• Swedman

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2023-09-11 07:26:01 följande:

Man brukar väl ta tjänstledigt från sitt jobb för att prova ny tjänst?
    Blir det inte bra går man tillbaka till gamla jobbet.

Så fungerar det inte på många privata företag.
    Vårt kollektivavtal ger inte den möjligheten.
  • Anonym (Pr)
    Det låter kolossalt oseriöst att vilja "provanställa" någon som har många års erfarenhet och referenser. Jag har bytt jobb fem gånger i mitt liv och alla gångerna har jag haft som krav att ha fast anställning. Det har aldrig varit något tal om annat.

Det är inte bara banken som kan krångla, utan alla andra företag som du har finansiella kontrakt med, t ex hyresvärd, kreditinstitut, leasingföretag, faktureringsföretag, eller e-handelsföretag. Ditt finansiella säkerhetsvärde sjunker till noll direkt, du kanske inte ens kan handla på Boost eller Zalando på faktura därefter.
  • Anonym (Inte så farligt)

Provanställning är en frihet även för dig som anställd, funkar det inte med restiden t.ex. kan du sluta utan uppsägningstid. Jag fattar inte varför folk är så rädda att  ffå gå under en provanställning. Vill inte företaget ha en vill man väl ändå inte jobba där?

Hur lätt har du att få ett annat jobb?

• Anonym (Pr)
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2023-09-11 08:00:43 följande:

Provanställning är en frihet även för dig som anställd, funkar det inte med restiden t.ex. kan du sluta utan uppsägningstid. Jag fattar inte varför folk är så rädda att  ffå gå under en provanställning. Vill inte företaget ha en vill man väl ändå inte jobba där?

Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
  • Anonym (Inte så farligt)
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 08:43:29 följande:
    Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
    Ja, därav frågan om ts har lätt att få andra jobb. Jag tog själv ett nytt jobb med provanställning för några år sedan och var inte så brydd över det men jag vet också att jag kan landa ett annat jobb på en eftermiddag om jag bara ringer några samtal.
  • Swedman
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2023-09-11 08:00:43 följande:

Här där jag bor ska man helst måla porslin och sälja lotter. Att jag har mitt nuvarande jobb med de arbetsuppgifter som jag verkligen gillar här på hemmaplan är otroligt lyckosamt.
    De "nya" har kollat upp mig innan jag hade möte med dem förra veckan. Personer i vårt yrke är ganska ovanliga häromkring så alla känner alla. Han hade lyssnat runt och fått bra recensioner om mig sade han. .Jag hade aldrig överlevt inom detta gebit om inte jag kunnat hantera jobbet.

Däremot är det inte så lätt att få samma jobb igen här i närområdet. Inte alls lätt då det är lite stagnation på marknaden. Därför är jag mot provanställning. Klarar jag inte jobbet så söker jag mig vidare. Vill ju inte vara kvar och göra ett dåligt jobb.
  • Swedman
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2023-09-11 09:16:40 följande:
    Ja, därav frågan om ts har lätt att få andra jobb. Jag tog själv ett nytt jobb med provanställning för några år sedan och var inte så brydd över det men jag vet också att jag kan landa ett annat jobb på en eftermiddag om jag bara ringer några samtal.
    Som sagt, det är mycket svårt. 
  • Anonym (Ta jobbet)

Jag har aldrig hört talas om något annat än att man börjar med provanställning så den biten är inte konstig så är det om du vill byta jobb. 

När du blivit fast anställd sen kan du flytta närmare jobbet så du slipper pendla. Jag hade tagit det 17% löneökning är bra och det är viktigt att man trivs. 

• sextiotalist
    Anonym (Ta jobbet) skrev 2023-09-11 10:46:59 följande:

Jag har aldrig hört talas om något annat än att man börjar med provanställning så den biten är inte konstig så är det om du vill byta jobb. 

När du blivit fast anställd sen kan du flytta närmare jobbet så du slipper pendla. Jag hade tagit det 17% löneökning är bra och det är viktigt att man trivs. 

Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
  • Studentpappa

Jag byter snart jobb och det första budet var provanställning trots en tjänst med +60tkr/mån i lön. Jag sa att det inte kommer på frågan och då tog dom bort det, det var bara ett krav från HR att alltid börja med provanställning. Köpte någon det så var det bra typ.. 

Lönen brukar ju sällan vara huggen i sten och du kan antagligen begära mer om du inte redan gett ett krav? 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?