• Swedman

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • Anonym (Ta jobbet)
    sextiotalist skrev 2023-09-11 11:33:11 följande:
    Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
    Vad jobbar du i för konstig bransch? Jag känner folk med alla sorters anställningar från högt uppsatta chefer till de som jobbar i kassan på ICA och alla utan undantag börjar med provanställning när de byter jobb. Det är skitsvårt att sparka någon med fast anställning om det inte funkar så ingen vill ta risken.
  • Anonym (R)

Svårt att säga eftersom vi inte har någon aning om vilka risker du tar. För mig hade provanställning inte varit något problem, för andra är det otänkbart. 

• Anonym (Pr)
    Anonym (Ta jobbet) skrev 2023-09-11 12:04:23 följande: