• Swedman

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2023-09-11 07:26:01 följande:

Man brukar väl ta tjänstledigt från sitt jobb för att prova ny tjänst?
    Blir det inte bra går man tillbaka till gamla jobbet.

Så fungerar det inte på många privata företag.
    Vårt kollektivavtal ger inte den möjligheten.
  • Anonym (Pr)
    Det låter kolossalt oseriöst att vilja "provanställa" någon som har många års erfarenhet och referenser. Jag har bytt jobb fem gånger i mitt liv och alla gångerna har jag haft som krav att ha fast anställning. Det har aldrig varit något tal om annat.