Inlägg från: Anonym (Lärare02) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare02)

Lärare som vill bort

Anonym (Tips) skrev 2023-09-24 06:20:55 följande:

Innan du helt beslutar dig för att sluta så fundera på anpassad skola, inriktning elever som läser ämnen. Stor personaltäthet, mindre stress och, i de allra flesta fall elever som vill lära sig. 

Jobb med lärarbakgrund utan att ha med människor att göra är svårt att komma på. 

Men då behöver man ju utbilda dig till speciallärare med den inriktningen.

Jag är i samma sits. Är bildlärare och har fått nog för typ 7 år sedan redan... Funderat mycket på om jag ska läsa vidare och den förnuftiga sidan av mig säger att jag bör vidareutbilda mig till typ specialpedagog för att få nytta av min lärarutbildning och inte gå ner i lön, men jag vet inte om det bara blir skit av det ändå. Ur askan i elden liksom. Speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning är den andra utbildningen jag i sådana fall är behörig mot men jag vet inte om det intresserar mig heller. Jag har dessutom fått för mig att det är större risk för aggressiva och oberäkneliga elever på anpassad skola och det är jag inte då sugen på heller. Och mer omvårdnad, toabesök etc. Vad jag hört åtminstone. Jag är inte så sugen på det riktigt heller.

Jag har sådan ångest för detta och känns som att jag kastar bort mitt liv på att jobba inom en arbetsplats som är så dysfunktionell och nedbrytande...
Svar på tråden Lärare som vill bort