• Swedman

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • Anonym (Ta jobbet)
    sextiotalist skrev 2023-09-11 11:33:11 följande:
    Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
    Vad jobbar du i för konstig bransch? Jag känner folk med alla sorters anställningar från högt uppsatta chefer till de som jobbar i kassan på ICA och alla utan undantag börjar med provanställning när de byter jobb. Det är skitsvårt att sparka någon med fast anställning om det inte funkar så ingen vill ta risken.
  • Anonym (R)

Svårt att säga eftersom vi inte har någon aning om vilka risker du tar. För mig hade provanställning inte varit något problem, för andra är det otänkbart. 

• Anonym (Pr)
    Anonym (Ta jobbet) skrev 2023-09-11 12:04:23 följande:
    Vad jobbar du i för konstig bransch? Jag känner folk med alla sorters anställningar från högt uppsatta chefer till de som jobbar i kassan på ICA och alla utan undantag börjar med provanställning när de byter jobb. Det är skitsvårt att sparka någon med fast anställning om det inte funkar så ingen vill ta risken.
    Jag jobbar själv (delvis) med HR inom IT och business och vi anställer aldrig på prov om någon kommer från en annan tillsvidareanställning. Vi skulle då nog aldrig lyckas anställa någon med arbetslivserfarenhet över huvud taget. Det kanske är annat om man jobbar på charken på ICA eller kör truck på ett lager, men definitivt inte normalt på några som helst högre befattningar.
  • Anonym (Inte så vettigt)
    Anonym (K) skrev 2023-09-11 07:26:01 följande:

Man brukar väl ta tjänstledigt från sitt jobb för att prova ny tjänst?
    Blir det inte bra går man tillbaka till gamla jobbet.

Aldrig varit med om, men ja, kanske i andra branscher än min. Men garanterat aldrig om du går till konkurrenten, som i TS fall. Om man går till en konkurrent brukar man få lämna direkt, så att man inte ställer till med något.
  • Martinnains

Det jag reagerar på är inte provanställning  vilket i princip är ett skydd mot såna som missköter sig. Om du nu byter jobb bör du hamna bättre till än medianlön.

• Anonym (Varit där)

Hej,

Jag var i samma sits och då jag hade små barn och lån på huset vågade jag 
    inte ta risken att bli uppsagd om 6 månader. Jag sa att det annars var mycket bra
    villkor men om dem vill ha mig så får dem erbjuda fast anställning direkt.

Det var inga problem alls, så jag fick fast anställning direkt och tog jobbet.

Vill dem ha dig så kommer dem att ge dig jobbet utan prov anställning. 

• Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 12:19:16 följande:
    Jag jobbar själv (delvis) med HR inom IT och business och vi anställer aldrig på prov om någon kommer från en annan tillsvidareanställning. Vi skulle då nog aldrig lyckas anställa någon med arbetslivserfarenhet över huvud taget. Det kanske är annat om man jobbar på charken på ICA eller kör truck på ett lager, men definitivt inte normalt på några som helst högre befattningar.
    Så är det för alla jag känner med högre befattningar som är högutbildade också. Även de med arbetslivserfarenhet vill byta jobb och då måste de acceptera provanställning så det lär inte vara svårt att hitta folk. 
  • Jemp

Bli inte kvar för att du är rädd för en provanställning. Det är ju i normala fall bara formalia och standard när man byter jobb. Du kommer ha svprt att byta utan det. Kolla upp om din arbetsgivare erbjuder tjänstledigt för provanställning men det är inget de är skyldiga till. 

Däremot hade kag funderat på om det är värt byte med pendelskostnader och längre tid hemifrån. Beror ju på hur dålig arbetsmiljön är samt utvecklingsmöjligheter.

• Jemp
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 07:31:17 följande:
    Det låter kolossalt oseriöst att vilja "provanställa" någon som har många års erfarenhet och referenser. Jag har bytt jobb fem gånger i mitt liv och alla gångerna har jag haft som krav att ha fast anställning. Det har aldrig varit något tal om annat.

Det är inte bara banken som kan krångla, utan alla andra företag som du har finansiella kontrakt med, t ex hyresvärd, kreditinstitut, leasingföretag, faktureringsföretag, eller e-handelsföretag. Ditt finansiella säkerhetsvärde sjunker till noll direkt, du kanske inte ens kan handla på Boost eller Zalando på faktura därefter.
    Skitsnack. Kreditupplysningar innehåller inte anställningsform.
  • Anonym (Hanna)
    sextiotalist skrev 2023-09-11 11:33:11 följande:
    Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
    Så ovanligt är det väl ändå inte. Vi provanställer 6 mån, vi är ett konsultföretag med civilingenjörer med en särskild spetskompetens. Tycker det är bra åt båda håll, om man är missnöjd vill man ju inte sitta fast med uppsägningstid. Jag var 47 år när jag började här och tyckte inte det var särskilt jättekonstigt. Men det är väl olika i olika branscher kanske.

Till TS: planerar du att flytta till staden där nya jobbet är? Om inte så fundera över restiden och om du önskar ha det så i längden.
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?