allt fysiskt direkt. Alkoholen kan du ju köpa nu som du redan skrivit och sen lägger du undan pengar till mat. Du kommer fixa det! börja kolla dukar och ett porslin nu i helgen. 

• kioskvältare
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:14:41 följande:

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

Vaddå "ska" vara en nykter högtid? Det bestämmer väl var och en?

TS: Du behöver ju inte försöka köpa en massa mat nu som inte finns utan du lägger såklart undan pengarna istället och handlar närmare julen. Det är dessutom extrapriser på typiska julvaror veckorna innan. Kolla i de olika butikerna 2-3 veckor innan.

Vet inte om ni kör traditionellt julbord, men om ni gör det så går det ju att laga det mesta själva. Saker som köttbullar kan ni ju göra redan nu och frysa in om det är extrapris på färs. Sill är faktiskt väldigt lätt att lägga in själv OCH dessutom godare. Jansson är också mycket lätt att göra och kan ju göras nu och frysas.

Annars tänk efter, finns det saker som faktiskt inte äts så mycket av som ni bara har för att det ska så vara? I så fall, ta bort det, det kommer inte att saknas ändå.
  • RaYzLeR

Julafton är barnens högtid och bör vara nykter. Supa kan man göra på nyårsafton, midsommar eller annan högtid.

• Hjelm

Vilken otroligt konstig och stressande tradition.

Ni säger att ni inte längre vill göra detta och firar bara den närmaste familjen. 

Men om det är er tur att stå värdar fattar jag att det blir svårt. Har man själv blivit bjuden i fem år drar man sig väl inte ur när det är ens tur att bjuda igen.

• Anonym (Klara)

Dukar, glas etc, köp på loppis, Röda Korset el.dyl.
    Kolla extrapriser så kan du göra billiga köttbullar, Jansson, julgodis etc och släng in i frysen, med billiga korvar, lax eller vad ni brukar ha. Lägg in sill, gör gelé och paté. Tänk ut billig och tjusig efterrätt och fixa i förväg. Baka julkakor och frys. 

• Anonym (Låna)

Jag antar att det är era nära och kära ni firar med. Så varför inte be dem om att få låna dukar och porslin? 

Om de ändå redan har grejerna så kostar det ju dem ingenting. 

• Anonym (Lise-Lott)

Varför kommer din man endast hjälpa till litegrann? 

Jag förstår att du vill göra lika fint som de andra har gjort tidigare jular, men man måste mätta mun efter matsäck och har man inte råd så har man inte. Men det kan bli bra ändå! Jag tänker att du kan satsa mycket på hemlagat och göra egna sillinläggningar istället för att ha mycket mat och dyr mat. Sill är ju billigt så du kan göra flera olika inläggningar i olika kryddningar eller bär som du kan hitta gratis i naturen. Lägger man det i snygga glasburkar så blir det dessutom väldigt fint. Samma med mat, bakverk och julgodis. 

Köttfärs och revbensspjäll kan du köpa nu om det är extrapris och frysa in. 
    Köp och laga endast sådan mat som du vet går åt.  
    Bra att du planerar redan nu och tar lite varje månad.

Kanske kan du hitta en fin julduk på second hand eller Marketplace eller strunta i julduk och använda tygservetter och dekorera med granris, lingon eller annat som man kan hitta ute i naturen och torka? Behöver du verkligen nya tallrikar för bara en dag? Sådant kan man hitta på second hand eller billigt på Ikea om det känns viktigt.

Tänk på att det viktigaste är att ni får vara tillsammans.  

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt