• Anonym (Kolsvart)

Lärare som vill bort

Hej,
    skriver här i smyg då annars andra här kan veta vem jag är. 

Jag är behörig språklärare som inte orkar jobba som lärare längre. Jag har tröttnat. Fullständigt. 

Finns det någon annan som hamnat i samma sits (naturligtvis har det det!) och som kan tipsa om jobb att söka där man inte behöver ombilda sig? Jag vill inte jobba med människor längre alls, dvs service, coach eller dylikt. Samtidigt vill jag inte tappa alltför mycket lön då det blir ett tufft läge rent ekonomiskt. 

Tackar ödmjukast. 

En trött lärare

• Svar på tråden Lärare som vill bort
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mattelärare) skrev 2023-09-24 09:43:41 följande:

Vilka krav tänker du man kan ställa?

Det beror väl på varför ni är missnöjda? Jag skulle ställa krav utifrån det om jag vore lärare. Jag vet inte varför ni vill sluta så det är svårt för mig att hjälpa er med det . 

Ni borde ju kunna använda ert fack för att få det bättre.
    Man kan också använda sin individuella makt för att byta jobb, få högre lön , bättre villkor . 

• Anonym (Galt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:19:10 följande:
    Vilken tidning? Jag läser Svd och Dn varje dag, där står inte mycket om lörare.
    Bara att googla så hittar du artiklar om hur det ser ut i skolan nu.
  • Anonym (Galt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:22:30 följande:

Det beror väl på varför ni är missnöjda? Jag skulle ställa krav utifrån det om jag vore lärare. Jag vet inte varför ni vill sluta så det är svårt för mig att hjälpa er med det . 

Ni borde ju kunna använda ert fack för att få det bättre.
    Man kan också använda sin individuella makt för att byta jobb, få högre lön , bättre villkor . 

Jag var i vården i över 15 år. Tror du att det hjälpte att vi ställde krav? Jag var med i Kommunal, som måste vara Sveriges svagaste facjk.
  • Anonym (Tyska)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Ja, jag läste tyska på Hermods, nivå 1-5 på heltid i ett kör! det gick jättebra, jag fick A på nästan alla kurserna. Men det var oerhört ansträngande, jag arbetade mer än heltid med detta, hade jag inte varit så kallad "falsk nybörjare" (jag hade haft tyska som C-språk två år på gymnasiet för länge sedan, och efter det hållit det uppe genom att köpa en tysk damtidning eller romanhäfte (typ Hedwig Courts-Mahler, haha!) och läsa med hjälp av lexikon då och då, så hade det nog inte gått. 

Men jag håller med om allt du skriver: det var varierande och intressant, det var så spännande alltid när man fick öppna nästa steg och se vad det innehöll! Så har jag aldrig känt i en vanlig skola, det var bara pest allting. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Galt) skrev 2023-09-24 10:23:43 följande:
    Jag var i vården i över 15 år. Tror du att det hjälpte att vi ställde krav? Jag var med i Kommunal, som måste vara Sveriges svagaste facjk.
    Grunden för att ställa krav på arbetet är oftast att man har en eftertraktad kompetens som är svår att få , som inte vem som helst kan uppnå. Inom industrin kan inte heller de med låg utbildning ställa så mycket krav. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Galt) skrev 2023-09-24 10:22:46 följande:
    Bara att googla så hittar du artiklar om hur det ser ut i skolan nu.
    ge mig några exempel på vad som gör att ni inte vill vara lärare? 
  • Anonym (tre)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:19:10 följande:
    Vilken tidning? Jag läser Svd och Dn varje dag, där står inte mycket om lörare.
    Jag jobbar inom skolan och har inga planer på att byta, men jag reagerar ändå på dina inlägg. Om du inte vet något om skolbranschen så kanske du inte behöver kommentera? 

Om du ex söker på "ledare" (dvs ledarartiklar) i Svd så hittar du tex artiklar av Inger Edqvist som väldigt många handlar om skolan: www.svd.se/av/inger-enkvist 

Söker du på "skolan" DN så hittar du artiklar om skolan, tex dessa:

www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-om-barn-ska-bli-varldsmedborgare-maste-de-ha-goda-kunskaper-om-varlden/ 

www.dn.se/sverige/stora-problem-med-arbetet-mot-hedersfortryck-inom-goteborgs-skolor-forskolor-och-socialtjanst/

www.dn.se/kultur/efter-tidningarnas-lasupprop-ministern-bjuder-in-kulturcheferna/ 

De här är bara från september i år. 

Men du kanske bara läser sporten? 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Nej, jag hade ingen aning. Jag kan bara inte förstå hur det ska gå ihop om man ska ha enskilda elever eller några få, och det ska komma in tillräckligt med pengar för att betala lärarna en vettig lön. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (tre) skrev 2023-09-24 10:44:52 följande:
    Jag jobbar inom skolan och har inga planer på att byta, men jag reagerar ändå på dina inlägg. Om du inte vet något om skolbranschen så kanske du inte behöver kommentera? 

Om du ex söker på "ledare" (dvs ledarartiklar) i Svd så hittar du tex artiklar av Inger Edqvist som väldigt många handlar om skolan: www.svd.se/av/inger-enkvist 

Söker du på "skolan" DN så hittar du artiklar om skolan, tex dessa:

www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-om-barn-ska-bli-varldsmedborgare-maste-de-ha-goda-kunskaper-om-varlden/ 

www.dn.se/sverige/stora-problem-med-arbetet-mot-hedersfortryck-inom-goteborgs-skolor-forskolor-och-socialtjanst/

www.dn.se/kultur/efter-tidningarnas-lasupprop-ministern-bjuder-in-kulturcheferna/ 

De här är bara från september i år. 

Men du kanske bara läser sporten? 
    Jag läser allt utom sporten, har också varit oerhört engagerad i skolan i tretton år när mina barn gått i skolan. Har ofta varit med i skolan, dessutom. Men jag är inte anställd i skolans värld, är det bara andra lärare ni vill diskutera med?
    Jag är civilingenjör i storföretag. Flera av mina civilingenjlrskollegor har tröttnat på stressen och det ensidiga vinstintresset och har omskolat sig till lärare. De är väldigt nöjda med läraryrket. 
Svar på tråden Lärare som vill bort