Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Lärare som vill bort

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:27:10 följande:
    Grunden för att ställa krav på arbetet är oftast att man har en eftertraktad kompetens som är svår att få , som inte vem som helst kan uppnå. Inom industrin kan inte heller de med låg utbildning ställa så mycket krav. 
    Jag är utbildad i bristämnen och dessutom utbildad speciallärare. Mycket ovanlig kombo mot högre åldrar (gymnasiet). Men just nu fungerar inte lärarlegget heller som det ska, i besparingstider (som det mer eller mindre alltid är) och med kommun som huvudman som absolut inte fixar det anställs ofta obehöriga istället. Det är kaos i många klassrum med kvalitet mäts i betyg och glädjebetygen (fuskbetygen) flödar genom svensk skola idag. Elever som knappt kan läsa när de börjar gymnasiet har C i snitt. Jag kan hjälpa mycket, är duktig på att hantera grupper där många har svårt, men jag sätter inga överbetyg och är därför inte helt uppskattad av våra kommunpolitiker som vill att alla alltid ska gå ut med examen. Hellre ta in en outbildad 20-åring som man kan tjata på att sätta högre betyg. Det är ett stort problem när betygen är konkurrensmedel för skolor och värdemätare på hur väl du lyckas med ditt jobb, samtidigt som betygsättningen är fri och utan kontrollinstanser (jag vill dock hellre ha ett relativt system än ett målstyrt med kontrollinstanser, friheten i yrket är också värdefull och teaching for the test är inte heller superkul). 

Jag älskar lärarjobbet men det har aldrig varit så slitigt som det är idag och ingen ljusning i sikte, utan bara lärarna som utmålas som problemet. Sorgligt.
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:17:47 följande:
    Detta är jättetråkigt och för att komma till rätta med detta måste vi åter förstatliga skolan. För er som är lärare idag är detnogviktigt att välja rätt kommun. Eller en friskola. Mina barn gick på Kunskapsskolan och de sa alltid, på den här skolan är lärarna så glada! Förutom Kunskapsskolan finns många idéburna stiftelser som driver jättebra skolor.
    Återförstatligande ja, men dit ser det knappast ut som att vi är på väg.

Kunskapsskolan sätter ofta glädjebetyg, oftare än kommunala. De har också pressade scheman för lärarna men lärarna behöver inte planera hälften av tiden för då är det elevansvar. Det finns ofta centralt styrda lektionsupplägg för de planerade lektionerna. Jag säger nej tack, jag vill undervisa, inte handleda. 

Sedan tror jag skolformen kan passa en del elever hyfsat, men lååångt ifrån alla som går där. Rent värderingsmässigt tycker jag att det är vidrigt med ett friskolesystem där skolor gör vinster på skattepengar. Det vill jag inte stå bakom heller. 
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:45:50 följande:

Kunskapsskolan tar knappt ut någon vinst i Sverige. De satsar oerhört mycket pengar på sina skolor.
    De tjänar istället pengar på att exportera konceptet till Indien och Nederländerna bla. 

Du vill undervisa och inte handleda? Varför då? Mina barn utvecklades enormt av den coachning de fick av sina fantastiska lärare på Kunskapsskolan. De lärde sig att planera och att ta ansvar för sin utbildning och utveckling. Efter Kunskap gick mina barn på en kommunal Gymnasieskola med topprykte. De klarade detta toppenbra tack vare den fina grund de fick på Kunskap, de var aldrig ens stressade under gymnasietiden, eftersom de lärt sig att planera. Nu läser de med framgång på universitetet. 

Skolinspektionen valde nyligen  ut 40 skolor med glädjebetyg för granskning och Kunskapsskolan var inte med. Däremot var kommunala Katedralskolan med bland skolorna som gav omotiverade glädjebetyg. Så kommunala är inte alltid bätre 

Jag har tagit emot ett stort antal elever på gymnasiet från kunskap. Cirka 10% är superduktiga. 60-70% har halvkassa studiestrategier och tycker det är skönt med traditionellt upplägg igen, klarar gymnasiestudierna okej. Resten har luft med sig, kan vare sig läsa, skriva, räkna, fungera i en grupp eller använda en dator. Lite större underlag än dina ungar va? 

Jag vill undervisa för att jag tycker det är roligare och för att det är mer gynnsam pedagogik för det stora flertalet. 
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:50:11 följande:
    Sveriges skola är en av de dyraste i världen. Vi kan inte och kommer aldrig att kunna lägga ännu mer pengar på skolan. 
    Svensk skola blöder pengar. Miljoner skattepengar som skulle gått till stöd hamnar i privata ägares fickor. Många skolor har också sjuka lokalhyror trots att kommunerna äger både skola och byggnader. Det vore billigare att fixa dessa hål än att bara pumpa in mer pengar, ska ge dig den.
Svar på tråden Lärare som vill bort