• Anonym (Kolsvart)

    Lärare som vill bort

    Hej,
    skriver här i smyg då annars andra här kan veta vem jag är. 


    Jag är behörig språklärare som inte orkar jobba som lärare längre. Jag har tröttnat. Fullständigt. 


    Finns det någon annan som hamnat i samma sits (naturligtvis har det det!) och som kan tipsa om jobb att söka där man inte behöver ombilda sig? Jag vill inte jobba med människor längre alls, dvs service, coach eller dylikt. Samtidigt vill jag inte tappa alltför mycket lön då det blir ett tufft läge rent ekonomiskt. 


    Tackar ödmjukast. 


    En trött lärare

  • Svar på tråden Lärare som vill bort
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tyska) skrev 2023-09-24 10:56:59 följande:
    Fast nu måste jag säga, att om du är civilingenjör (och antagligen har då din make också samma utbildning eller en utbildning på samma nivå, t.ex. läkare) så lever du troligen i en renodlad övre medelklassmiljö - och skolorna blir därefter. Det vill säga: huvudsakligen vita svenska barn med akademikerföräldrar. Du har alltså inte sett verkligheten i de flesta av våra skolor idag. 
    Mina barn gick i en skola med enbart villabarn, inga hyresrätter ialls upptagningsområdet. 90% sv föräldrarna hade akademisk utbildning och alla hade svenska som modersmål. Ändå fungerade inte denna skola bra. Vi bytte till en friskola, Kunskapsskolan, och det var väldigt mycket bättre tyckte både mina barn och vi föräldrar. Och lärarna stortrivdes , de fick de bästa lärarna i kommunen och alla lärare satte sina egna barn i Kunskapsskolan. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tyska) skrev 2023-09-24 11:01:50 följande:
    Det där var okunnigt och elakt. Många av de lärare som slås ut idag p.g.a. buset, uppkäftigheten och respektlösheten gentemot i synnerhet kvinnliga lärare, klanstrukturerna som genomsyrar även skolan, gängen som rekryterar sina medlemmar redan när de är 8-9 år gamla... skulle ha kunnat vara utmärkta lärare för 50-60 år sedan, när befolkningsstrukturen såg helt annorlunda ut. Ja fortfarande för 40 år sedan, i en stor del av våra bostadsområden. Men sedan blev det förstört.

    Det var inte elakt menat. Alla passar inte som lärare. Men man skall  inte behöva stå ut med våld, klaner och gäng. Det är ju självklart!


    Det borde väl vara lätt för er lärare att organisera er på en sådan skola, kräva att få tillgång till väktare på skolan, regelbundna besök av polisen. Rapportera varje incident till rektor och polis. Rapportera alla faror till skyddsombud, Skyddsombuden kan ju beordra arbetsstopp om lärare är i fara. Om ni lärare slutade vara så politiskt korrekta skulle det underlätta mycket för er. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-24 12:36:18 följande:
    Nej man kan så klart förhandla upp lönen genom att byta arbetsplats, men det innebär att sätta sig in i helt nya system (inte alltid bara de digitala utan hur just den skolan funkar öht) på vinst och förlust. Man vet vad man har men inte vad man får. Kan bli mycket värre med andra ord. Jag har dålig lön men en bra chef och bra kollegor så jag sitter kvar i tryggheten en stund till. Men som du säger, det beror helt på vad man som individ har för möjligheter. Vad man kan jobba med, kan man byta yrke helt, ska man utbilda sig och isf till vad, var finns den utbildningen, på vilka orter kan man få jobb, finns det familj i bilden osv osv. Och då är vi tillbaka till ts frågeställning egentligen.
    Ok.  Jag är civilingenjör men utan jobbyten och tuffa förhandlingar skulle min lön vara mycket lägre än den är. Alla arbetsgivare vill alltid betala så lite de bara kan. 
  • Anonym (Fd lärare)
    Anonym (Kolsvart) skrev 2023-09-24 11:36:05 följande:

    Alltså. 


    Jag ville ha tips på jobb från andra som gjort samma resa. Inte ha en diskussion om andra typer av skolor, lärarjobb eller tidningsartiklar. 


    Jag har jobbat i skolans värld i nitton år. Det är för högljutt och stressigt. Elever är omotiverade och föräldrar är besvärliga. Jag vill inte byta till ett annat lärarjobb. Är redan gymnasielärare och behörig till högstadiet också. Yngre barn vill jag inte alls jobba med heller. Det är för mycket dadda och det intresserar mig inte. 


    Några råd fick jag. Tack för dem! Ska fundera vad jag ska börja söka för något. 


    Tack för input. 


