• Anonym (Kolsvart)

Lärare som vill bort

Hej,
    skriver här i smyg då annars andra här kan veta vem jag är. 

Jag är behörig språklärare som inte orkar jobba som lärare längre. Jag har tröttnat. Fullständigt. 

Finns det någon annan som hamnat i samma sits (naturligtvis har det det!) och som kan tipsa om jobb att söka där man inte behöver ombilda sig? Jag vill inte jobba med människor längre alls, dvs service, coach eller dylikt. Samtidigt vill jag inte tappa alltför mycket lön då det blir ett tufft läge rent ekonomiskt. 

Tackar ödmjukast. 

En trött lärare

• Svar på tråden Lärare som vill bort
  • TvillingmammaVästgöte
    linani skrev 2023-09-24 13:40:03 följande:
    Att tro att man förstår skolan för att man har barn, är ungefär som att påstå att man är arkitekt för att man har bott i hus. Vilket din argumentation tydligt bevisar.

En skola styrs av lagar och regler, inte minst barnkonventionen. Det finns inga möjligheter för enskilda lärare att driva igenom att skolor ska vara övervakade som en anstalt. Polisen - som du vet - är även dom pressade av små resurser. Det är ofta svårt att få polisen till en skola för mindre brott än PDV. 

Varför tror du att arbetsmiljöincidenter och tillbud inte rapporteras?

Lärares löner är fackligt förhandlade. Det betyder att det inte finns enskilda möjligheter att dra iväg sin lön hur mycket som helst (utöver fåtalet karriärtjänster). I andra branscher kan du, om jobbet inte passar, byta till ett annat företag med andra villkor, förmåner, förutsättningar. Som lärare kan du byta till en annan skola, som mest troligt kommer se ut på ett liknande sätt.

Alla offentliga skolor styrs av en tight kommunal budget. Om politiker inte tilldelar mer pengar, eller beslutar om nedskärningar, är det omöjligt för lärare (eller fack) att driva igenom kostsamma förändringar. Minskade budgetar är också skälen till många problem - stora klasser, få lärare, få eller inga resurspersoner eller elevhälsa. 

Skolans utformning är en samhällsfråga. Det ligger inte på enskilda lärare att förändra. Steg ett borde vara att omgående avveckla marknadsskolan som förvandlat elever till kräsna kunder och skolornas pengar till privata företagsvinster. 
    Varför rapporterar ni inte tillbud?
  • TvillingmammaVästgöte
    linani skrev 2023-09-24 13:40:03 följande:
    Att tro att man förstår skolan för att man har barn, är ungefär som att påstå att man är arkitekt för att man har bott i hus. Vilket din argumentation tydligt bevisar.

En skola styrs av lagar och regler, inte minst barnkonventionen. Det finns inga möjligheter för enskilda lärare att driva igenom att skolor ska vara övervakade som en anstalt. Polisen - som du vet - är även dom pressade av små resurser. Det är ofta svårt att få polisen till en skola för mindre brott än PDV. 

Varför tror du att arbetsmiljöincidenter och tillbud inte rapporteras?

Lärares löner är fackligt förhandlade. Det betyder att det inte finns enskilda möjligheter att dra iväg sin lön hur mycket som helst (utöver fåtalet karriärtjänster). I andra branscher kan du, om jobbet inte passar, byta till ett annat företag med andra villkor, förmåner, förutsättningar. Som lärare kan du byta till en annan skola, som mest troligt kommer se ut på ett liknande sätt.

Alla offentliga skolor styrs av en tight kommunal budget. Om politiker inte tilldelar mer pengar, eller beslutar om nedskärningar, är det omöjligt för lärare (eller fack) att driva igenom kostsamma förändringar. Minskade budgetar är också skälen till många problem - stora klasser, få lärare, få eller inga resurspersoner eller elevhälsa. 

Skolans utformning är en samhällsfråga. Det ligger inte på enskilda lärare att förändra. Steg ett borde vara att omgående avveckla marknadsskolan som förvandlat elever till kräsna kunder och skolornas pengar till privata företagsvinster. 
    Sveriges skola är en av de dyraste i världen. Vi kan inte och kommer aldrig att kunna lägga ännu mer pengar på skolan. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:25:23 följande:
    Dagens unga har haft för lite tid i lugn och ro hemma med sina föräldrar. För lite konversation och samvaro med vuxna. Barn behöver tid med vuxna! En ettåring lär sig inget av att umgås med andra ettåringar. Stöket på dagis ger dålig förmåga tillkoncentration. Nu har det blivit ännu värre, för fram till 2010 umgicks barnen åtminstone med föräldrarna efter förskolan. Nu sätts de istället direkt framför en skärm och får mycket liten vuxenkontakt och möjlighet till direkt samvaro med föräldrarna. 

Detta  berättade mina gamla lärare,när jag kom tillbaks som vikarie efter studenten 1987 . De sa att de kunde se en enorm skillnad efter att majoriteten av barnen kom från  dagis jämfört när majoriteten av barnen kom från hemmen. Gränsen gick vid barn födda ungefär 1974. Det är samma år som våra barns IQ började gå ner i Skandinavien efter att ha ökat varje år sen trettiotalet. 
    Nja... IQn kunde inte öka i all oändlighet heller. Visst, det är stök på dagis, men det är kanske mer stök i skolan. 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-09-24 13:57:18 följande:
    Nja... IQn kunde inte öka i all oändlighet heller. Visst, det är stök på dagis, men det är kanske mer stök i skolan. 
    Det är mer stök i skolan men barns hjärnor är känsligare ju yngre de är. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:48:46 följande:
    Menar du allvar? Okej, jag ska svara seriöst: Det gör vi, men antigen bryr ingen sig om det, eller så får man redan anvisningar från början vad man ska rapportera och vad man inte ska rapportera. Jag är inte heller säker om det finns i den formen på vanliga skolor. 
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:38:49 följande:
    Du pratar om facket som de. Facket det är du som medlem! Jag är själv aktiv i Sveriges ingenjörer och väldigt trött på alla som tror att det räcker att betala sin fackavgift och sen skall någon annan fixa allt. Facket bygger på att många engagerar sig och är aktiva lokalt. Om du inte är nöjd bör du ju engagera dig i  facket mer aktivt i din lokala klubb och vara med och påverka. 
    Du, så länge jag inte sitter och deltar i fackets förhandlingar så är facket "dem". Jag är faktiskt tänkt som lokalrepresentant sedan länge men kan inte pga familjeliv just nu.
  • linani
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:48:46 följande:
    JAG är inte lärare. Men jag har god kunskap om offentlig förvaltning. 

