AndreaBD skrev 2023-09-24 11:08:34 följande:
Jag undervisar tyska på högstadiet och jag måste säga - det är helt annorlunda nu än vad det var för 15 år sedan (jag har jobbat på specialskola i 12 år, senast). Visst, även då fanns det omotiverade elever, busiga elever. Det var absolut inte så att alla skötte sig. Men nu är det majoriteten som inte sköter sig. Beror förstås lite på upptagningsområde. Men nu kan det vara så - även om det inte finns många som verkligen stör lektionerna, alltså om man har en "bra" grupp - så är eleverna inställda på att allt ska vara underhållande. Ofta upplever jag att de inte är beredda att vara aktiva själva.
Det jag märker tydligast, alltså skillnad med hur det var för 15 år sedan: Jag ger en enkel instruktion och så gott som ingen har förstått vad de ska göra. Det står förstås instruktion i boken också, med exempel. Jag har varit med om att de skriver samma som i föra övningen, trots att det står att man nu ska skriva meningar med "han" istället för med "jag", och det står en exempelmening. Eller också att allt man har gjort tidigare verkar vara borta. De verkar lära sig saker med tanken att lägga det åt sidan igen och att glömma det. Och alla verkar förnärmade eller tror inte på en om man säger: Det här ska ni komma ihåg, det kommer igen hela tiden! Min teori är ju att det har att göra med att dagens ungdomar är så inne på mobiler och sociala medier - och korta videon från youtube.
Kan det vara så att tonåringar generellt har svårare att plugga seriöst - för mycket hormoner? Jo, det vet vi att det är så. Men jag tycker det har blivit värre. Och det verka inte ha med metoder att göra. Hur undervisningen ser ut verkar inte spela någon som helst roll. Förutom att högst hälften ens går att genomföra på högstadiet. Men vad säger du som tyckte det var pest i skolan? Var det inte så att det antigen var omöjligt att jobba seriöst, för att en del av gruppen inte var seriösa och man jämnt fick vänta på dem? Eller att ni generellt inte orkade just då?
Dagens unga har haft för lite tid i lugn och ro hemma med sina föräldrar. För lite konversation och samvaro med vuxna. Barn behöver tid med vuxna! En ettåring lär sig inget av att umgås med andra ettåringar. Stöket på dagis ger dålig förmåga tillkoncentration. Nu har det blivit ännu värre, för fram till 2010 umgicks barnen åtminstone med föräldrarna efter förskolan. Nu sätts de istället direkt framför en skärm och får mycket liten vuxenkontakt och möjlighet till direkt samvaro med föräldrarna.
Detta berättade mina gamla lärare,när jag kom tillbaks som vikarie efter studenten 1987 . De sa att de kunde se en enorm skillnad efter att majoriteten av barnen kom från dagis jämfört när majoriteten av barnen kom från hemmen. Gränsen gick vid barn födda ungefär 1974. Det är samma år som våra barns IQ började gå ner i Skandinavien efter att ha ökat varje år sen trettiotalet.