    Jag arbetade på vad som kan ses som fina gymnasieskolor. Helt hopplöst med elever som vill ha bra betyg och föräldrar som inte accepterar när barnet inte fick högsta betyg. Bytte till yrkesprogram och helt plötsligt var det roligt. Elever som från början var totalt ointresserade av mitt ämne och med dåliga förkunskaper, men som jag ändå lyckades få igång och som även i många fall nådde höga betyg. De ville lära sig och brydde sig inte om betygen, medan elever på finare skolor ofta vill ha bra betyg, men inte vill lära sig. Nga föräldrar som tjatade om högre betyg för sina barn. Jag kanske överdriver lite, men så upplevde jag det.

    Sedan kom ändringen att yrkeselever inte skulle få högskolebehörighet. Helt plötsligt skulle eleverna tvingas välja utökade studier om de skulle läsa mer av mitt ämne. Ren idioti från Liberalerna. Hellre att eleverna har högskolebehörighet som utgångspunkt, men att det är lätt för dem att välja bort. Så nu var jag tvungen att rekommendera intresserade elever att läsa andra ämnen för att få högskolebehörighet istället för att de skulle fördjupa sig i mitt ämne.

    Jag tappade lusten totalt och valde att söka mig till forskarstudier. Forskarstudier innebär lön, förvisso låg, men ändå en lön. Nu forskar och undervisar jag vid ett universitet istället. Tyvärr börjar ju politikerna vara in och peta alldeles för mycket där också så snart söker jag mig nog till något privat företag. Annars är statlig anställning ofta bra. Helt ok villkor och bra anställningstrygghet. Undantaget är rena forskaranställningar - det skulle jag aldrig ge mig in på. Men fortsätter denna utveckling säker jag mig vidare inom något år. Ska bara komma på till vad först. Eller byta inriktning och forska om skolan, skolutveckling och reformer? Har börjat läsa in mig på området och befintlig forskning om skolreforner är ingen rolig läsning. Mitt intryck hittills är att det är få reformer som genomförts på ett bra sätt.
  • Anonym (Lärare02)
    Anonym (Tips) skrev 2023-09-24 06:20:55 följande:

    Innan du helt beslutar dig för att sluta så fundera på anpassad skola, inriktning elever som läser ämnen. Stor personaltäthet, mindre stress och, i de allra flesta fall elever som vill lära sig. 

    Jobb med lärarbakgrund utan att ha med människor att göra är svårt att komma på. 

     


    Men då behöver man ju utbilda dig till speciallärare med den inriktningen.

    Jag är i samma sits. Är bildlärare och har fått nog för typ 7 år sedan redan... Funderat mycket på om jag ska läsa vidare och den förnuftiga sidan av mig säger att jag bör vidareutbilda mig till typ specialpedagog för att få nytta av min lärarutbildning och inte gå ner i lön, men jag vet inte om det bara blir skit av det ändå. Ur askan i elden liksom. Speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning är den andra utbildningen jag i sådana fall är behörig mot men jag vet inte om det intresserar mig heller. Jag har dessutom fått för mig att det är större risk för aggressiva och oberäkneliga elever på anpassad skola och det är jag inte då sugen på heller. Och mer omvårdnad, toabesök etc. Vad jag hört åtminstone. Jag är inte så sugen på det riktigt heller.

    Jag har sådan ångest för detta och känns som att jag kastar bort mitt liv på att jobba inom en arbetsplats som är så dysfunktionell och nedbrytande...
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:17:47 följande:
    Detta är jättetråkigt och för att komma till rätta med detta måste vi åter förstatliga skolan. För er som är lärare idag är detnogviktigt att välja rätt kommun. Eller en friskola. Mina barn gick på Kunskapsskolan och de sa alltid, på den här skolan är lärarna så glada! Förutom Kunskapsskolan finns många idéburna stiftelser som driver jättebra skolor.
    Återförstatligande ja, men dit ser det knappast ut som att vi är på väg.

    Kunskapsskolan sätter ofta glädjebetyg, oftare än kommunala. De har också pressade scheman för lärarna men lärarna behöver inte planera hälften av tiden för då är det elevansvar. Det finns ofta centralt styrda lektionsupplägg för de planerade lektionerna. Jag säger nej tack, jag vill undervisa, inte handleda. 

