Lärare som vill bort
Anonym (Kolsvart) skrev 2023-09-24 11:36:05 följande:
Alltså.
Jag ville ha tips på jobb från andra som gjort samma resa. Inte ha en diskussion om andra typer av skolor, lärarjobb eller tidningsartiklar.
Jag har jobbat i skolans värld i nitton år. Det är för högljutt och stressigt. Elever är omotiverade och föräldrar är besvärliga. Jag vill inte byta till ett annat lärarjobb. Är redan gymnasielärare och behörig till högstadiet också. Yngre barn vill jag inte alls jobba med heller. Det är för mycket dadda och det intresserar mig inte.
Några råd fick jag. Tack för dem! Ska fundera vad jag ska börja söka för något.
Tack för input.
Sedan kom ändringen att yrkeselever inte skulle få högskolebehörighet. Helt plötsligt skulle eleverna tvingas välja utökade studier om de skulle läsa mer av mitt ämne. Ren idioti från Liberalerna. Hellre att eleverna har högskolebehörighet som utgångspunkt, men att det är lätt för dem att välja bort. Så nu var jag tvungen att rekommendera intresserade elever att läsa andra ämnen för att få högskolebehörighet istället för att de skulle fördjupa sig i mitt ämne.
Jag tappade lusten totalt och valde att söka mig till forskarstudier. Forskarstudier innebär lön, förvisso låg, men ändå en lön. Nu forskar och undervisar jag vid ett universitet istället. Tyvärr börjar ju politikerna vara in och peta alldeles för mycket där också så snart söker jag mig nog till något privat företag. Annars är statlig anställning ofta bra. Helt ok villkor och bra anställningstrygghet. Undantaget är rena forskaranställningar - det skulle jag aldrig ge mig in på. Men fortsätter denna utveckling säker jag mig vidare inom något år. Ska bara komma på till vad först. Eller byta inriktning och forska om skolan, skolutveckling och reformer? Har börjat läsa in mig på området och befintlig forskning om skolreforner är ingen rolig läsning. Mitt intryck hittills är att det är få reformer som genomförts på ett bra sätt.