Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Lärare som vill bort

Det beror på vad du har i lön just nu? Duger ett adminjobb t ex? Annars borde du ha förmågor att kunna söka dig till positioner som arbetsledare, projektledare eller liknande.

Sitter själv med 10k för lite i lön så skulle inte ha svårt att hitta ett jobb med nästan samma lön.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mattelärare) skrev 2023-09-23 23:10:38 följande:

Åh, jag undrar också! 

Borde inte du kunna läsa till ingenjör eller liknande?
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Och varför tror du att kvalitet skulle vara någon slags indikation på löneläge....?
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 09:39:25 följande:

Varför vill ni inte vara lärare? Det är väl brist på lärare, ni borde kunna ställa krav på bättre  arbetsvillkor?

Så talar en oinsatt. Det är brist på lärare i vissa delar av landet främst. Nästan hela landet har dock brist på legitimerade lärare, och ska man se till vilka som har behörighet för de ämnen de undervisar i så skulle du bli rent mörkrädd om du visste sanningen. Sedan har man problemet att den kompetens som finns inte motsvarar marknadens behov. Det innebär att du får ganska få sökande för vardera tjänst. Väldigt få som söker, ännu färre med kompetens. Och vad gör man? Jo, man måste ju ha någon så man tvingas välja någon som inte uppfyller kraven egentligen. Ofta någon som inte ens kan kallas lärare, dvs inte har en fullständig lärarexamen, om någon alls. Vet en högstadieskola som ringde upp en f.d. elev för de behövde en ny lärare i matematik och han hade haft höga betyg på sin tid så de tänkte att han kanske kunde ställa upp. Vissa skolor sätter nästan i system att anställa olegitimerade för då behöver de inte ge den personen lika hög lön som de andra.

Ställa krav ja... Det kan man tro. Vad tror du händer då? Ingenting. Hotar man med att säga upp sig pekar ledningen mot ytterdörren och önskar en varmt lycka till. För trots brist på kompetens så lyckas man ändå fylla platsen, på något sätt, och det vet de, eller så är de villiga att ta risken ändå, för de kommer aldrig att ge efter så då har man själv inget annat val än att stå sitt kast, söka sig vidare och vid en nyanställning ställa krav och hoppas på ett ja. De saker jag skulle önska är högre lön (vi följer resten av kommunens nivåer, du har inte fått sämre procentuell ökning än dina kollegor osv), färre kurser (på den här skolan ingår x antal kurser i en heltid och så är det för alla), mindre dokumentation (på den här skolan har vi betygsuppföljning sex gånger per läsår med tillhörande elevsamtal), mindre mötestid (det är obligatoriskt) osv osv. Inget av detta kommer jag någonsin att få, varken på min plats eller någon annan skola heller. Det är alltså inte den enskilda platsens fel utan bara så det fungerar. Man har som lärare ingenting att komma med.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:22:30 följande:

Det beror väl på varför ni är missnöjda? Jag skulle ställa krav utifrån det om jag vore lärare. Jag vet inte varför ni vill sluta så det är svårt för mig att hjälpa er med det . 

Ni borde ju kunna använda ert fack för att få det bättre.
    Man kan också använda sin individuella makt för att byta jobb, få högre lön , bättre villkor . 

Tillåt mig skratta rått. Facket....? Vi hade ju två förut som du säkert vet, nu sammanslagna till ett. De har hittills under min livstid bara gått med på allt sämre villkor för lärarkåren. Varför de inte sätter hårt mot hårt är ett mysterium. Facket är bra för individen när man har problem med sin ag till exempel men skamligt inkompetenta på rikstäckande nivå. De lyssnar inte ett dugg på vad medlemmarna behöver eller vill ha utan kör på med någon slags kohandel, och vi är de som får betala. Vad får vi i utbyte? Bra fråga. Har hittills inte sett några som helst förbättringar.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:29:35 följande:
    Ja, är det  hemskt som du beskriver det finns väl ingen annan möjlighet än att byta yrke. Det finns ju tvååriga YH utbildningar som ger bra möjligheter att komplettera med. Eller bara söka jobb. Beror ju lite på vilka ämnen man har vilka möjligheter som finns antar jag.
    Nej man kan så klart förhandla upp lönen genom att byta arbetsplats, men det innebär att sätta sig in i helt nya system (inte alltid bara de digitala utan hur just den skolan funkar öht) på vinst och förlust. Man vet vad man har men inte vad man får. Kan bli mycket värre med andra ord. Jag har dålig lön men en bra chef och bra kollegor så jag sitter kvar i tryggheten en stund till. Men som du säger, det beror helt på vad man som individ har för möjligheter. Vad man kan jobba med, kan man byta yrke helt, ska man utbilda sig och isf till vad, var finns den utbildningen, på vilka orter kan man få jobb, finns det familj i bilden osv osv. Och då är vi tillbaka till ts frågeställning egentligen.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:38:49 följande:
    Du pratar om facket som de. Facket det är du som medlem! Jag är själv aktiv i Sveriges ingenjörer och väldigt trött på alla som tror att det räcker att betala sin fackavgift och sen skall någon annan fixa allt. Facket bygger på att många engagerar sig och är aktiva lokalt. Om du inte är nöjd bör du ju engagera dig i  facket mer aktivt i din lokala klubb och vara med och påverka. 
    Du, så länge jag inte sitter och deltar i fackets förhandlingar så är facket "dem". Jag är faktiskt tänkt som lokalrepresentant sedan länge men kan inte pga familjeliv just nu.
Svar på tråden Lärare som vill bort