    Sedan tror jag skolformen kan passa en del elever hyfsat, men lååångt ifrån alla som går där. Rent värderingsmässigt tycker jag att det är vidrigt med ett friskolesystem där skolor gör vinster på skattepengar. Det vill jag inte stå bakom heller. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-24 11:37:10 följande:
    Så talar en oinsatt. Det är brist på lärare i vissa delar av landet främst. Nästan hela landet har dock brist på legitimerade lärare, och ska man se till vilka som har behörighet för de ämnen de undervisar i så skulle du bli rent mörkrädd om du visste sanningen. Sedan har man problemet att den kompetens som finns inte motsvarar marknadens behov. Det innebär att du får ganska få sökande för vardera tjänst. Väldigt få som söker, ännu färre med kompetens. Och vad gör man? Jo, man måste ju ha någon så man tvingas välja någon som inte uppfyller kraven egentligen. Ofta någon som inte ens kan kallas lärare, dvs inte har en fullständig lärarexamen, om någon alls. Vet en högstadieskola som ringde upp en f.d. elev för de behövde en ny lärare i matematik och han hade haft höga betyg på sin tid så de tänkte att han kanske kunde ställa upp. Vissa skolor sätter nästan i system att anställa olegitimerade för då behöver de inte ge den personen lika hög lön som de andra.

    Ställa krav ja... Det kan man tro. Vad tror du händer då? Ingenting. Hotar man med att säga upp sig pekar ledningen mot ytterdörren och önskar en varmt lycka till. För trots brist på kompetens så lyckas man ändå fylla platsen, på något sätt, och det vet de, eller så är de villiga att ta risken ändå, för de kommer aldrig att ge efter så då har man själv inget annat val än att stå sitt kast, söka sig vidare och vid en nyanställning ställa krav och hoppas på ett ja. De saker jag skulle önska är högre lön (vi följer resten av kommunens nivåer, du har inte fått sämre procentuell ökning än dina kollegor osv), färre kurser (på den här skolan ingår x antal kurser i en heltid och så är det för alla), mindre dokumentation (på den här skolan har vi betygsuppföljning sex gånger per läsår med tillhörande elevsamtal), mindre mötestid (det är obligatoriskt) osv osv. Inget av detta kommer jag någonsin att få, varken på min plats eller någon annan skola heller. Det är alltså inte den enskilda platsens fel utan bara så det fungerar. Man har som lärare ingenting att komma med.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:22:30 följande:

    Det beror väl på varför ni är missnöjda? Jag skulle ställa krav utifrån det om jag vore lärare. Jag vet inte varför ni vill sluta så det är svårt för mig att hjälpa er med det . 


    Ni borde ju kunna använda ert fack för att få det bättre.
    Man kan också använda sin individuella makt för att byta jobb, få högre lön , bättre villkor . 


    Tillåt mig skratta rått. Facket....? Vi hade ju två förut som du säkert vet, nu sammanslagna till ett. De har hittills under min livstid bara gått med på allt sämre villkor för lärarkåren. Varför de inte sätter hårt mot hårt är ett mysterium. Facket är bra för individen när man har problem med sin ag till exempel men skamligt inkompetenta på rikstäckande nivå. De lyssnar inte ett dugg på vad medlemmarna behöver eller vill ha utan kör på med någon slags kohandel, och vi är de som får betala. Vad får vi i utbyte? Bra fråga. Har hittills inte sett några som helst förbättringar.
    Du pratar om facket som de. Facket det är du som medlem! Jag är själv aktiv i Sveriges ingenjörer och väldigt trött på alla som tror att det räcker att betala sin fackavgift och sen skall någon annan fixa allt. Facket bygger på att många engagerar sig och är aktiva lokalt. Om du inte är nöjd bör du ju engagera dig i  facket mer aktivt i din lokala klubb och vara med och påverka. 
  • linani
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:42:45 följande:

    Det var inte elakt menat. Alla passar inte som lärare. Men man skall  inte behöva stå ut med våld, klaner och gäng. Det är ju självklart!


    Det borde väl vara lätt för er lärare att organisera er på en sådan skola, kräva att få tillgång till väktare på skolan, regelbundna besök av polisen. Rapportera varje incident till rektor och polis. Rapportera alla faror till skyddsombud, Skyddsombuden kan ju beordra arbetsstopp om lärare är i fara. Om ni lärare slutade vara så politiskt korrekta skulle det underlätta mycket för er. 


    Att tro att man förstår skolan för att man har barn, är ungefär som att påstå att man är arkitekt för att man har bott i hus. Vilket din argumentation tydligt bevisar.

    En skola styrs av lagar och regler, inte minst barnkonventionen. Det finns inga möjligheter för enskilda lärare att driva igenom att skolor ska vara övervakade som en anstalt. Polisen - som du vet - är även dom pressade av små resurser. Det är ofta svårt att få polisen till en skola för mindre brott än PDV. 

    Varför tror du att arbetsmiljöincidenter och tillbud inte rapporteras?

