Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.

Jodå, fortfarande det vanligaste. Även min son, som är ny på arbetsmarknaden fick fast anställning direkt.
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2023-09-11 07:26:01 följande:

Man brukar väl ta tjänstledigt från sitt jobb för att prova ny tjänst?
    Blir det inte bra går man tillbaka till gamla jobbet.

Så fungerar det inte på många privata företag.
    Vårt kollektivavtal ger inte den möjligheten.
  • sextiotalist
    Anonym (Ta jobbet) skrev 2023-09-11 10:46:59 följande:

Jag har aldrig hört talas om något annat än att man börjar med provanställning så den biten är inte konstig så är det om du vill byta jobb. 

När du blivit fast anställd sen kan du flytta närmare jobbet så du slipper pendla. Jag hade tagit det 17% löneökning är bra och det är viktigt att man trivs. 

Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?