Inlägg från: Anonym (Inte så farligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte så farligt)

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Provanställning är en frihet även för dig som anställd, funkar det inte med restiden t.ex. kan du sluta utan uppsägningstid. Jag fattar inte varför folk är så rädda att  ffå gå under en provanställning. Vill inte företaget ha en vill man väl ändå inte jobba där?

Hur lätt har du att få ett annat jobb?

Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 08:43:29 följande:
    Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
    Ja, därav frågan om ts har lätt att få andra jobb. Jag tog själv ett nytt jobb med provanställning för några år sedan och var inte så brydd över det men jag vet också att jag kan landa ett annat jobb på en eftermiddag om jag bara ringer några samtal.
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.
    Fast har man attraktiva kunskaper och egenskaper är en provanställning inte hot. 
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?