Tillbud rapporteras. Ofta, och i stora mängder. Det är inte så att skolans problem på något sätt är okända, och kommer lösas bara lärarna blev bättre på att fylla i formulär.

Skolans problem är strukturella och politiska. De blir inte lösta av individuella lärarinsatser och en glad attityd. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:47:50 följande:
    Jag vet att lärarlöner skiljer mycket mellan kommuner. Jag känner lärare och de byter kommun för att få upp lönen. Det är klart man måste flytta. Eller pendla för att få upp lönen. Jag hade tex aldrig ens fått jobb som civilingenjör i min uppvöxtstad. 
    Det är fantastiskt hur du lyckas relatera precis allting till din personliga upplevelse, som att din tillvaro skulle vara en benchmark för resten av samhället. 
  • Anonym (Peliko)
    Anonym (Kolsvart) skrev 2023-09-23 18:37:04 följande:
    Lärare som vill bort

Hej,
    skriver här i smyg då annars andra här kan veta vem jag är. 

Jag är behörig språklärare som inte orkar jobba som lärare längre. Jag har tröttnat. Fullständigt. 

Finns det någon annan som hamnat i samma sits (naturligtvis har det det!) och som kan tipsa om jobb att söka där man inte behöver ombilda sig? Jag vill inte jobba med människor längre alls, dvs service, coach eller dylikt. Samtidigt vill jag inte tappa alltför mycket lön då det blir ett tufft läge rent ekonomiskt. 

Tackar ödmjukast. 

En trött lärare

Läste faktiskt om en språlärare som slutat och som nu arbetar med utbildning på en bank.
    Utbildningsansvarig eller något liknande.

Är det ett informativt arbete utan elevkontakt du vill ha?

Kortfattat, vad är det som gör att du tröttnat helt och hållet?
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:45:50 följande:

Kunskapsskolan tar knappt ut någon vinst i Sverige. De satsar oerhört mycket pengar på sina skolor.
    De tjänar istället pengar på att exportera konceptet till Indien och Nederländerna bla. 

Du vill undervisa och inte handleda? Varför då? Mina barn utvecklades enormt av den coachning de fick av sina fantastiska lärare på Kunskapsskolan. De lärde sig att planera och att ta ansvar för sin utbildning och utveckling. Efter Kunskap gick mina barn på en kommunal Gymnasieskola med topprykte. De klarade detta toppenbra tack vare den fina grund de fick på Kunskap, de var aldrig ens stressade under gymnasietiden, eftersom de lärt sig att planera. Nu läser de med framgång på universitetet. 

Skolinspektionen valde nyligen  ut 40 skolor med glädjebetyg för granskning och Kunskapsskolan var inte med. Däremot var kommunala Katedralskolan med bland skolorna som gav omotiverade glädjebetyg. Så kommunala är inte alltid bätre 

Jag har tagit emot ett stort antal elever på gymnasiet från kunskap. Cirka 10% är superduktiga. 60-70% har halvkassa studiestrategier och tycker det är skönt med traditionellt upplägg igen, klarar gymnasiestudierna okej. Resten har luft med sig, kan vare sig läsa, skriva, räkna, fungera i en grupp eller använda en dator. Lite större underlag än dina ungar va? 

Jag vill undervisa för att jag tycker det är roligare och för att det är mer gynnsam pedagogik för det stora flertalet. 
  • Anonym (Maria)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:50:11 följande:
    Sveriges skola är en av de dyraste i världen. Vi kan inte och kommer aldrig att kunna lägga ännu mer pengar på skolan. 
    Svensk skola blöder pengar. Miljoner skattepengar som skulle gått till stöd hamnar i privata ägares fickor. Många skolor har också sjuka lokalhyror trots att kommunerna äger både skola och byggnader. Det vore billigare att fixa dessa hål än att bara pumpa in mer pengar, ska ge dig den.
  • Anonym (LärarenL)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:38:35 följande:
    Mina barn gick i en skola med enbart villabarn, inga hyresrätter ialls upptagningsområdet. 90% sv föräldrarna hade akademisk utbildning och alla hade svenska som modersmål. Ändå fungerade inte denna skola bra. Vi bytte till en friskola, Kunskapsskolan, och det var väldigt mycket bättre tyckte både mina barn och vi föräldrar. Och lärarna stortrivdes , de fick de bästa lärarna i kommunen och alla lärare satte sina egna barn i Kunskapsskolan. 
    Om man frånser problemområden fungerar den svenska skolan mycket bra.
  • Anonym (Peliko)
    Anonym (LärarenL) skrev 2023-09-24 17:19:28 följande:
    Om man frånser problemområden fungerar den svenska skolan mycket bra.
    Om man justerar för invandringen är svenska skolresultat bland de bästa i hela EU.
Svar på tråden Lärare som vill bort