    Lärares löner är fackligt förhandlade. Det betyder att det inte finns enskilda möjligheter att dra iväg sin lön hur mycket som helst (utöver fåtalet karriärtjänster). I andra branscher kan du, om jobbet inte passar, byta till ett annat företag med andra villkor, förmåner, förutsättningar. Som lärare kan du byta till en annan skola, som mest troligt kommer se ut på ett liknande sätt.

    Alla offentliga skolor styrs av en tight kommunal budget. Om politiker inte tilldelar mer pengar, eller beslutar om nedskärningar, är det omöjligt för lärare (eller fack) att driva igenom kostsamma förändringar. Minskade budgetar är också skälen till många problem - stora klasser, få lärare, få eller inga resurspersoner eller elevhälsa. 

    Skolans utformning är en samhällsfråga. Det ligger inte på enskilda lärare att förändra. Steg ett borde vara att omgående avveckla marknadsskolan som förvandlat elever till kräsna kunder och skolornas pengar till privata företagsvinster. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-24 13:36:48 följande:
    Återförstatligande ja, men dit ser det knappast ut som att vi är på väg.

    Kunskapsskolan sätter ofta glädjebetyg, oftare än kommunala. De har också pressade scheman för lärarna men lärarna behöver inte planera hälften av tiden för då är det elevansvar. Det finns ofta centralt styrda lektionsupplägg för de planerade lektionerna. Jag säger nej tack, jag vill undervisa, inte handleda. 

    Sedan tror jag skolformen kan passa en del elever hyfsat, men lååångt ifrån alla som går där. Rent värderingsmässigt tycker jag att det är vidrigt med ett friskolesystem där skolor gör vinster på skattepengar. Det vill jag inte stå bakom heller. 

    Kunskapsskolan tar knappt ut någon vinst i Sverige. De satsar oerhört mycket pengar på sina skolor.
    De tjänar istället pengar på att exportera konceptet till Indien och Nederländerna bla. 

    Du vill undervisa och inte handleda? Varför då? Mina barn utvecklades enormt av den coachning de fick av sina fantastiska lärare på Kunskapsskolan. De lärde sig att planera och att ta ansvar för sin utbildning och utveckling. Efter Kunskap gick mina barn på en kommunal Gymnasieskola med topprykte. De klarade detta toppenbra tack vare den fina grund de fick på Kunskap, de var aldrig ens stressade under gymnasietiden, eftersom de lärt sig att planera. Nu läser de med framgång på universitetet. 


    Skolinspektionen valde nyligen  ut 40 skolor med glädjebetyg för granskning och Kunskapsskolan var inte med. Däremot var kommunala Katedralskolan med bland skolorna som gav omotiverade glädjebetyg. Så kommunala är inte alltid bätre 

  • TvillingmammaVästgöte
    linani skrev 2023-09-24 13:40:03 följande:
    Att tro att man förstår skolan för att man har barn, är ungefär som att påstå att man är arkitekt för att man har bott i hus. Vilket din argumentation tydligt bevisar.

    En skola styrs av lagar och regler, inte minst barnkonventionen. Det finns inga möjligheter för enskilda lärare att driva igenom att skolor ska vara övervakade som en anstalt. Polisen - som du vet - är även dom pressade av små resurser. Det är ofta svårt att få polisen till en skola för mindre brott än PDV. 

    Varför tror du att arbetsmiljöincidenter och tillbud inte rapporteras?

    Lärares löner är fackligt förhandlade. Det betyder att det inte finns enskilda möjligheter att dra iväg sin lön hur mycket som helst (utöver fåtalet karriärtjänster). I andra branscher kan du, om jobbet inte passar, byta till ett annat företag med andra villkor, förmåner, förutsättningar. Som lärare kan du byta till en annan skola, som mest troligt kommer se ut på ett liknande sätt.

    Alla offentliga skolor styrs av en tight kommunal budget. Om politiker inte tilldelar mer pengar, eller beslutar om nedskärningar, är det omöjligt för lärare (eller fack) att driva igenom kostsamma förändringar. Minskade budgetar är också skälen till många problem - stora klasser, få lärare, få eller inga resurspersoner eller elevhälsa. 

    Skolans utformning är en samhällsfråga. Det ligger inte på enskilda lärare att förändra. Steg ett borde vara att omgående avveckla marknadsskolan som förvandlat elever till kräsna kunder och skolornas pengar till privata företagsvinster. 
    Jag vet att lärarlöner skiljer mycket mellan kommuner. Jag känner lärare och de byter kommun för att få upp lönen. Det är klart man måste flytta. Eller pendla för att få upp lönen. Jag hade tex aldrig ens fått jobb som civilingenjör i min uppvöxtstad. 
Svar på tråden Lärare som vill bort